Gazdaság

AZ UNILEVER KERESKEDELMI IGAZGATÓJA – A fontos “fogaskerék”

Egy nyugati szemléletű társaságnál a vezető egész pályája egyfajta tanulásból áll, ami jó, mert frissen tartja az embert - vallja Csíkné Kovács Klára, az Unilever Magyarországi Kft. kereskedelmi igazgatója.

Minden nőnek, aki karriert csinál, lelkiismeiret-furdalása van azzal kapcsolatban, hogy valamit elmulasztott, nem tölthet több időt a családjával – véli Csíkné Kovács Klára. Szerinte a tanuláshoz, a karrierépítéshez olyan szuperbiztos családi háttér kell, amely nemcsak erőt és támogatást ad, hanem önbizalmat is. Ám amennyiben a háttér rendezett, a sok munka meghozza gyümölcsét. “Csak akkor érzem magam elégedettnek, ha otthon minden rendben; fontos, hogy a férjem szeresse a munkáját, s a gyerekek lelki élete, vagy az iskolai ügyek rendes kerékvágásban haladjanak” – magyarázza az üzletasszony.

Kovács Klára – aki egyébként saját bevallása szerint igyekezett minden kereskedelemmel kapcsolatos tanfolyamot, iskolát elvégezni – az Unilever igazgatóságának tagja; rajta kívül még egy hölgy ül a “board” férfi tagjaival szemben. Az utóbbiak között található Nagy László is, aki szerint kolléganője kitűnő üzletasszony, jól motiválja beosztottjait, sikeresen épít csapatot, s szemmel láthatóan élvezi a munkáját. Külön kiemeli gyakorlati képességeit, például azt, hogy ügyesen használja ki kapcsolatait, ezzel előnyt teremtve a cég számára is.

Magáról Kovács Klára azt vallja, hogy iszonyú erőbedobással és lelkesedéssel képes dolgozni: a munkamódszerek, illetve a körülmények változhatnak, de a hozzáállás nem.

Márpedig a körülmények igencsak változtak. Eleinte a Centrumnál, majd a nyolcvanas évek közepétől a Skála Metrónál dolgozott. Azok közé tartozik, akiket a rendszerváltás éppen a legjobbkor ért. A külföldi vállalatok megjelenésével dúskált az állásajánlatokban. Örömmel emlékszik vissza a kilencvenes évek elejére, s büszkén számol be róla, hogy egy londoni székhelyű fejvadász cég találta meg őt az Unilever számára. Előtte pontosan 17 vállalattal tárgyalt. Akkoriban ő is elgondolkodott azon, hogy saját vállalkozást indítson, de végül úgy döntött, egy nagyvállalatnál helyezkedik el. “Sosem vágytam arra, hogy százmilliók legyenek a bankszámlámon; az Unilevernél megtaláltam önmagamat, egy nagy gépezet egyik fontos fogaskerekeként” – értékeli helyzetét.

Az Unilever “kötelékébe” Kovács Klára már komoly vezetői múlttal a háta mögött lépett be 1993-ban, mégis be kellett bizonyítania, hogy képes megoldani a rábízott feladatokat. Kereskedelmi igazgató volt, amikor egy évre Angliába ment, a cég egyik vállalatához, ahol még inkább megtapasztalta azt a fajta vezetői szemléletváltást, amellyel már itthon is találkozott. Meglátása szerint a magyar menedzserek nem szeretnek visszatekinteni a múltba, pláne nem a tévedésekre. A külföldi vezetők viszont az elkövetett hibákat – s persze a sikeresen megoldott ügyeket – igyekeznek arra használni, hogy tanuljanak belőlük. Emiatt egy külföldi szemléletű társaságnál a vezető egész pályája egyfajta tanulásból áll, ami jó, mert frissen tartja az embert.

Jelenlegi beosztásába Angliából hazatérve került, s ezzel “egyenes lett a pályája”. A cégnél összevonták az egyes termékek keres- kedelmi igazgatóságait, egészen a közel- múltig ugyanis külön menedzselték a fontosabb cikkcsoportokat. Egy évvel ezelőtt az Unilever összes termékének kereskedelmi ügyei Kovács Klárához kerültek. A feladat óriási, hiszen a cég több tucat márkával van jelen nálunk.

Csíkné Kovács Klára három évvel ezelőtt többedmagával megalapította a WoManager Clubot, amelynek mai napig ő a motorja. A klub eddig úgy növekedett, hogy az ismerősök újabb ismerősöket hoztak, akiket érdemesnek találtak a tagságra. A létszám mára “betelt”; mostanság körülbelül 40-en szakítanak rendszeresen időt a szabad óráikból az összejövetelekre, s újabbak bekerülésére már csak a régiek lemorzsolódása esetén van mód.

a közgazdasági egyetem belkereskedelmi gazdaságszervező szakán végzett, majd vállalati komplex szervezésből és vezetésből kapott szakközgazdászi oklevelet. Időközben abszolvált több management szaktanfolyamot is. Németül és angolul beszél.

A Centrum Áruházak vállalatnál hat éven keresztül dolgozott, majd 9 évig a Skála-láncnál volt. 1984-től a Skála Metrónál helyezkedett el; az áruház kereskedelmi igazgatói tisztét 1986-tól látta el. A rendszerváltás után, 1991-től az Ápisz vezérigazgatójaként, 1992-93-ban pedig a Benckiser ügyvezetőjeként dolgozott. Ezt követően az Unilever Magyarország vezérigazgatói tanácsadója lett, majd több vezetői beosztás után, az elmúlt évtől a cég kereskedelmi igazgatójaként (customer management director) tevékenykedik.

Férjezett, lányai 17, illetve 23 évesek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik