Belföld

Akár véletlen is lehetett a moszkvai robbanás

Előzetes adatok szerint negyven halálos áldozattal járt a moszkvai metróban péntek reggel csúcsidőben történt robbanás, amelyet terrorcselekménynek tartanak, ám felmerült a véletlen robbanás lehetősége is.

A legfrissebb hírek egyike szerint a hatóságok nem veszik biztosra, hogy szándékos terrorakció történt Moszkvában pénteken reggel.


Moszkvai idő szerint fél kilenc (közép-európai idő szerint fél hét) után egy moszkvai metrószerelvény második kocsijában történt robbanás, amikor a szerelvény a központhoz közel lévő Paveleckaja állomásról tartott az orosz főváros déli részén lévő Avtozavodszkaja állomás felé a zöld vonalon. A mentőosztagok szerint a halottak száma elérheti akár az ötvenet, a sebesülteké a több százat is, belügyi adaok szerint negyven halottja van a robbanásnak.


“Elképzelhető, hogy valamilyen robbanóanyag magától robbant fel. Ilyen anyag anélkül is felkerülhet a metrókocsiba, hogy valaki terrorakciót akarna elkövetni.” Ezt az orosz szövetségi biztonsági szolgálat munkatársa nyilatkozta.

Most éppen különféle nyomok után kutatnak abban a kocsiban, amely rendkívül erősen megrongálódott, végül azonban az elmúlt órákban sikerült kivontatni az alagútból.


Nagy a bizonytalanság, mindenesetre a főügyészség és a szövetségi biztonsági szolgálat elsősorban terrorakcióra gyanakszik.


Az első vizsgálati adatok szerint egyébként a metrókocsiban távirányítású pokolgép lépett működésbe. A szakemberek első nyilatkozatai arról szóltak, hogy nem az öngyilkos merénylőknél megszokott övbe rejtették a robbanóanyagot, hanem bőröndbe vagy táskába.


A véletlen robbanásról szóló változatot tartja valószínűbbnek  Moszkva alpolgármestere. Újságíróknak kijelentette, hogy az első tüzetes vizsgálatok nem találtak fémgolyókat vagy egyéb vasdarabokat – szögeket, például –, márpedig a pokolgépeket általában ilyesmivel szokták feltölteni.

Ugyanakkor a moszkvai hatóságok három kaukázusi külsejű embert, két fiatal nőt és egy 30-35 év körüli, bőrkabátos, feketesapkás férfit keresnek a metrórobbantással kapcsolatban. Már készítik a robotfényképeket. Szemtanúk szerint a férfi röviddel a robbanás előtt odament a metróállomás ügyeleteséhez, Ünnepetek lesz! – mondta neki, majd káromkodásokkal folytatta.

Vlagyimir Putyin orosz elnök – anélkül, hogy bármilyen bizonyítékra hivatkozott volna – egyértelműen Aszlan Maszhadov volt csecsen kormányfőnek és szervezetének tulajdonította a pénteki moszkvai metrórobbantást. Nincs szükség semmilyen közvetett bizonyítékra, pontosan tudjuk, hogy ez a terrorcselekmény Maszhadovhoz és banditáihoz kapcsolódik – mondta az orosz államfő. Putyin leszögezte, hogy Moszkva soha nem fog tárgyalni terroristákkal, hanem megsemmisíti őket.

Az orosz elnök pénteken a terrorizmus elleni közös harcra szólította fel a nemzetközi közösséget a moszkvai metróban a reggeli csúcsidőben történt robbantás után, amely több tucat halálos áldozattal járt. Vlagyimir Putyin a XXI. század pestisének nevezte a terrorizmust, a metróbeli robbantásra reagálva.

A budapesti metró magától is begurul az állomásra

A metró szakembereivel közösen évente több alkalommal tart a tűzoltóság a metróban gyakorlatokat. Meg kell különböztetni egy esetleges műszaki baleset okozta tűzeseményt, vagy adott esetben egy szándékos terrorcselekmény okozta tragédiát, hiszen a kettő között óriási lehet a különbség abban a tekintetben, hogy egy robbanás következtében azért ott olyan jelentős pusztítás léphet fel, amely megnehezíti a beavatkozó tűzoltók feladatát. Ha az állomáson történik, az még a szerencsésebb kategóriába tartozik, azonban, ha már az alagútban történik az esemény, akkor már nyilvánvalóan a tűzoltók is csak gyalogosan tudnak eljutni az esemény helyszínére, ott viszont olyan hőtorlódás léphet fel, ami megközelíthetetlenné teszi ezt a helyszínt. A metróban van rendkívüli szellőztető rendszer, a huzat iránya is változtatható. Az alagúton belül teljes hosszában ki van építve egy tűzivízhálózat. Egy érvényben lévő utasítás meghatározza a metró kocsivezetőjének a feladatát ilyen esetben, ami arról szól, hogy ha az alagúton belül történik egy-egy ilyen esemény, akkor neki mindenféleképpen el kell jutatnia a szerelvényt a következő állomásig. Úgy van megépítve a fővárosi metrónak a vonala, hogy az állomásoktól az alagút felé emelkedik a pálya, az alagút közepétől pedig lejt. Tehát, ha valamilyen műszaki probléma lép fel, akkor is fékezés nélkül, guruló funkcióban a jármű képes önmagától begurulni a következő állomásra.

A metrókocsit súlyosan megrongáló robbanás után több mint hétszáz utast vezettek vagy mentettek ki a füst által elöntött alagútból, sokukat sokkos állapotban. Magyar áldozatokról a moszkvai magyar nagykövetség eddig nem értesült, de állandó kapcsolatban állt a minisztériummal. A helyszínre több mint száz mentőkocsi robogott, orvosok és rendőrök dolgoztak. A metróalagútban keletkezett tüzet két óra alatt sikerült eloltani. 

A merénylet nyomán fokozott készültségbe helyezték az orosz főváros rendőrségének teljes állományát. Növelték az utcai járőrök számát, fokozták a pályaudvarok, a metróállomások és a középületek védelmét. Minden metróállomáson megerősített járőrök cirkálnak, robbanóanyag felderítésére betanított kutyákkal.


A pénteki merénylet nem az első az orosz metrórobbantások történetében

1996-ban szintén a moszkvai metróban történt nagy erejű robbanás, 4 ember meghalt, 12 megsebesült. Öt év múlva az orosz főváros egyik legforgalmasabb metróállomásán, a Belorusz pályaudvarnál pokolgép robbant, melynek következtében 20 ember megsebesült.

Japánban 1995-ben a tokiói metró egyik vonalán tömeges gázmérgezést okozott a Legfelsőbb Igazság nevű szekta. A szarin gáz belégzése következtében 12 ember halt meg, s mintegy ötezren szenvedtek egészségkárosodást.

A Fülöp-szigeteken 2000-ben 15 ember vesztette életét, száz pedig megsebesült egy robbantás-sorozatban. A négy, megközelítően egyidejű detonáció egy metróállomáson, az amerikai nagykövetség közelében egy parkban, egy buszállomáson, illetve a nemzetközi repülőtéren történt.

Venezuela fővárosának egyik metrómegállójában tavaly januárban volt robbantás, amelynek egy áldozata, 14 sebesültje volt. Egy hónap múlva a dél-koreai Teguban 182 utas meghalt és több mint 300 eltűnt egy metrótűz nyomán, amelyet az okozott, hogy egy férfi gyúlékony folyadékkal töltött dobozt dobott az egyik metrókocsiba.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik