Belföld

Pénzszűkében a DaimlerChrysler

A DaimlerBenz és a Chrysler frigyét már születése pillanatában rengeteg bírálat érte. A legfrissebb híradások szerint a társaság akár kötvényeire fizetett kamatprémium árán is szabadulna finanszírozási problémáitól.

Kincstárjegy hozamok a tengerentúlonAz amerikai kincstárjegyek (treasury bills) hozama jelenleg 4,85-5,27 százalék között szóródik. A magyar diszkontkincstárjegyekhez hasonlóan ezek a papírok is éven belüli lejáratúak, és a futamidejük jellemzően 3, 6 és 12 hónap. Az öt százalék körüli hozam természetesen éves szinten értendő, így ha egy befektető 3 hónapos treasury billt vásárol, akkor nagyjából 1,7 százalékos időarányos hozamra számíthat.

A világ ötödik legnagyobb autógyára komoly finanszírozási gondokkal küzd. A cég készpénzállománya – beleértve a könnyen pénzzé tehető értékpapírokat is – a tavalyinál 35 százalékkal alacsonyabb, csupán 10 milliárd euró. Ennek fényében nem csoda, hogy az idei évre tervezett 7,1 milliárd eurós kötvénykibocsátását igyekszik minél vonzóbbá tenni.

Hogy hogyan? A versenytársaknál is magasabb kamatot ígér a befektetőknek, egészen pontosan az amerikai kincstárjegyek hozama plusz 2,75 százalékot, ami majd 8 százalék. Márpedig ez nem kevés, főként, ha körbenézünk a versenytársak által kínált kötvények között. Példának okáért a General Motors közelmúltban piacra dobott 10 éves kötvénye 7 százalékos kamatot fizet tulajdonosainak, vagyis a DaimlerChrysler 1 százalékponttal magasabb hozammal állt elő.

Elemzői vélemények a DaimlerChryslerről• “Az autóipar rossz passzban van, a Chrysler még rosszabban.”

•”A Chrysler a legrosszabb forgatókönyv bekövetkezésére készül föl, és biztos akar lenni abban, hogy a következő 2-3 évet fizetési nehézségek nélkül átvészelik.”

A stuttgarti székhelyű DaimlerChrysler pénzügyi vezetői érzik, hogy baj lehet. Készpénzszerzési igyekezetük érthető is. A Chrysler tavalyi vesztesége és a felvásárlások finanszírozása csak úgy vitte a pénzt.

A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy az egész iparág középtávú kilátásai sem éppen rózsásak, így várhatóan az idén is elmarad a nyereség. Ráadásul az idén 9, jövőre pedig már 14 milliárd eurónyi kötvény jár le, és a részvényeseknek is ki kell fizetni valamiből a beígért 2,4 milliárdos osztalékot.

Ennek ellenére az autóipari óriás részvényei ma mintha magukhoz tértek volna, az árfolyam 2 százalékkal, 43 euróra emelkedett. Igaz, ez mind semmi ahhoz képest, hogy egy éve még csaknem 80 eurót is megadtak egy részvényért. Az elmúlt egy év grafikonja így leginkább egy csúszdához hasonlítható.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik