Május végén a frissen megjelent Korgo nevű vírus, majd júniusban az eredeti kártevő újabb változatai okoztak izgalmat az internetbankok ügyfeleinek világszerte. A féregvírus ugyanis igen hatékonyan lopta el a megfertőzött gépekről az ügyfelek bizalmas adatait, egyebek közt a hitelkártya-információkat és jelszavakat. A szakértők csak arra tudták figyelmeztetni a Korgo áldozatait, hogy változtassák meg jelszavaikat, és cseréljék le hitelkártyáikat.

Az itthoni ügyfeleket egyelőre még csak fenyegeti a veszély, de fontos óvatosnak lenni. „Az online banki ügyfelekre legveszélyesebb vírusok célzottan meghatározott, jellemzően amerikai bankok ellen irányulnak” – tudtuk meg Dávid Andrástól, a 2F 2000 Kft. kereskedelmi igazgatójától. Az egyszerű jelszólopó programok viszont általában nem igazán hatékonyak. Ugyan egy ilyen program a hitelkártyaadatokat felhasználhatná internetes vásárlás során, ez a fizetési mód hazánkban viszont még nem elterjedt. A gyakoribb online bankolás során viszont a pénzintézetek eltérő szoftvereket használnak, ebből kifolyólag nem elég csupán a jelszó ismerete. „A fentiek miatt ezen a téren kicsi a fenyegetettség, legalábbis addig, amíg nem alakul ki egy olyan monokultúra, mint az operációs rendszerek piacán” – véli Dávid András.
Speciálisan az itthoni bankokat támadó vírus még nem született, de nem árt az óvatosság. „A júniusban feltűnt Zafi.B vírus a parlament oldala mellett magyar vírusvédelmi honlapokat támadott, s nem kizárt, hogy a jövőben például a Zafi.C egy pénzintézet szolgáltatásait veszi majd célba” – mutat rá a veszélyre a kereskedelmi igazgató.
|
ÖNVÉDELEM. A hazai bankok is elsősorban vírusvédelemmel, tűzfalakkal és biztonsági menedzsmenttel próbálnak védekezni a támadókkal szemben. A Raiffeisen Bank emellett az idén egy újabb biztonsági megoldást is bevezet: az egyszeri jelszavakon alapuló tranzakcióazonosítás és hitelesítési eljárás tovább növeli az ügyfelek védelmét – tudtuk meg a pénzintézet bankbiztonsági főosztályának vezetőjétől. A Kereskedelmi és Hitelbank csipkártyát bocsát e-bank ügyfelei rendelkezésére, ami a hozzátartozó leolvasóval – a jelszóval együtt – azonosítja a számla tulajdonosát. A kereskedelmi bankok is fontosnak tartják ügyfeleik informatikai biztonsági tudatosságát, ezért honlapjaikon figyelmeztetnek a szükséges óvatosságra. A tanácsok között általában a szokásos felhívásokat találjuk: ne nyissunk meg bizonytalan eredetű csatolt fájlokat, böngészőnk biztonsági fokozatát pedig állítsuk legalább közepesre.
Az ügyfeleknek már csak azért sem árt óvatosnak lenniük, mert egy esetleges vírus okozta veszteség után valószínűleg nem háríthatják a bankra a felelősséget. „Mivel külön jogszabály nem tárgyalja ezt a kérdést, a Polgári Törvénykönyv általános felelősségi szabályai vonatkoznak a problémára” – ismerteti véleményét egy lapunknak nyilatkozó jogi szakértő. Ezek alapján a harmadik fél által okozott kárért a szolgáltató nem felel, ha megtett minden elvárható intézkedést, és megfelelően tájékoztatta az ügyfelet a kockázatokról. Hasonló állásponton van a CIB Bank is. A kommunikációs osztály tájékoztatása szerint a bankkártyával vagy más elektronikus fizetőeszközzel kapcsolatban a pénzforgalomról szóló kormányrendeletben rögzített – a birtokos bejelentésének függvényében megállapított – felelősségi és kárviselési szabály a vírus miatt bekövetkezett kárra nem vonatkozik, arra az általános kártérítési szabályok és eljárások irányadók. Az ügyfél és a bank között felmerülő esetleges vitás esetek gondos elemzést, mérlegelést és – szükség esetén a hatóságot is bevonva – vizsgálatot igényelnek. Az ügyfél számítógépén történő incidensek nyomán felmerülő bizonyítási eljárások túlmutatnak a bank jogi és technikai lehetőségein, mivel az ilyen gép kívül esik a bank által felügyelt, illetve ellenőrzött eszközök körén. A pénzintézet csak saját eszközeit illetően tud felügyeletet gyakorolni, így az ügyfél számítógépét támadó vírusok okozta problémák miatt nem vállalhat egyetemlegesen és általánosan felelősséget.
KI A BŰNÖS? Amennyiben egy vizsgálat során bizonyítást nyer, hogy az ügyfelet ért kár egyértelműen a bank hibájából következett be, természetesen a bank megtéríti a kárt – állítják a Raiffeisennél. A kár okozója – azaz a vírus programozója – ellen pedig az ügyfél, de a szolgáltató is tehet feljelentést, a kártérítést pedig, amennyiben sikerrel jár a nyomozás, bírósági döntéssel lehet kikényszeríteni. Mivel még nem volt példa Magyarországon ilyen jellegű eseményre, illetve perre, nehéz megítélni, hogy az igazságszolgáltatás hol húzza meg a felelősségek határát. Az is lehet, hogy a bíróság elfogadná azt az érvelést, mely szerint az online bankolás jogi szakkifejezéssel élve „veszélyes üzem”, azaz a szolgáltató felelőssége szélesebb körben értelmezhető. Ennek azonban már az egész banküzemet érintő következményei lennének, a kockázatot nem vállaló pénzintézetek valószínűleg elgondolkodnának az internetes bankolás lehetőségének megszüntetésén.
