Belföld

Céges telefon – köldökzsinór nélkül

A kisvállalkozásoknál lévő vezetékes telefonok mobillal való felváltásáért szállt csatába a három magyarországi gsm-szolgáltató – a tapasztalatok szerint nem is sikertelenül.

Nem foglalkozott érdemben a Mozaik ’96 Kft. kérésével a helyi vezetékes telefontársaság ügyfélszolgálata, amikor a kis sütőipari cég kedvezményt szeretett volna kapni céges telefonjainak belső használatához. A távközlési
Céges telefon – köldökzsinór nélkül 1

társaság el is vesztette ügyfelét, amely azonnal lemondta csaknem mindegyik vezetékes előfizetését, amikor megtudta, milyen lehetőségeket kínál egy mobilszolgáltató.

“Tizenkét üzletünkben, két üzemünkben, a cég négy vezetőjének íróasztalán, a tulajdonosnál és az érdekeltségi körünkbe tartozó malomban lévő telefont is mobilra cseréltük, bevontuk a vállalat belső hálózatba a 12 sofőrünk mobilját, és azóta felére esett vissza a telefonszámlánk” – számol be Udvarhelyi Ferenc üzemvezető.

A nagyobb üzleti előfizetőket kezdettől fogva fontos bevételi forrásnak tartották a mobilszolgáltatók, az elmúlt hónapokban azonban már a mikrovállalkozások szintjén is kiéleződött a verseny. A Pannon GSM tavaly októbertől vitte le a kisvállalatok számára kidolgozott MobiTrend nevű termékének minimális vonalszámát tízről ötre, a Westel decembertől dolgozta át és tette elérhetővé már három előfizetéstől a Profi csomagját, a Vodafone pedig február 25-étől már két vállalati előfizetéssel rendelkező cégnek is kínálja Wireless Office csomagját. Az ajánlatok azért csábítóak, mert egy – a vezetékes előfizetői díjnál általában alacsonyabb – havidíjért a céghez tartozó mobilkészülékeket a mellékek mintájára, rövid számmal és meglehetősen olcsón lehet hívni.

Csábító engedmények

A néhány előfizetést fenntartó mikrovállalkozásokra a “sok kicsi sokra megy” elve alapján még teljesen ki nem aknázott, de csak aprólékos munkával megszerezhető bevételi forrásként tekintenek a mobilcégek. “Minden szegmens telített, nagy a verseny. Az egyszerű felépítésű kis cégek többségének még nincs alközpontja, így számukra költségcsökkentést és új szolgáltatásokat kínálhatunk” – mutat rá a lehetőségekre Takács Zoltán, a Vodafone szolgáltatás marketingosztály-vezetője.


Céges telefon – köldökzsinór nélkül 2

A nagyításhoz kattintson a képre!

Az a cég, amelyiknek már van alközpontja – amely általában a bejövő hívásokat fogadja és azokat mellékek szerint elosztja, illetve a céges telefonok közötti hívásokat kezeli -, nehezebben vehető rá, hogy szolgáltatással váltsa ki ezeket a funkciókat, mert az amortizálandó hardverben benne áll a pénze. Még ilyenkor is érdemes lehet azonban váltani, hiszen könnyen kiszámítható, mekkora többletköltséggel jár, ha a cégen belül az asztali mellékeken a kollégák nem elérhetőek, és a mobiltelefonokat kell hívni.

Ideális esetben a mobilos értékesítési menedzserek akkor adnak ajánlatot, amikor az alközpont fejlesztését, vagy éppen az első ilyen berendezés beszerzését tervezi a kis cég. A mobiltársaságok ilyenkor legalább 20 százalékos telefonszámla-csökkentést tudnak ígérni, anélkül, hogy egyszeri hardver beruházást kellene végrehajtani. Érdekes mellékszála egyébként a piacnak, hogy az alközponti szolgáltatásokra a magyarországi vezetékes telefontársaságok mindegyikének főközpontjai is képesek, ezek szolgáltatásként való értékesítésében azonban a cégek eddig nem sok fantáziát láttak.

A Mozaik ’96 vezetője vezetékes telefonon mesélte el történetét, egy “köldökzsinórt” tehát ez a cég még megtartott – Udvarhelyi Ferenc szerint kényszerűségből, mert szükségük van megfelelő internetkapcsolatra is. A világháló elérésének biztosítása – a teljes mobilitást hangoztató reklámszlogenek ellenére is – az ajánlatok gyenge pontjának számít, a társaságok kínálta GPRS technológiájú vezeték nélküli internet a kisvállalati szegmens számára egyelőre még általában drága.

A termékének hirdetésére az utóbbi időben talán legtöbbet fordító Pannon GSM szerint azonban minden bizonnyal ebben az irányban haladunk, hiszen úgymond “mindenki tudja, hogy a mobiltelefon a folyamatos innovációhoz köthető, ellentétben a vezetékessel”. Mindenesetre két másik érzékeny pontot – a recepciósok munkájának támogatását és a faxolást – már mindhárom szolgáltatónak sikerült megfelelően kiváltania, igaz, utóbbit csak részben. Faxolni ugyanis a cég számítógépén és a mobilcégek központjain keresztül lehet, ám ekkor csak olyan anyagokat lehet küldeni, amelyek egyébként is gépen vannak – más esetekre legalább egy szkennert venni kell.

A recepciósok pedig számítógépeikre telepített speciális szoftverek segítségével kapcsolhatják a mellékeket. A cégvezetők egy hasznos eszközt is kapnak a szolgáltatóktól, egy szoftvert, amellyel beállíthatják, hogy az egyes alkalmazottak hova, mikor és mennyit telefonálhatnak.

Letiltás

Mindhárom mobilcégnél lehetőség van – vagy hamarosan mód lesz – az úgynevezett “hívásszétválasztásra”, vagyis a főnök meghatározhatja, hogy a beosztott a nap melyik szakában, melyik telefonszámokat hívhatja a kedvezményes, cégen belüli díjért.

Minden más hívást automatikusan az alkalmazott magánelőfizetői számlájára terhelnek. A tapasztalatok szerint ebben a szegmensben a magántelefonok e módszerrel való letiltása hozza a legnagyobb költségmegtakarítást. “Nagy az alkalmazotti fluktuáció, nincs energiánk arra, hogy egy nagy telefonszámlát produkáló, a hónap végén már ki is lépő alkalmazott után szaladgáljunk” – utal Udvarhelyi Ferenc a korábbi problémákra.


A teljes cikk a Figyelő 2004/11. számában olvasható.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik