Belföld

Marketing az interneten

A reklámra költött pénzem fele biztosan kidobott pénz, csak sosem tudom megmondani, melyik fele. John Wanamaker elhíresült mondása teljes mértékben igaz az internetes reklámozásra is.

Marketing az interneten 1A hagyományos reklám (újságbeli hirdetés, televízió és rádió reklámok) hatékonyságát általában az elért fogyasztók számával (exposure) és az egy elért fogyasztóra jutó költséggel mérik.

Ennek a fogyasztóelérési reklámmodellnek az online változata a reklámcsíkletöltés, amelynek a hatékonyságát az exposure-based cost-per-thousand (CPM) árazással lehet közelíteni.

Ahogy manapság azonban a befektetők egyre szelektívebbek lesznek, és egyre kevésbé támogatják a hatalmas marketing költségvetéssel dolgozó internetes vállalkozásokat, a marketing szakembereinek új, olcsóbb ügyfélszerzési módszereket kell találniuk. Ebben a web interaktivitására alapuló új technikák tudnak segíteni, pontosan azáltal, hogy mérhetővé teszik a reklámozás és az értékesítés közötti viszonyt.

Marketing az interneten 2Click-through

Az egyik ilyen technika a click-through mérés. A click-through reklámok esetében a hirdető csak olyan bannerekért fizet, amelyeknél a hirdetés olvasója a reklámcsíkra klikkelve átugrik a hirdető oldalára. Gondoljuk végig a click-through reklám hatékonyságjavulását.

TerminológiákReklámfelület (banner):

meghatározott méretű kattintható kép, amelyet célszerűen kiválasztott reklámhelyen jelenítünk meg. A képek választható alakját és méretét.

Reklámhely (ad site): az a weboldal, ahol a reklámképet elhelyezzük. A reklámhely látogatottsága nagymértékben befolyásolja a reklám hatékonyságát. A reklámhelyen belül a reklámkép különböző pozíciókban helyezhető el, függően a reklámhely kialakításától, tartalmától, képi megjelenítésétől.

Reklámlap (ad page): az a weboldal, amely a reklámképre kattintáskor megjelenik.

Megjelenések száma (impressions): ez a szám azt méri, hogy a reklámhely lekérései közül hányszor volt látható a reklámkép. Statikus reklám esetén a reklámhely lekéréseinek száma és a megjelenések száma megegyezik.

Reklámlap lekéréseinek száma (click-through): azoknak az eseteknek a száma, amikor a látogatók a reklámképre kattintva lekérik a reklámlapot.

CPM: az 1000 megjelenés ára Ft-ban.

A reklámok rotálása: egymás után többször lekérve ugyanazt a reklámhelyet különböző reklámképek jelennek meg.

Animált reklám: olyan reklámkép, amelyen a kép vagy a szöveg mozog, változik, mialatt a reklámhelyet nézegetjük.

A tipikus CPM a mai magyar internetvilágban 6000 forint körül van, azaz egy fogyasztó elérése üzenetünkkel 6 forintba kerül. Egy feltételezett 1 százaléknyi click-through aránnyal ez 60 forintos bekerülési költséget jelent minden látogató esetében. Jobban jár tehát olyan click-through egyezségek megkötésével, amelyben a click-through költségek e szint alatt vannak. (Figyelmen kívül hagyva a márkanév-ismertségi tényezőt.)

Hány weboldalunkra látogató potenciális fogyasztó fog valóban rendelni bármit is?

Feltételezzük, hogy egy tipikus magyar internetes áruház esetében a látogatóknak mindössze 5 százaléka vásárol valamit, és a valódi fogyasztók bekerülési költsége fogyasztónként 9000 forintra rúg. Ez meglehetősen sokkoló szám. Hasonlítsuk össze ezt az értéket a fogyasztók teljes életciklus értékével. Ezt az értéket úgy kapjuk meg, ha kiszámoljuk, mennyit hoz nekünk egy tipikus fogyasztó a teljes, velünk fennálló kapcsolata alatt. Ha egy átlagos fogyasztó alkalmanként 1500 forintot költ nálunk, összesen 5 alkalommal fog vásárolni, és a bruttó nyereségünk 20 százalék, akkor egy átlagos fogyasztó 1500 forintot ér meg nekünk. Összehasonlítva a fogyasztók bekerülési költségeivel ez azt jelenti, hogy üzletünk rohan a tönk felé.

Marketing az interneten 3Mire jók az affiliate programok?

Ez a technika nemcsak azt méri, hogy hányan klikkeltek a reklámcsíkra, hanem azt is, hogy az adott látogató mit vásárolt vagy tett a reklámozó weboldalain. Egy egyszerű affiliate programban az affiliate oldal grafikus linket helyez el saját oldalain, amelyek a reklámozó site-ra vagy annak bizonyos termékeire mutatnak. Cserében az oldalairól induló fogyasztók által elköltött összeg 2-15 százalékát kapja meg. Szintén lehetséges az, hogy az affiliate a saját oldalain árulja a reklámozó site termékeit, miközben a rendelés teljesítését és a fizetést a reklámozó fél végzi el. Az affiliate programokat gyakran olyan mértékben automatizálják, hogy számítógépek végzik el a szerződéskötés, linkelhelyezés és a fogyasztói aktivitás mérésének valamennyi feladatát.

Az affiliate marketing előnyei

1. Az automatizált folyamatok lenyűgözően nagyszámú potenciális marketing partnerrel való kapcsolattartást tesznek lehetővé. Az Amazon.com például a világ körül mintegy 400 ezer affiliate partnerrel rendelkezik. Más technikákkal már csak a szerződéskötés adminisztrációjának emberigénye is megakadályozta volna a vállalatot ekkora volumen elérésében.

2. Az affiliate programok gyakran az ügyfélszerzés jelentős forrásává válnak. A CdNow például jelenleg az összes új ügyfelének 20 százalékát szerzi meg affiliate partnerei révén. És harmadjára, ez a technika természeténél fogva tényleg webby, és olyan keresztkapcsolatokat és valós idejű monitoringot tesz lehetővé, amely korábban nem volt lehetséges.

Még az affiliate marketingrőlKülföldi források

LinkShare

Be Free

Associates Program

CJ.com

FriendFinder.com

OneandOnly

Hazai források:

Vatera

Virágajándék

Numero7

Okta.to

Manapság az amerikai piacon a site-ok jelentős része affiliate és másfajta reklámprogramok elegyét használja. Bár a hagyományos reklámoknak magasabb egy főre jutó költségei vannak, az új fogyasztók átlagos bekerülési költsége a kevert programok esetében elfogadhatóan alacsony. Emellett a hagyományos reklámozási módszereknek erős image-építő hatása is lehet. A piaci fejlemények sorából kiemelendő, hogy megjelentek a piacon az affiliate programokat kezelő specializált szolgáltatók is.

Magyarországon az affiliate marketing még elég kevéssé ismert. A hazai lehetőségekről a legtöbb információval a wesselenyi.com oldalakon találkozhatunk. A Reklámszövetség internet tagozatának legutolsó felmérése szerint a hazai online reklámpiac jelentős részét még a CPM reklámok teszik ki.

A témáról bővebben a http://www.hungary-startup.com oldalain is olvashat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik