Gazdaság

Alkukurzus

A harcias fellépésnél hosszú távon eredményesebb a tárgyalásos megegyezés; a szakszervezetiseket tanácsadók és tanfolyamok is segítik.

Már négy éve vezette az Antenna Hungária Rt. szakszervezetét Kápolnási Krisztina, amikor 2000-ben a teljes menedzsment egy csapásra lecserélődött. Az érdekképviseleti tagok az első bértárgyaláson megszeppenve hallgatták a fiatal, dinamikus csapat érvelését, majd a rossz emlékű egyeztetést követően Kápolnási Krisztina gondolt egyet, s az Érdekvédelmi Tanácsadó Szolgálatot (Étosz) kérte fel közreműködésre. A szakemberek közvetítőként is részt vettek a vitarendezésben, és sikerrel jártak. A dolgozók láthatták, miképpen lehet kölcsönös engedményeket tenni, vállalható kompromisszumot kötni, vagy éppen nyomást gyakorolni. Az eredményt látva tanfolyamra is beiratkoztak: a háromnapos kurzuson tárgyalástechnikát, konfliktuskezelési ismereteket tanultak. A kezdeti erőtlen próbálkozást ezután határozottabb fellépés követte, s évek óta hatékonyan oldják meg a felmerülő nehézségeket.


Alkukurzus 1

Rajz: Szántói Krisztián


EGYENLŐTLENÜL. A szakszervezeti vezetők jelentős része számára azonban annak ellenére ismeretlen fogalom a tárgyalástechnika, hogy rendszerint a nagyvállalatok kommunikációs tréningsorozatain edzett menedzserekkel kellene egyezkedniük. Olyanokkal, akiknek ráadásul összehasonlíthatatlanul több háttérinformáció van a birtokában, mint amelyhez a tárgyalóasztal túloldalán ülő munkavállalók általában hozzájutnak. A kimondottan szakszervezeti képviselőknek szóló tanácsadások és gyorstalpalók ezt a kiszolgáltatott állapotot próbálják megszüntetni.

Két úton

Míg szakszervezet alapítása munkavállalói jog, addig az üzemi tanács választása 50 főnél több munka-vállalót foglalkoztató cég esetén kötelező.

ÜZEMI TANÁCS. A saját ügyrend alapján működő testületet a munkáltató köteles tájékoztatni egyebek mellett a vállalat gazdasági helyzetét érintő alapvető kérdésekről, a terve-zett beruházásokról, a bérek alakulásáról, a bérkifizetéssel összefüggő likviditás-ról, valamint a munkafeltételek jellemzőiről. Az üzemi tanács véleményezési joga kiterjed a munkavállalók nagyobb csoportját érintő munkáltatói intézkedések tervezetére. A munkáltatónál szervezett sztrájk esetén a testületnek pártatlan magatartást kell tanúsítani.

SZAKSZERVEZET. Elsődleges célja a munkavállalók munkaviszonnyal kapcsolatos érdekei-nek védelme. Kollektív szerződést köthet, jogellenes munkáltatói intézkedés ellen kifogást nyújthat be; az állami szervek és a munkáltatók pedig kötelesek a szakszervezetekkel együttműködni.

A Partners Hungary Alapítvány az elsők között hirdetett tanfolyamot szakszervezeti vezetők számára a kilencvenes évek közepén. Ennek során az „alapozást” a kommunikációs technikák elsajátítása, a tipikus hibák kiszűrése jelenti. A szituációs gyakorlatok során ilyenkor kiderülhet, ha feleslegesen idegen szavakat használnak a résztvevők, vagy ha a másik megértő bólogatását tévesen egyetértésként értelmezik. Gyakori az is, hogy a munkavállalók nem kérdeznek vissza, nehogy inkompetensnek tűnjenek. A szerepjátékok közben pedig sokszor kiderül, hogy a tárgyalópartnerek elbeszélnek egymás mellett. Ilyen esetre ahhoz kapnak tanácsokat, miképpen állapodjanak meg úgy, hogy mindkét fél elérje a célját.

