A BKK-tarifák 7,9 százalékos emelésével, valamint a főváros és a kormány forrásainak felhasználásával 2013-ban is finanszírozható marad a budapesti közösségi közlekedés – mondta György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes szerdán.
Közölte: jövőre a BKV 140 milliárd forintból fog működni, ebből a jegyárbevételek 52 milliárdot tehetnek ki. Az emeléssel 1 milliárd forintos pluszbevételre számítanak, s bár ez „csepp a tengerben”, tarthatatlan lenne, ha nem emelnék a jegyek és a bérletek árát.
Hozzátette, hogy a teherviselő-képesség határán van ez az emelés, de ennél kisebb mértékű drágítás nem hozna annyi pluszbevételt, amiért megéri a döntést meghozni, és utasvesztéssel is járna, bár ezzel a hatással most is számolnak.
Az előterjesztésről a szünet után, várhatóan 14 óra után dönt a közgyűlés. A javaslat szerint átlagosan 7,9 százalékkal emelnék a BKK-tarifákat, egy vonaljegy 350 forintba, egy havi teljes árú bérlet 10 ezer 500 forintba kerül majd. Több környéki bérlet és jegy ára nem változna. Legnagyobb mértékben, 14,3 százalékkal a felsőoktatásban tanulók számára emelkedne a havi és az éves bérlet ára – nekik ugyanis új bérletfajtát hoznak létre.
Európában Budapesten a legdrágább a BKV-jegy
Mint arról korábban beszámoltunk, akár megvalósul a főváros által tervezett jegyáremelés, akár nem, a budapesti buszjegy már így is Európa legdrágábbja a nettó átlagbérhez képest – áll a Policy Solutions politikai elemző intézet legfrissebb gyorselemzésében.
Míg egy magyar átlagfizetésből 433 budapesti buszjegyet lehet venni, addig egy bukaresti vagy egy római lakosnak közel háromszor ennyi buszjegyre futja saját hazájában, a szomszédos Pozsonyban 928, Bécsben pedig 960 jegy is kitelik a helyi átlagfizetésből – derül ki az összeállításból.
Az ellenzék szerint a kevesebb több lenne
Az MSZP szerint Tarlós István főpolgármester, Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója és a fővárosi Fidesz-frakció hazugságon alapuló kommunikációja, politikája megbukott. Horváth Csaba frakcióvezető erről a BKK-tarifák 7,9 százalékos tervezett emelésével kapcsolatban beszélt. A szocialista politikus felidézte, múlt héten még a főpolgármester és Vitézy Dávid is azt nyilatkozta, hogy mostanában nem lesz tarifaemelés, a BKK pedig korábban egy olyan program kidolgozását ígérte, amelynek segítségével nem lesz szükség a jegyek és bérletek árának emelésére.
Az LMP elfogadhatatlannak és szakmailag megalapozatlannak tartja a BKV tarifáinak emelését, az ellenzéki párt szerint reálértéken inkább csökkenteni kellene a jegyek árát. Hanzély Ákos, az LMP fővárosi frakciójának tagja a közgyűlés szerdai ülése előtt azt mondta, a tervezett 7,9 százalékos emeléstől 1 milliárdos pluszbevételt várnak, de ennek csak 35 százaléka folyhat be. A jegyárak csökkentésével viszont szerinte versenyképesebb lehetne a közösségi közlekedés, a főváros és a kormány pedig megoldhatná a költségvetési problémákat.
Mindenki gyalogolni fog Budapesten, ha a Fővárosi Közgyűlés megszavazza a BKK-tarifák 7,9 százalékos emelését – közölte a Jobbik. Losonczy Pál frakcióvezető azt mondta, megdöbbentő, hogy emelni akarják a keresetekhez képest most is magas jegyárakat. Egy kétgyerekes család az átlagkeresete 10 százalékát költi az emelés után bérletekre.
Sportos lesz Budapest lakossága, mert az emelés után valószínűleg mindenki gyalogolni fog, de a Jobbik inkább azt javasolja, hogy öt százalékra csökkentsék a jegyek és bérletek árát tartalmazó 27 százalékos áfát, a buszágazatnak pedig ne kelljen jövedéki adót fizetnie. Így akár csökkenteni is lehetne a jegyárakat.