1. Tévhit: A kerékpározás sport
Való igaz, a kerékpározást lehet úgy csinálni, hogy sport legyen belőle. De mi választjuk meg a tempót, mi választjuk meg a stílust és lehet úgy biciklizni, hogy meg se izzadjunk. Ha akarjuk, a kerékpározás csupán egy közlekedési forma, amely az év bármely szakában végezhető. Télen is. Egy biztos: akármilyen lassan is tekerünk, mindenképpen gyorsabbak vagyunk MINDEN városi közlekedési formánál. Hétköznapi forgalom mellett, városon belül behozhatatlan az előny, amit a bicikli ad nekünk.
2. Tény: A kerékpározás gyakorlatilag ingyen van.
Akárhol közlekedünk biciklivel, minden egyes úttal pénzt spórolunk. Ha a bérlet árát, akkor azt. Ha a benzin árát, akkor azt. Minél előbb kezdjük el, annál többet. Akármilyen biciklivel elkezdhetjük, mert a megtakarított pénzből szépen lassan fejleszthetjük a kerékpárunkat, kerékpáros kiegészítőinket. Ha pedig minden megvan, a megspórolt pénz megmarad nekünk és olyan tartalékokat képezhetünk belőle, amivel akár félévente új kerékpárt is vásárolhatunk magunknak.
3. Tévhit: Télen, kerékpáron hidegebb van
Tény, hogy télen hidegebb van, mint nyáron. De mindenkinek hideg van. Annak is, aki a buszmegállóban fagyoskodik. Annak is, aki az autó ablakáról kaparja le a jeget. Annak is, aki a lakástól a parkolóig, majd a parkolótól a munkahelyig, iskoláig, boltig, akármeddig kénytelen gyalog közlekedni. Akárhová megyünk, gyalogosan is fel kell öltöznünk. A kerékpáros ruházata csak annyiban különbözik a gyalogosétól, hogy az esernyő helyett esőkabátra kell váltani és télen az ízületeket érdemes kicsit jobban védeni. Ha akarjuk és jól csináljuk, a kerékpárról leszállva meg sem látszik rajtunk, hogy bringával érkeztünk.
4. Tény: Bringázni menő
Ha leülünk a tévé elé azt fogjuk látni, hogy az élet minden területét átszövi a kerékpározás. Magyarországon (is) soha nem látott méretekben növekszik a kerékpárral közlekedők száma, a folyamat szerencsére megállíthatatlan. Még akkor is, ha ellenérdekű erők mindent megtesznek a kerékpározás lejáratására, a nagy bumm lassítására. Veszélyesnek próbálják beállítani és folyamatosan szítják a tüzet a kerékpározás, a kerékpárosok ellen. De csak nézzünk meg egy reklámblokkot a tévében és azt fogjuk látni, hogy lassan de biztosan a kerékpár valami olyan menő dologgá nőtte ki magát, amivel mindent el lehet adni. Megelőzte a kutyás reklámokat, a csinos nőket és még a gyerekekkel reklámozott termékek elé is bekerült. Ma már az a ritka, ha nincs kerékpár egy reklámban. És ez így van jól.
5. Tévhit: A kerékpározás veszélyes
Ne hagyjuk magunkat becsapni! Ne hagyjuk magunkat megfélemlíteni! Kerékpározni semmivel nem veszélyesebb, mint autózni vagy tömegközlekedni. A kerékpáros balesetek száma évről évre csökken, ha fajlagosan, a közlekedésben résztvevők számához viszonyítva nézzük ezek arányát, megdöbbentő a fejlődés. Többen kerékpároznak, mégpedig nagyságrendekkel többen. A nagy számok törvénye alapján logikus, hogy ahol többen közlekednek, ott kimutatható bármilyen növekvő statisztika. A több kerékpáros több kezdőt is jelent (nameg több suttyót is) és ahogy az autóvezetésnél, itt is el kell követni azokat a kezdeti kis hibákat, amik nélkül nem szerezzük meg a rutint. A megoldás annyi, hogy ameddig nem vagyunk biztosak magunkban, legyünk óvatosabbak, körültekintőbbek. Ha lassabban nyomjuk és a teljes biztonságra törekszünk, akkor egy félórás úton 3-4 perccel leszünk lassabbak. Aztán amikor már belejöttünk, átlátjuk a forgalmat, akkor majd nyomhatjuk neki kedvünkre. Ne szégyenkezzünk, hiszen mindenki kezdte valahol.
