Eredetileg pénteken találkoztak volna a szakszervezetek Hoffmann Rózsával, de a kormány végül főnökét, Balog Zoltán humánminisztert jelölte ki az egyeztetésre. Az oktatási államtitkár korábban többször rémhírkeltéssel vádolta az ágazati szakszervezeteket.
Csütörtökön a tárgyalások azonnali megkezdését javasolta a pedagógusok sztrájkbizottságának követeléseiről a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete. Mendrey László elnök közleményében akkor azt írta: a PDSZ és a sztrájkbizottság egésze érdekelt a hatékony, tárgyszerű és eredményes tárgyalásokban.
A közoktatásban működő ágazati szakszervezetek október 19-én jelentették be, hogy sztrájkbizottságot alakítottak. Ekkor tudatták, hogy hivatalos levélben tájékoztatják a kormányfőt a sztrájkbizottság megalakulásáról, és azt kérték, jelölje ki a tárgyalópartnert. Azt követelték, hogy január elsejével a közalkalmazotti bértáblán 20 százalékos emelést hajtsanak végre, függesszék fel az iskolák ekkortól tervezett állami átvételét, valamint kérték a pedagógus-életpályamodell bevezetését.
Szerdán egyetértésüket fejezték ki a sztrájkbizottság követeléseivel a szakszervezeti konföderációk. Mint írták, a magyar pedagógusoknak a gyermekközpontú köznevelés kialakításáért, a helyi társadalomnak a nevelés és oktatás ügyeibe történő bevonásáért, az álláshelyek megtartásáért, az átalakítás és az ellátó rendszer teljes körű állami finanszírozásáért és életkörülményeik javításáért folytatott küzdelme nemcsak jogos, hanem az ország érdekeit is szolgálja.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) – a pedagógus béremelés elhalasztásának bejelentése után – kiemelte, “riasztó a kormány magatartása”, a pedagógusok körében sztrájkhangulat van, a tanárok nagyon elkeseredettek. Mendrey László akkor azt mondta, a pedagógusok 2013. szeptember 1-jei béremelése elmarad, miközben a kormányzat a köznevelési törvény megemelt munkaterhekről szóló paragrafusát nem vonta vissza, tehát a tanárok órabére csökken.
Úgy fogalmazott: nem tudja értelmezni a kormánynak azt a mondatát, miszerint most nem tudják bevezetni a pedagógus-életpályamodellt, mert a gazdasági helyzet nem teszi lehetővé, de ha úgy alakulnak a mutatók, mindent megtesznek azért, hogy mégiscsak bevezessék.