A Volvo és a Rába együttműködéséről már tavaly decemberben hallhattunk. A nagy terveket februárra konkrét megállapodás követte.
Remény a magyar cégeknek
Az akkori sajtóhírek szerint a megállapodás nemcsak két nagyvállalat szövetsége, hanem a magyar gépjárműipar kisebb, nagyobb és közepes vállalkozásairól is szól, amelyek később beszállítóként részt vállalhatnak az együttműködésben. Ez volt az elképzelés Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára szavaival:
„A buszgyártás munkaigényes iparág, így a szövetség létrejöttével új munkahelyek is létrejönnek, nemcsak a Rábánál, hanem a beszállító magyarországi vállalkozásoknál is. A szövetség megerősíti Magyarország külpiaci pozícióit is, hiszen jelentős exportnövekedést hoz, mivel a megállapodás értelmében a Rábának lehetősége nyílik a teljes import ellentételezésére”
A két járműgyártó cég nemzeti autóbusz fejlesztésébe fogott bele, melynek 30 százalékos hazai részarányt jósoltak:
Kevés volt az idő?
Egy szakértői blog szerint a magyar autóbuszokba egyelőre egyetlen hazai alkatrész sem került.
Torma János, a Rába Jármű Kft. vezetője azt mondta, hogy a cég folyamatosan keresi a magyar kisvállalkozásokat, amelyek később részt vehetnek a Volvo beszállítói programjában. A magyar alkatrészeket azért kellett mellőzni, mert túl rövid a megrendelési teljesítésig hátralévő idő.
A blog ugyanakkor arra hivatkozik, hogy a Rába már két éve autóbuszok gyártását tervezi, így bőven lett volna idő beszállítókat találni.
Az Omnibusz blog írása szerint azokba a járművekbe sem kerül haza alkatrész, melyeket a Volán rendelt meg a Volvótól. A nemzeti autóbusz fogalma tehát kissé kérdéses.
A Rába eddig egyetlen hazai beszállítót sem tudott felmutatni, a száz százalékban lengyel honban készült Nemzeti autóbusz a hazai autóbuszgyártók és beszállítók mellőzése – olvasható a blogban.
A teljes cikket itt találja.
(MTI fotó: Máthé Zoltán)