Nagyvilág

Csendes tiltakozással emlékeztek az újvidéki vasútállomáson történt tragédia áldozataira

Szerb belügyminisztérium / AP / MTI
Mentőalakulatok tagjai az újvidéki vasútállomáson 2024. november 1-jén, miután leszakadt az épület régi, 1965 óta nem felújított részének bejárat feletti tetőszerkezete.
Szerb belügyminisztérium / AP / MTI
Mentőalakulatok tagjai az újvidéki vasútállomáson 2024. november 1-jén, miután leszakadt az épület régi, 1965 óta nem felújított részének bejárat feletti tetőszerkezete.

Tizennégy percig tartó csenddel emlékezett a szerbiai ellenzék és az újvidékiek egy része arra a tizennégy emberre, aki két héttel ezelőtt vesztette életét, amikor az újvidéki vasúti pályaudvar előtetője leszakadt. Az áldozatok között egy hatéves gyerek is volt. Az ellenzék egyben a vasútállomás előtti útkereszteződés lezárásával tiltakozott amiatt, hogy a tragédia felelőseit még nem kutatták fel.

Az ellenzéki kezdeményezéshez, amely az „Állj meg, Újvidék” nevet viselte, több helyi lakos is csatlakozott. A cél az volt, hogy a tragédia megtörténtének időpontjától, vagyis 11 óra 52 perctől kezdve 14 percen át az emberek ne a saját gondjaikkal foglalkozzanak, hanem emlékezzenek azokra, akik két hete vesztették életüket, amikor rájuk szakadt a vasútállomás többtonnás betonelőtetője. A balesetet hárman élték túl, állapotuk még mindig válságos – írja az MTI.

A tiltakozó ellenzék két hete követeli, hogy tartóztassák le a tragédia felelőseit, hozzák nyilvánosságra a vasútállomás újjáépítésében részt vevő cégekkel kötött szerződéseket, és mondjon le a szerb miniszterelnök, illetve Újvidék polgármestere. 

A szerződéseket azért szeretnék látni, mert a tragédia napján az illetékes miniszter, illetve a szerbiai vasutak infrastruktúrájáért felelős vállalat azt közölte, hogy a leszakadt előtető nem képezte a felújítási munkálatok részét, ezért azt nem is újították fel. Azóta viszont számos felvétel került nyilvánosságra, amelyeken látszik, hogy módosítottak a szerkezeten, további terhelésnek téve ki a hat évtizede épült konstrukciót. A szerb sajtóban olyan hírek is megjelentek, hogy magyar hátterű cég felügyelte a felújítást.

Az újvidéki vasútállomás 1964-ben átadott épületét 2021 és 2022 során több hullámban felújították, de a munka 2024-ben is folytatódott. Goran Vesic építésügyi miniszter júliusban jelentette be, hogy befejezték a felújítást, és az egész épület használhatóvá vált. A tárcavezető azóta lemondott, de az ellenzék szerint további lemondásokra, illetve büntetőjogi felelősségre vonásra is szükség van.

Aleksandar Vucic köztársasági elnök leszögezte: a bíróságnak kell eldöntenie, ki a felelős a tragédiáért, de bizonyosan felelősség terheli mindazokat, akik nem gondoltak arra, hogy fel kell újítani a hatvan éve felhúzott épület minden részét. Nem azért kell megtalálni a felelősöket, hogy valakit bűnösnek lehessen kikiáltani, hanem azért, hogy hasonló esetek a jövőben ne forduljanak elő – tette hozzá.

Kapcsolódó
Tragédia a vasútállomáson: a kínai befolyásszerzés kísérleti laborjává vált Újvidék
Kevesen hisznek abban, hogy Aleksandar Vucic szerb elnök rendszere a tényleges felelősökig eljut a tizennégy halálos áldozatot követelő pályaudvari tragédia kapcsán. A szerencsétlenség és az azt követő fejlemények viszont rámutatnak arra, hogy Szerbia mennyire függővé vált Kínától.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik