Kultúra

Három ok, amiért meg kell nézd a Babadookot

Mit lehet még elmondani a Sundance-en 2014-ben debütáló, fesztiválokon sűrűn díjazott filmről (61 jelölésből 55-öt elvitt), amit a horror-műfaj ismerői bizonyára már láttak valamilyen formában? A film első magyarországi bemutatása alkalmából érdemes feleleveníteni, hogy miért is lehetett annak idején letaglózóan hatásos mozi a Babadook.

1. Ismerős társadalmi jelenség, még ismerősebb pszichózis

A történet szerint Amelia (Essie Davis) hét éve egyedül neveli fiát Samuelt (Noah Wiseman), mivel a kisfiú születésének éjszakáján, a kórházba menet autóbalesetet szenvedtek férjével, amit a férfi nem élt túl.

Amelia viszont máig képtelen volt feldolgozni a történteket, a gyász pedig lassan de magabiztosan felemészti. Közben Samuelnek egyre aggasztóbb viselkedési problémái vannak, követelőző, hisztis és agresszív, ráadásul egy nap a rejtélyes Babadook című mesekönyv miatt rémálmok kezdik gyötörni. A gyermekét egyedül nevelő szülő helyzete és a gyász nem feltétlenül klasszikus horror-témák, a Babadook viszont ügyesen füzi össze ezek drámáját a horrorral.

2. Családi idill: Anya, fia és a Babadook

Jennifer Kent ausztrál író-rendező első filmjében képes meghaladni az egyszeri horrorfilm-kliséket és nem a fokozódó zenével vagy semmiből előugró rémekkel teremti meg a film egyedien sötét hangulatát, hanem a színészekkel.

Essie Davis, a gyászoló anya, Noah Wiseman pedig a problémás kisgyerek szerepében tökéletes párost alkotnak, amiben nagyban hozzájárul az is, hogy a forgatókönyv részletes építkezése miatt van mibe kapaszkodniuk. Wiseman fiatal kora ellenére fegyelmezetten és következetesen viszi végi szerepét, Davis pedig a gyász legkülönbözőbb fokait képes bemutatni átható változatossággal. Babadook jelenléte az egész filmet úgy lengi be, mintha egy háttérbe szorított főszereplő lenne, aki nélkül a csonka család nem tudna egész lenni – bármilyen ellentmondásos is ez.

3. Színes sötét és nyomasztóan kellemes hangulat

Vágási és operatőri szempontból is egészen lenyűgöző koncepció valósul meg a Babadookban.
A díszlet minimalizmusa és a fényképezés miatt egyfelől az egészen kis terek is óriásinak tűnnek, a szettek sötét pasztellszínei, másrészt a fény-árnyék játék hatásos dramaturgiai funkciója egyedien sötét, még inkább matt hatást kölcsönöz a látottaknak. Mintha a falak, a berendezési tárgyak, a ruhák vagy akár maguk az emberek is csak halványan emlékeztetnének arra, milyenek voltak egykor.

Soha nem láttam ennél félelmetesebb filmet

– mondta William Friedkin, a 73-as Ördögűző rendezője. A Babadook ugyan nem áll be a klasszikus horror-mesterművek közé, de újszerű látásmódja és témája miatt mindenképpen érdemes arra, hogy az ember szenteljen rá másfél órát. Gondolatébresztően letargikus film a Babadook, megtekintése mindenképp, elengedése semmiképp nem ajánlott.

Hosszabban itt beszélgettünk a filmről, még 2015-ben:

Ajánlott videó

Olvasói sztorik