Aktív vulkánra bukkantak a Vénuszon

Arctic-Images / Getty Images

Bár harminc évvel ezelőtt megsemmisült a Magellán űrszonda, annak felvételei még most is komoly felfedezéseket tesznek lehetővé. A három évtizedes felvételek elemzése arra utal, hogy 1990 és 1992 között vulkánkitörés történt a bolygón. Ez pedig bizonyítja, hogy a Vénusz egy élő bolygó – írja a Gizmodo.

Az 1994-ben befejeződött Magellan-misszió volt az első, amelynek keretében a Vénusz teljes felszínéről felvételt készítettek. A Fairbanks-i Alaszkai Egyetem bolygókutatója, Robert Herrick az elmúlt évek során számos ilyen felvételt nézett végig. A 8 kilométer magas Maat Mons hegyet vizsgálva egy kalderára bukkant a kutató, amely egy olyan vulkáni eredetű felszíni képződmény, amit a vulkán kirobbanása és önmagába roskadása hoz létre.

A Science folyóiratban publikált kutatás állítását Scott Hensley, a NASA Jet Propulsion Laboratory radarszakértője is megerősítette, aki szerint így kizárható, hogy a Vénusz egy haldokló bolygó lenne.

Nem először merül fel, hogy a Vénuszon lévő vulkánok aktívak: 2020-ban egy külön kutatócsoport 37 olyan vulkanikus struktúrát azonosított a Vénuszon, amelyek a közelmúltbeli aktivitás jeleit mutatták. A Magellán adatai pedig megerősítik ezeket az állításokat. Bár a sejtések szerint rengeteg kiszáradt lávacsatorna is található a bolygón, ennek azonban a sűrű légkör miatt nehéz a megfigyelése.

A jövőben több küldetést is terveznek a Vénusz felé: a NASA a Veritas és a Davinci+, míg az Európai Űrügynökség az EnVision misszióval tudna meg többet a planétáról. A szakembereket olyannyira lázban tartja a Vénusz, hogy nemrég azt javasolták, először oda kellene embert küldeni, és csak utána a Marsra.