A kommunikációs fogások ismerete óriási előny, önmagában ettől azonban nem jutnak közös nevezőre a vitázó felek. Még mielőtt asztalhoz ülnének, szerencsés, ha a vállalat állapotáról, pénzügyi helyzetéről, kilátásairól, illetve a bevétel-kiadás struktúrájáról is képbe kerülnek a munkavállalók képviselői. Noha logikus volna a korábbi időszak eredményeit alapul venni az egyeztetéseken, jellemzően a makrogazdasági adatok – főképp az infláció – ismeretében határozzák meg a fizetésemelések tervezett mértékét. Kisgyörgy Sándor, az Étosz igazgatója szerint ennek ellenére munkajogi, vállalatgazdasági és tárgyalástechnikai ismeretek együttesen szükségesek ahhoz, hogy a szakszervezeti képviselők eséllyel induljanak, mondjuk egy bértárgyaláson. E feltétel nem mindig adott.

SOROK KÖZÖTT. Az eredményes tárgyalás mesterfogásai külső tanácsadóktól is megtanulhatók. A Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírósági Szolgálat szakemberei is gyakran segédkeznek az egyeztetéseken. Ily módon el lehet lesni a trükköket, fogásokat, amelyek megkönnyíthetik a konfliktusok megoldását. Következő lépésként pedig maguk az érintett „főtárgyalók” is elsajátíthatják azokat.

A mediációs eljárás és a tárgyalási technikák alkalmazása az érdekképviseleti vezetők vélekedése szerint hosszú távon eredményesebb, mint az agresszív, fenyegetőző hangnem. Utóbbival krízishelyzetben talán könnyebb – ám nem gyorsabb – megoldást kikényszeríteni a vállalatvezetőktől, de a feszült viszony ettől kezdve rányomja a bélyegét a hétköznapokra. Ezzel szemben a folyamatos kapcsolattartás, a szakszervezeti vélemény állandó figyelemmel kísérése bizalmat teremt.


Az egyeztetésekkel töltött órák, napok időigényesek, ám a befektetett energia krízishelyzetben többnyire megtérül, hiszen nagyobb valószínűséggel hajlik kompromisszumra az a dolgozói csoport, amely évek hosszú sora óta élvez beleszólást, kap betekintést a cég pénzügyi helyzetébe, gazdálkodásába. A munkavállalói érdekek állandó hangoztatása, képviselete egy idő után aztán beépül a vezetés gondolkodásmódjába is, ily módon szinte minden esetben kiszámítható a tervezett döntések hatása. Ráadásul a békés körülmények között, együtt kialakított kompromisszumot – akár mediátori közvetítéssel, akár anélkül jött az létre – a tapasztalatok szerint a felek sokkal nagyobb valószínűséggel betartják, mint egy válsághelyzetben tett ígéretet (Figyelő, 2005/36. szám).

Jóllehet egyre több a tárgyalni jól tudó munkavállaló, Kápolnási Krisztina szerint nekik sem árt egy, a szakszervezeti konfliktusok kezelésére szolgáló kurzus. Számukra, akik jó pár éve végezték el, ez elsősorban bátorságot adott: elhitette velük, hogy egyenrangú félként ülnek a tárgyalóasztalnál, és joguk van ellentmondani. A szituációs játékok közben pedig egy-két csendesebb kollégáról kiderült, hogy remek érvelő, így azóta többször szóhoz juthatott „élesben” is. Persze adódik a kérdés: vajon nem érheti-e hátrány a menedzsmenttel adott esetben határozottan fellépő munkatársakat? A szakszervezeti vezető szerint – cégüknél legalábbis – indokolatlan e félelem. „Az értelmes ellenkezésre, érvelésre odafigyelnek, és az még a szakmai munkában később jól jöhet” – véli.

Megegyezési eszköztár

KOMPENZÁCIÓ. Célszerű fontossági sorrendet felállítani, és megjelölni a minimálisan elérendő eredményt. Jót tehet, ha a megegyezés érdekében az érdekképviselet néhány – a lista végén lévő – célt beáldoz, például béremelés elérése érdekében ideiglenesen lemond a szociális létesítmények állapotára vonatkozó kérésekről.

CSOMAGTERV. A munkaadók érdekeit is figyelembe véve össze lehet gyúrni a célokat: mondjuk meghatározott mértékű béremelésért cserébe a munkaidőkeret emelhető.

NYOMÁSFOKOZÁS. Nálunk a gyakorlatban még csak elvétve alkalmazott gyorsító elem: a szakszervezet kitartó tárgyalások után – a követelések teljesítését megkönnyítendő – váratlanul némi engedményt tesz, ám azt csak bizonyos időintervallumon belül tartja fent. Például öt százalék helyett négy százaléknyi béremelést is elfogad, ha a különbséget más formában nyújtja a munkáltató. Az ajánlat azonban csak két órán keresztül érvényes, utána ismét visszatér az eredeti követeléséhez.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik