Új antibiotikumot fedeztek fel

24.hu

2016. 07. 27. 21:54

Nehezen gyógyítható bakteriális fertőzéseket kutató német tudósok új antikbiotikumot fedeztek fel, amely eddig is az emberek orrában élt – olvasható a Nature című tudományos lap aktuális számában.

Korábban talajminták vizsgálatával találták az új antibiotikumokat, a német kutatók azonban azokat a mikrobákat vizsgálták meg, amelyek már benépesítették az emberi testet.

Azt fedezték fel, hogy a Staphylococcus aureus baktériumok az emberek mintegy 30 százalékának az orrában megtalálhatók, ezért feltették a kérdést, hogy az emberek 70 százalékánál miért nem élnek meg ezek a mikrobák.

A legismertebb “szuperbaktérium”, a methicillinrezisztens Staphylococcus aureus (MRSA) egyike a világszerte egyre nagyobb egészségügyi problémát jelentő kórokozóknak.

A Nature-ben megjelent tanulmány szerzői arra jutottak, hogy egy másik, szintén az orrban élő baktérium – a Staphylococcus lugdunensis – akadályozza meg egyes embereknél a rivális Staphylococcus elszaporodását azáltal, hogy saját antibiotikumot termel.

Andreas Peschel, a Tübingeni Egyetem mikrobiológusa váratlannak és izgalmasnak nevezte a felfedezést. Kollégáival együtt izolálták az új antibiotikumot, a lugdunint, tesztelték egereken, melyek bőrét Staphylococcus aureusszal fertőzték meg, és azt találták, hogy a legtöbb esetben megszüntette a fertőzést. Emberek részvételével még nem végeztek teszteket.

Áttörést jelentene, ha az új anyag hatásos lenne az MRSA ellen, mivel azt jósolják, hogy tíz éven belül többen fognak meghalni rezisztens baktériumok okozta fertőzésben, mint rákban – vélte Perschel.

“A Staphylococcus aureus, úgy tűnik, nem képes alkalmazkodni a lugduninhoz, azaz valamiért nagy nehézségekbe ütközik, hogy ellenállóvá váljon vele szemben” – mondta a kutató.

German Chancellor and CDU party leader Angela Merkel (C) addresses supporters after exit poll results were broadcasted on public television at an election night event at the party's headquarters in Berlin during the general election on September 24, 2017.
Germany voted in a general election expected to hand Chancellor Angela Merkel a fourth term, while the hard-right Alternative for Germany (AfD) party is predicted to win its first seats in the national parliament. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN