A z elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a karácsonyi ünnepek előtti vásárlásokat követően a fogyasztók jelentős része azért keresi meg a fogyasztóvédelmi felügyelőséget, mert a kereskedő nem cseréli be a minőségileg hibátlan, de színében, méretében nem megfelelő terméket. Az alábbiakban olvasható tanácsok abban segíthetik a vásárlókat,
hogy valóban biztonságos karácsonyuk legyen. Visszatérő gond, hogy megfelelő termék hiányában nem adja vissza a kereskedő a vételárat, illetve a megvásárolt hibás műszaki termékek megvételétől számított 3 munkanapon belüli csereigényt nem biztosítja az értékesítő, illetőleg nyugta hiányában nem tudja érvényesíteni szavatossági, jótállási igényét a vevő. Olyan eset is előfordult, hogy a fogyasztó a vásárlást követően másik kereskedelmi egységben
lényegesen olcsóbb áron találta meg ugyanazt a terméket, és erre való hivatkozással kívánta a vételárat
visszakérni. Minden vásárlást megfontolt, tudatos döntés előzzön meg, erre szánjunk megfelelő időt, mert így sok
bosszúságtól, kellemetlenségtől megkímélhetjük magunkat. Néhány jó tanács, amit érdemes megfontolni: vásárlás
előtt:
•Érdeklődjünk, hogy a hibátlan terméket milyen feltételekkel cserélik vissza.
•A vásárlásról kapott számlát, nyugtát, jótállási jegyet őrizzük meg! A minőségileg kifogásolt termékekkel kapcsolatos jogok ugyanis csak ennek bemutatásával érvényesíthetőek, illetve jótállási jeggyel.
•Tisztességtelen és jogszabályba ütköző az a kereskedelmi
magatartás, mely a szavatossági jog gyakorlását a csomagolóanyag (pl. cipős doboz) bemutatásához
köti.
•Figyelni kell arra is, hogy az eladó a meghirdetett, vagy a tájékoztatón szereplő áron számolja-e az árut.
•Több ár együttes feltüntetése esetén mindenkor alegalacsonyabb ár felszámítására kötelezett a kereskedő.
•Az árengedményes termékekre ugyanazok a jogok érvényesek, mint az eredeti áron vásárolt termékekre,
kivéve, ha az engedmény alapja minőségi hiba. Ez esetben erről a körülményről a fogyasztót tájékoztatni kell.
•Érdemes odafigyelni, hogy biztonságos terméket
(műszaki cikkek, játékok) vásároljunk, melyet elsősorban a terméken elhelyezett CE megfelelőségi jel tanúsít.
•A kötelező jótállás hatálya alá tartozó termékek esetében nem megvárva a karácsonyi ajándékozás napját – próbáljuk ki működőképességét, mivel a fogyasztó a vásárlástól számított 3 munkanapon belül érvényesítheti a termék cseréjére előírt jogát.
•Internetes vásárlás esetén győződjünk meg a weblap üzemeltetőjéről, elérhetőségéről (magyar, külföldi),
melynek ismerete különös jelentőséggel bír a szerződéstől számított 8 munkanapon belüli indokolás nélküli elállási jog gyakorlása, illetve a minőségi kifogás intézése szempontjából.
•A fogyasztó a vásárlás helyén a számla, nyugta, jótállási jegy bemutatásával jelentheti be szavatossági igényét az eladónál. Erről a kereskedő köteles jegyzőkönyvet felvenni, melyben – többek között – rögzíteni kell a fogyasztó által érvényesíteni kívánt szavatossági igényt és azt, hogy a kereskedő hogyan teljesíti azt. Amennyiben a biztosítani kívánt szavatossági jog a vásárló igényétől eltér, azt az értékesítőnek meg kell indokolni. (Ha azonnal nem tud válaszolni,
akkor 3 munkanapon belül ezt meg kell adnia.).
•Fontos tudni, hogy a kereskedő akkor is köteles a minőségi kifogást intézni, ha a jótállási jegyen a
javító szolgálat is fel van tüntetve, de a fogyasztó a kereskedőhöz fordul.