Mopedre 14 évesen már nem, csak 16 éves korban lehet jogosítványt szerezni. Nagymotorra ez a korhatár 24 évre emelkedik, és változások történnek más kategóriákban is. A teherautó-vezetői és az ehhez kapcsolódó nehézpótkocsis képzés korhatára 18-ról 21 évre, az autóbuszos képzésé pedig 21-ről 24 évre emelkedik – értesült a Kossuth Rádió.
Aki idén november 30-ig be tudja fejezni a motorosképzést, annak érdemes még elkezdenie, hiszen megkaphatja a vizsgabizonyítványát. Akinek azonban ez nem sikerül, – a jogszabályváltozás miatt – nem folytathatja jövőre. Újra kell kezdenie a tanfolyamot, és a befizetett összeget is elbukja – mondta el Göbölös Gábor autósiskola-vezető a 180 perc című műsorban.
A korhatár megemelkedése – Göbölös Gábor szerint – érettebb motorosokat eredményezhet az utakon: „Bízzunk benne, hogy ezzel érettebbek lesznek az emberek, a járművezetők jobban tudják majd magukat és a testi egészségüket is értékelni.”
Az autósiskola-vezető szerint azáltal, hogy a nagykategóriáknál 21-ről 24 évre emelkedik a korhatár, kitolódhat a munkahelyteremtés. „Nagyon sok olyan emberrel találkozunk, akik valamiért nem tudtak elvégezni magasabb szintű iskolákat. Ezért 18-20 éves korban beiratkoznak egy nagykategóriás képzésre, és miután megszerzik a vezetői engedélyüket, már el tudnak helyezkedni. Ezáltal munkahelyet teremtenek maguknak. A mostani változással ez biztosan kitolódik majd” – magyarázta Göbölös.
Hozzátette: a személygépkocsik esetében nem lesz változás.
Veszélyes üzem
A jogosítvány-korhatárok mostani szigorítása egyébként európai uniós előírás, amelynek bevezetése Lovas Károly, a Magyar Autóklub főtitkára-helyettese szerint indokolt volt.
“A járművezetés – különösen igaz ez a motorok esetében – veszélyes üzem. Változik a világ, és ezzel együtt folyamatosan változik a gépjárműipar is. Sokkal gyorsabb motorok jönnek ki a gyárakból, erősebb köbcentivel és nagyobb teljesítménnyel. Emiatt szükséges újra és újra felülvizsgálni a vezetői engedélyek megszerzésének lehetőségét” – magyarázta lapunknak a főtitkár-helyettes. Úgy véli, akár már a két év szigorítás is hatásos lehet, hiszen “16-18 éves korban az öntudatra ébredés, a felelősségvállalás érzése sokat erősödik, és ha a korhatáremeléssel több életet sikerül megmenteni az utakon, akkor már megérte.”
Motorosok: 18-szoros halálozási kockázat
2001 és 2010 között 34 százalékkal emelkedett az olyan közúti balesetek száma, amelyekben motorosok is érintettek – közölte korábban Horváth Katalin Fanni, a Budapesti Rendőr-főkapitányság szóvivője.
A tapasztalatok szerint a legtöbb motorbaleset még mindig a gyorshajtásból, a szabálytalan kanyarodásból és előzésből ered. Az Országos Rendőr-főkapitányság közleményében arra hívja fel a figyelmet, hogy egy motoros, illetve segédmotoros halálozási kockázata átlagosan 18-szor nagyobb, mint egy gépkocsivezetőé, ezért 2012-ben kiemelt figyelmet fordítanak rájuk.