Az ingatlan-tanácsadással foglalkozó CBRE tavaly év végi felmérésében azt vizsgálta, hogy technológiai értelemben mennyire fejlettek a kelet-közép-európai országok – a visegrádi négyek, valamint Ausztria és Románia – irodaházai.
A PropTech 2019 kutatásban megkérdezett vállalatok 70 százaléka nyilatkozta, hogy fejleszteni szeretné munkahelye technológiai hátterét. A társaságok 30 százaléka pedig az irodaház kiválasztása során fontos szempontnak tartja az intelligens épülettechnológiát.
Az elemzés nem talált lényeges különbséget a vizsgált országok irodaházai között, ugyanakkor majdnem az összes épület az energia és a hatékonyság szempontjából kapott magasabb pontszámot. Ezzel szemben a bérlői élmény és biztonság területén még bőven van hová fejlődni a régióban.
Az Invitech blogjában vette sorra, hogy hálózati és infokommunikációs téren mire érdemes első körben figyelni a digitális irodaépületeknél.
1. Gyors és stabil kapcsolat
Az internet, wifi, telefon, valamint a felhő, tűzfal vagy akár az okosmegoldások működéséhez ma már alapvető elvárás a kétirányú, redundáns optikai kapcsolat és a backupként működő mikrohullámú szolgáltatás, amelyek együttesen támogatják a gyors, stabil és zökkenőmentes működést.
2. Belső hálózat
Az okosépületeknél már a tervezéskor gondolni kell egy olyan előre kiépített, belső hálózati rendszer kialakítására, amely lehetővé teszi, hogy a bérlők könnyen, gyorsan és költséghatékonyan igénybe tudják venni az általuk preferált vállalat telekommunikációs szolgáltatásait.
Példaként említhető az olyan központi telekommunikációs infrastruktúra, amely ellátja az üzemeltetés és a bérlő közötti zárt kapcsolatot. Ezzel egy korszerű irodaház üzemeltetői hozzáadott értékként biztosíthatnak belső telefonhálózati szolgáltatást ügyfeleik részére – emelte ki egyik szolgáltatását az Invitech.
3. Wifi mindenhol
Ma már nemcsak a bérlők, a vendégek vagy a vásárlók, hanem az ingatlanüzemeltetők számára is alapvető igény a teljes körű wifi-lefedettség, mivel az épületüzemeltetésnél használt eszközök is wifin működnek. Ilyenek lehetnek például a digitális reklámfelületek, interaktív táblák a liftnél, az audio- és videoalapú kommunikációs berendezések, illetve más, a közös területeken használt eszközök.
Ezen kívül természetesen a nyilvános wifik működése is alapkövetelmény, főképp az éttermek, kávézók, recepciók területén, illetve ma már egyre inkább jellemző ez az ingatlanhoz kapcsolódó szabad tereken is.
+1 Magas fokú adatbiztonság
A felsorolt megoldások természetesen rengeteg adatot generálnak és mozgatnak, így a kiemelt biztonságra is gondolni kell, legyen szó a bérlők, az üzemeltetők vagy éppen a beléptetett vendégek, vagyis a teljes épület adatairól. Ennek érdekében komplex hardveres és szoftveres megoldások telepítésével célszerű tervezni, a wifi és a hálózat védelmétől kezdve az egyes végpontok biztonságáig – javasolja az infokommunikációs szolgáltató.