6. Tény: Kerékpárral a közlekedés kiszámítható, soha nem késünk el sehonnan
Ha biciklivel közlekedünk, akkor egy idő után hajszálpontosan tudni fogjuk, egy adott útvonalon hány perccel kell számoljunk. Így nagyon sok időt spórolhatunk meg magunknak azzal, hogy nem kell 10 perccel, fél órával előbb elindulni valahová ahhoz, hogy viszonylag biztosan megérkezzünk. Az autós- és a tömegközlekedésben is benne van a késés esélye. A kerékpárnak nincs dugó, nem marad ki járat, mindig felférünk rá. A várakozási idők, amelyeket tömegközlekedésnél a megállókban töltünk, itt kimaradnak. Kimarad a parkolóhely keresés és a parkolótól és a parkolóig sétálgatás. Nem mellesleg kimarad a parkoló-díj és a bírság is. Ha mindezeket, az elfecsérelt időket összeadjuk, azt fogjuk látni, hogy napi szinten órákat spórol nekünk a bringa. És az idő pénz. A kerékpározással nyert haszon tehát forintosítható.
7. Tévhit: A biciklit ellopják
Előfordul az ilyen. Mindenképpen fájdalmas dolog, ha a szeretett lovat meglovasítják. De nem akkora nagy a tragédia, mint amilyen nagynak gondolnánk. Mégpedig azért nem, mert a bicikli annyi pénzt spórol nekünk, amiből félévente-évente vehetünk magunknak akár újat is. Persze nem kell törekedni arra, hogy a biciklit ellopassuk és mindent meg lehet tenni a lopások megakadályozására. A kulcsszó a jó lakat. Nem szabad a lakatokon spórolni! A bicikli árának a 10%-át költsük lakatolásra, kerüljük a látszatmegoldásokat! Emellett egy percre se hagyjuk a biciklit őrizetlenül. Ha utánaolvasunk, nagyon sok lakatolási tanácsot találhatunk az interneten és rövid idő alatt nagy rutint is szerezhetünk abban, mihez lehet rögzíteni a bringát és mihez nem. Szerencsére a lakatolási helyzet is nagyot javult és rohamos léptekben javul manapság, így a legtöbb helyen találunk tökéletesen kialakított, modern kerékpártárolókat. Egyre több a kamerával őrzött is, ezek elriasztják a tolvajokat.
8. Tény: Mindenhová vezet biztonságos út
Sokat ijesztegetnek minket azzal, hogy egyes utakon milyen veszélyes biciklizni. Még statisztikákkal is alá tudják ezt támasztani és még véletlenül sem marad ki a híradásokból, ha egy kerékpárost halálos baleset ér. Mint korábban írtam, sötét erők mozgolódnak a háttérben, de szerencsére az emberek nagy többségét nem könnyű becsapni. Tény ugyanis, hogy minden helyre el lehet több módon is jutni, azaz több út is vezet az igazsághoz. A kerékpárban pont az a nagyszerű, hogy a szomszédos utcáig áttekerni egy perc. A forgalmas főút helyett könnyen találunk eldugott utcákat, ahol autóval közlekedni lehetetlen, biciklivel pedig meg sem érezzük a különbséget. Mármint a sebességben. Csak körül kell néznünk. Ha pár perccel tovább is tart az út, a választás lehetősége a miénk. És ez nagy dolog.
9. Tévhit: Kerékpárral nem tudunk sok mindent elszállítani
A kerékpár nem teherautó, ez tény. De néhány ezer forintos ráfordítással csodálatos táskákat vásárolhatunk a benzinen és/vagy a bérleten megspórolt pénzből és ezekben a táskákban akár háton, akár a csomagtartón hihetetlen mennyiséget elszállíthatunk. Annyit mindenképpen, amennyi a mindennapi élet során szükséges. Ha ez nem elég, egy közepes minőségű bicikli árából vásárolhatunk visziklit magunknak. A viszikli az angol cargobike, azaz a szállító kerékpár magyarított neve. Némelyik 250 kilogrammot is képes elszállítani. Azaz velük teljesen leválthatjuk az autót, a nagy bevásárlásokat és a gyerekek szállítását is meg tudjuk oldani. Választék van bőven és már Magyarországon is találunk gyártót, aki a kedvünknek megfelelően alakítja a visziklit. Saját magunk választhatjuk ki a színt, a méretet és mindezért a külföldi ár nagyjából felét fogjuk kifizetni.
10. Tény: Télen sokkal jobban meglátszik, ha letesszük az autót
Tévhit, hogy az autó státusszimbólum. Nem leszünk menőbbek attól, ha van egy szakadt, vagy akár jobb állapotú autónk. Mindenkinek van, manapság ez már nem menő. Maximum a környezetet szennyezzük vele, ami pedig nagyon önző dolog. A tél és a hideg, az inverziós légállapot (amikor a talaj mentén hidegebb van, mint feljebb) kedvez a szmog kialakulásának (a szmogról ide kattintva olvashat). Pont télen számít tehát legjobban, ha akár csak egy autóval is kevesebb van. Pont télen ülnek vissza az autóba azok, akiket sikerült meggyőzni a téli kerékpározás lehetetlenségéről és mi, akik nem hagytuk magunkat, pont télen tudunk nagyságrendekkel gyorsabban haladni, mint bárki más a városi forgalomban. Ne hagyjuk magunkat becsapni, mert az „autós életforma” nem létezik és nem tartható fenn. Szép álom, ami lassan rémálommá válik. Miénk a választás, hogy kilépünk-e belőle. Menekülésnek ott a bicikli.
11. Tévhit: A kerékpárosok akadályozzák a forgalmat
Ha elsőre úgy is tűnik, hogy a szélső sávban, lassabban haladó kerékpáros akadályozza az autósok haladását, figyeljük meg, hogy a városban haladva a kerékpár simán tudja tartani a tempót a forgalommal. A leelőzött kerékpáros a következő lámpánál utoléri az autósokat, aztán a következő lámpánál megint. A kerékpáros nem füstöl a mögötte haladó orra alá és az esetek nagy részében könnyen el lehet mellette haladni. És amikor megérkezik a céljához, a kerékpáros nem foglalja el az autós elől a helyet. Senki elől nem foglalja el a helyet. Egy parkoló autó helyén 15 kerékpár elfér, amely 15-tel kevesebb autót jelent. Ha tehát meg akarjuk oldani a cégünk parkolási gondjait, létesítsünk bringatárolókat. Megérkeznek rá a bringások hamarosan.
12. Tény: Kerékpárral az élet szabadabb
A sok megspórolt pénz és megspórolt idő mellett a kerékpározást leginkább a szabadság miatt szeretjük. Amikor ráülünk a kerékpárra, az az idő már a miénk. A közlekedéssel elfecsérelt időt is megspóroljuk magunknak, élvezet lesz belőle. Míg az autóban és a tömegközlekedésben elhatárolódunk a környezettől, addig a kerékpáron ülve miénk az összes hang, illat, hangulat. Kerékpárral olyan helyekre is eljuthatunk, ahová sem gyalog, sem tömegközlekedéssel, sem autóval nem. Kerékpáron 2012. augusztusa óta még egy-két sört is megihatunk, mert a KRESZ módosításával ez már nem tilos. Így amíg az autó megnyomorít, addig a kerékpár felszabadít. Még télen is, maximum a sör helyett forralt bort iszunk, miközben miénk a világ.
Aki nem hiszi, járjon utána! Vigyázat, mert függőséget alakít ki!
Tetszett a cikk? Olvassa el ezeket is: