Az EMEA Olaj-, és Gázipar Elemzője úgy látja, kritikus szintre süllyedtek a globálisan bizonyos finomított olajkészletek. Pletser Tamás azt is megemlíti a Piac és Profit cikkében, hogy különösen az úgynevezett közép-disztillátum (dízel, repülő üzemanyag, háztartási tüzelőolaj) termékcsaládnál van jelentős hiány az egész világon. Ennek négy oka van szerinte:
- A covid alatti két évben (2020-2021) mintegy 3 millió hordó/nap finomító kapacitást zártak be a világban. Ez részben a járvány miatti bizonytalanság miatt történt. A bezárás főleg Európát és az Egyesült Államokat érintette, de kisebb ázsiai egységek is kiléptek a piacról.
- A járvány miatt az ázsiai és közel-keleti nagyprojektek nem fejeződtek be. Olyan új óriásegységek, mint a kuvaiti Al-Zour vagy a Lagos Nigériában 2-3 éves késést szenvedtek.
- A kereslet a várakozásokhoz képest sokkal gyorsabban épült vissza. 2020-ban a BP szerint az olajkereslet csúcsát már korábban, 2019-ben elértük közel 100 millió hordó/nap szinten. Ezzel szemben idén várhatóan elérjük 2019-es fogyasztási szintet, a 99,4 millió hordó/nap idei várt fogyasztás alig marad el a 2019-es utolsó békeév adatától. 2023-ban pedig akár ismét rekord lehet, ha csak a FED kamatemelései be nem lassítják a világgazdaságot.
- A kereslet mellett az elégtelen orosz kínálat is szerepet játszik. Az Oroszország elleni szankciók miatt az ország hatalmas, 2,8 millió hordó/nap finomított termék exportja is visszaeshet. Ez főleg dízel, illetve vákuum gázolaj és fűtő olaj, melyekből elsősorban disztillátumok finomíthatók. Az orosz export nagy szerepet játszik Európa 1,5 millió hordó/nap disztillátum hiányának befoltozásában.
Ami a hiányt illeti, úgy véli, a nyári néhány hónap is kritikus lehet. A további áremelkedéseket, pánikvásárlásokat elkerülendő elképzelhetőnek tartja, hogy akár korlátozások léphetnek életbe.
Végezetül felsorolja, hogy mely nagy kőolajfinomítók lehetnek a hiány és a megnövekedett kereslet nyertesei.
Kiemelt kép: A Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítója.