Belföld

Kátyú, kátyú hátán! Már birkóznak a gödrökkel…

Bár a kellemes időjárás kedvezett a magyar aszfaltnak, még így is számos úthálózaton találkoznak az autósok csapdákkal. A hibás burkolatok területe viszont lényegesen kevesebb a tavalyi átlaghoz képest, ami jó hírnek mondható. De ne bízzuk el magunkat, várjuk ki a tél végét.

Egyes nagyvárosokban már megkezdődtek a pótló munkálatok, így Győrben, Szegeden és Székesfehérváron is.

2000 négyzetméternyi lyuk éktelenkedik Győrben

A kedvező időjárási viszonyoknak köszönhetően Győrben csökkent a hiányos aszfalt területe. Idén 2000 négyzetméteren kell elvégezniük a szakembereknek az útpótlást, ez majdnem fele a tavalyi adatoknak. A kátyúzás volumene két időszakra tehető, egyrészt a tavaszt megelőző, másrészt pedig a fagy beállta előtti, téli periódusra. A megyeszékhelyen a 370 kilométernyi városi úthálózatból, körülbelül 100 kilométernyi szakaszon jelentkezik időről-időre probléma, ezeken a részeken ugyanis még makadám kövek sorakoznak.

Csapdával persze a város több pontján találkozhatnak az autósok, ezért a Győri Útkezelő Szervezet munkatársai már elkezdték a burkolat helyreállítását. A 23 millió forintos hibaelhárítás minden városrészt érint, a karbantartás várhatóan december 15-ig teljesen befejeződik. Remélhetőleg kegyes lesz a tél a burkolattal, hiszen ha alacsony hőingadozást és kevés csapadékmennyiséget hoznak az ünnepek, akkor nincs mitől tartaniuk az autósoknak és az útkezelőnek.

Interaktív kátyú-bejelentő Szegeden

Szegeden is rossz a kátyúhelyzet. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. – melynek a kátyúmentesítésre fordítható éves kerete 130 000 000 Ft, – igazgatója, Makrai László elmondta, hogy a mintegy 560 km-es önkormányzati utakon előforduló balesetveszélyes kátyúk jelentős részét megszüntették.
Nagyobb felületű burkolathibákra, melyek javítása igen jelentős anyagi ráfordítással járna (pl.: aszfaltszőnyegezés) jelenleg közúti jelzőtábla kihelyezésével – „Kátyús úttest” – hívják fel a gépjárművezetők figyelmét. Sajnos a téli időszakban csak a hideg aszfaltos, úgynevezett “ütőkátyúzást” tudják alkalmazni, s ez az igazgató szavaival élve „csak a balesetveszély megszüntetésére jó”. Jó hír, hogy van online lehetőség a közlekedésre veszélyes gödrök bejelentésére, azonban a felület (melyet itt érhet el) még tesztüzemben működik, élesben 2012 tavaszától szolgálja a város lakóit.

Megkérdeztük a városi utak csekély hányadát felügyelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. Csongrád megyei szervezetét, ők hogyan készülnek a télre, és a kátyúkra, hiszen a szegedi sugárutak Nagykörútig tartó részei, a Nagykörút, a Bertalan-híd, valamint a tápéi kompig vezető szakaszok az ő fennhatóságuk alá tartozik. „ A Magyar Közút Zrt. Csongrád megyei igazgatósága a 2011. évi tervezett meleg aszfaltos kátyúzási munkákat november 30-ig elvégezte. A téli időszakban társaságunknak csak a várhatóan kevésbé tartós hidegaszfaltos kátyúzási technológia alkalmazására lesz lehetősége. Társaságunk külön „kátyútérképet” nem vezet, de rendszeresen végzett útellenőri tevékenységet már igen, és azt követően végzi a burkolati hibák kijavítását. A korábbi évekhez hasonlóan az idei év folyamán is nagyfelületű javításokat végeztünk a rendelkezésre álló anyagi kereteinkhez mérten.”

 

Fehérváron bíznak az útfelújító programban

Székesfehérváron kétmillió négyzetméter úthálózatot kezel az önkormányzat cége. A Városgondnokság november végéig kijavíttatta a legnagyobb hibákat, de az újabbakat folyamatosan javítják. A cégnél 24 órás ügyeleti szolgálatot tartanak, minden utcát folyamatosan ellenőriznek, és már e-mailben is fogadják a lakosok észrevételeit.  Az enyhe idő, kevés csapadék miatt a lakosoktól napok óta nem érkezett jelzés. Egy jelentősebb útleszakadás azonban történt a városban kedden, akkor egy vízelnyelőrács szakadt be.

Átlagban évente 500 köbméter aszfaltot használnak fel az útfenntartáshoz a városban. 2010-ben ennél kicsit többre volt szükség, az idén enyhébb télre számítanak, így várhatóan limitálhatják kiadásaikat. Kátyúk leginkább januárban és februárban adnak munkát- mondta Timár Tibor, a Városgondnokság útfenntartási ügyintézője.

A város útjai egyébként nem túl jó minőségűek, ezért az önkormányzat útfelújítási programot indított még februárban. A projektben saját bevételből tervezi több gyüjtőút egy-egy szakaszának teljes felújítását. A helyi adók rendszerének átalakításával az előzetes számítások szerint évente mintegy 400 millió forint kerülhet az ehhez fedezetet adó útalapba.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik