A kudarcok ellenére eredményes
Nem a Hajdú-BÉT volt az egyetlen sikertelen üzlet az utóbbi időben. Az Est Taxi bukása, valamint a napelemeket és napkollektorokat gyártó Dunasolar Rt. végelszámolása önmagukban azonban még nem okoznak nagy veszteséget a tavalyi esztendőt 18,58 milliárd forintos saját tőkével záró, más területeken jó eredményességgel üzemelő Wallisnál.
A tavalyi eminens Graboplast
Jancsó Péter, a Graboplast sokak szerint öntörvényű, ám igen jó vezetési képességekkel rendelkező vezérigazgatója kapta 2002-ben a Wallis-csopor-ton belül járó év menedzsere díját. Az elismerés jól mutatja, hogy a lakásbelső-burkolatokat gyártó és értékesítő közép-európai vállalatok egyik legnagyobbika sikeres reorganizációval túlélte az 1998-as orosz válságot, és mára nemcsak keleti piacait szerezte vissza, de vezető hazai pozíciója mellett szépen növelte nyugat-európai eladásait is. A Wallis által két éve 80 százalékban megvásárolt, majd a magyar tőzsdéről kivezetett Graboplast a 2003-as esztendőt 1 milliárd forint forgalomnövekedéssel (2002-ben 16,7 milliárd volt az árbevétel) és 1 milliárd forintot meghaladó üzemi eredménnyel zárhatja.
“A Wallis tevékenységének további tisztítása és a portfólió növekedés-orientált elemeinek megerősítése mellett döntöttek a tulajdonosok” – közli a vezérigazgató, akinek november 25-én újabb öt évre meghosszabbították kinevezését. A 2002-es éves jelentés még öt stratégiai vállalatot nevezett meg, mint amelyekben a Wallis hosszú távú szakmai befektetőként kíván jelen lenni. Jelenleg már csak a Wallis Autó Holding Rt.-re, a Wallis Ingatlan Rt.-re és a Graboplastra tekintenek úgy, hogy e cégek elérték a kritikus piaci méretet a további növekedéshez, és megvan náluk a megfelelő menedzsment-szakértelem. Azzal, hogy a Hajdú-BÉT és az Elender kikerült a korábban stratégiai fontosságúnak tartott érdekeltségek közül, a Wallis tulajdonképpen beismerte, hogy eddig túl sok vasat tartott a tűzben. A problémás befektetések kezelése, a szerteágazó érdekeltségek rendszerbe szervezése és a profiltisztítás igencsak lekötötte a cégvezetés erejét, ami a Wallis-csoport eredményein is látszik. A konszolidált árbevétel 2002-ben 102,4 milliárd forintot tett ki, az egy évvel korábbi 105,2 milliárd után, aminek okaként Bajnai az érdekeltségek átrendeződésének konszolidációs hatását és a forint árfolyamának erősödését jelölte meg. Az exportból befolyó összeg jelentős része ugyanis a Wallisnál csoportszinten alkalmazott árfolyam-fedezeti politika miatt nem az árbevételt, hanem a pénzügyi műveletek eredményét növeli.
Transzportálták a részvényeket
A Graboplast megvásárlásával azonban egy másik problémás befektetést is megörökölt a Wallis: a 8,02 százalékos Rába részvénypakett a járműipari vállalat tőzsdei mélyrepülése okán 570 millió forinttal rontotta a befektetési holding 2002-es eredményét. Az elkülönítés végett a Wallis nemrégiben egy technikai off-shore cégbe, a Rába Investments Ltd-be transzportálta a részvényeket.
Győri csomagok
Házasságról szó sem volt?
Bajnai a Hajdú-BÉT és a Bábolna házasságáról szóló híreszteléseket nem kívánta kommentálni, azt azonban elismerte, hogy 2001-ben elkezdtek külföldi szakmai befektetőkkel tárgyalni a 8 milliárd forintra feltőkésített cégben való részesedésük csökkentéséről. “A nyugat-európai befektetők azonban önmagában túl kicsinek találják a céget, ráadásul amíg a piaci konszolidáció és ezzel összefüggésben Bábolna kérdése nem oldódik meg, egy esetleges vásárlás túl nagy kockázatokkal járna” – értékelte a tárgyalások eredményét a Wallis vezérigazgatója.
Cégleányok eladósorban
A nagyításhoz kattintson az ábrára!
Az illetékesek a tiltakozásokat látva egyelőre levették a napirendről a két társaság egyesítésének tervét. A Figyelő információi szerint azonban a 15 magántulajdonos közül 83,55 százalékos pakettjével a Wallis-csoportot irányító Veres Tibor kerek perec eldöntötte, hogy 2005-re nem kíván érdekeltségekkel rendelkezni a “csirkebizniszben”, amelybe igencsak beletört a bicskájuk. Így nem meglepetés, hogy egyes hírek szerint elkezdődtek a tárgyalások a Hajdú-BÉT darabokban történő eladásáról is. A cégből történő kiszállás azonban jókora veszteségek elkönyvelésére kényszerítheti a Wallist: a 32 millió dolláros (megközelítőleg 8 milliárd forintos) tőkebefektetés töredéke jöhet csak vissza, s ez alaposan leronthatja a holding mutatóit.
Megfelelő áron minden eladó
A távközlési piacon terjengő pletykák szerint szintén eladósorban van az Elender Üzleti Kommunikációs Kft., amelynek 77 százalékát a hírek szerint nem annyira piaci megfontolások, mint inkább a jó ár és a karizmatikus cégvezetés miatt vásárolta meg tavaly a Wallis. “Megfelelő áron minden eladó” – adott erre befektetői szempontból teljesen racionális választ Bajnai Gordon. A piaci mozgolódás azonban kétirányú, a lehetséges vevők között a sajtóban emlegetik az OTP-vezér Csányi Sándort, aki a távközlési iparban való befektetési szándékának éppen múlt héten adta jelét, de bejött a képbe az Antenna Hungária (AH) Rt. is. Ez utóbbi vállalat azonban legendásan híján van szabad pénzeszközöknek, így a sajtóban megjelent értesülések szerint a Wallis pénzéből venné meg az Elendert, egy 5-15 százalékos tőkeemelés útján: magyarán az ügylet úgy valósulna meg, hogy a Wallis tulajdont szerezne az AH Rt.-ben. Ugyanakkor az Elender eladása – szemben a Hajdú-BÉT-tel – korántsem sürgető a Wallis számára, hiszen az informatikai cég a tavalyi esztendőben 4,72 milliárd forintos árbevétel mellett pozitív cash-flow-t termelt.
Újabb kihívások
A Wallis autós holdingja az európai piac átalakulása következtében ugyanakkor komoly kihívásokkal szembesül: a hatalmas haszonkulccsal járó gépjármű-importjogok ugyanis lassan lejárnak, és inkább a disztribútori kapcsolatokra helyeződik a hangsúly. A jövedelmezőséget átmenetileg mindenképpen rontja, hogy 2004 elejétől a Wallis British Motors helyett új társaság látja el a Land Rover márka importőri feladatait (bár Bajnai szerint nagy nyereség eddig sem volt a Land Roveren): a Ford tulajdonában lévő brit gyártó a Jaguar importőrét ruházta fel a kizárólagos jogokkal.
A holdingon belül az utóbbi években fejőstehénnek számító, tavaly 27,5 milliárdos forgalmat elérő Wallis Autó Holding (WAH) az ősz során hatalmas haszonnal adta el a saját alapítású cégét, az autópark-kezeléssel és -finanszírozással foglalkozó Ecofleet Kft.-t. A vevő az ALD Automotive Magyarország Kft. volt. E cég – amely a francia Société Générale bankcsoport tulajdonában van – immár 18 európai országban kínálja autópark-kezelő és operatív lízing finanszírozó szolgáltatását. Az értékesítés tipikus Wallis siker-sztorinak tekinthető: egy jó ötletet a rátermett menedzsment ügyesen épített fel, a piacvezető vállalkozás azután felkeltette a szakmai befektetők figyelmét. A hírek szerint több százszázalékos haszonnal járó üzlet ugyanakkor csupán néhány százmillió forintot hozott a Wallis konyhájára – megközelítőleg éppen akkorát, hogy fedezi a piac rossz felmérése miatt bebukott Est Taxi által okozott veszteséget. Az Ecofleet eladása mögött ugyanakkor egy másik tényező is fontos szerepet játszik: a Wallis rájött, hogy a növekedés tartós fenntartásához egy saját finanszírozói, banki hátérrel rendelkező szakmai befektető bevonása szükséges. A WAH azonban rendelkezik még egy, szintén látványos növekedést maga mögött tudó, finanszírozási igényt gerjesztő lízingcéggel, így nem lenne meglepő, ha a Wallis – jó banki kapcsolatait kihasználva -gépjárművek finanszírozására bevenne egy pénzintézetet.
Régiós álmok
“A tulajdonosi kör úgy látja, alapvetően az eredeti stratégia irányába megy a cégcsoport; a cél az, hogy a középtávú vállalatiérték-növekedést aktívan elősegítő befektetési holding váljon a Wallisból” – ad összegzést Bajnai Gordon, aki középtávon célnak tartja, hogy a csoport stratégiai cégei (WAH, Graboplast) szakmai befektetőként megjelenjenek a régióban.
Úgy tűnik, 2003 “húzó” vállalata a fejlesztéssel és szolgáltatásokkal foglalkozó, így az ügyfelek komplex kiszolgálására törekvő Wallis Ingatlan Rt. (Wing) lehet, amely jelentős piaci szereplők megvásárlásával (például a Market Építő Rt. 51 százalékának megszerzésével), valamint jól kiválasztott és professzionálisan végrehajtott beruházásokkal az idén számottevően hozzájárulhat a holding pénzügyi eredményéhez. Az idén várhatóan 15 milliárdot meghaladó árbevételű Wing a Danubius Irodaházak, a Bajor- és a Polar Center, valamint a Harbor Park Budapesti Logisztikai Központ esetében az átlagnál jobb bérbeadási arányt tudott elérni, és nagy sikerrel kecsegtető szabad telkek vannak még a birtokában (például a Váci úton). Bajnai szerint azonban a Wallis nem kíván irodaházak tartós tulajdonosa lenni, így akár még az idén várható, hogy a bérbeadás után fix pénzjövedelmet hozó épületek vevőre találnak.