Tavaly júniusban 61 brit vállalat csatlakozott egy fél évig tartó felméréshez, amelyben a négynapos munkahét hatékonyságát tesztelték. A munkavállalók hat hónapon keresztül 20 százalékkal csökkent óraszámban dolgoztak, miközben a fizetésük változatlan maradt.
A 4 Day Week Global nevű nonprofit szervezet által kezdeményezett teszt pedig páratlan sikerrel járt: a dolgozók mentális jóléte nőtt, a felmondások és betegség miatti szabadnapok száma csökkent, és még a cégek profitja is nőtt valamelyest.
A férfi munkavállalók által a kísérlet során vezetett időnaplók szerint 27 százalékkal nőtt a gyermekeik gondozására fordított idő. Ehhez képest a női résztvevőknél 13 százalékos volt ez az arány – írja a CNN.
A tesztben résztvevő munkavállalók mintegy 60 százaléka mondta azt, hogy jobban össze tudja egyeztetni a munkáját a nevelési feladatokkal, és még ennél is többen számoltak be a szociális életük javulásáról. Dr. Dale Whelehan, a 4DWG vezérigazgatója szerint bár a férfiak és a nők egyaránt profitáltak az új munkarendből, a nők tapasztalatai általában jobbak.
A szervezők szerint tehát a projekt minden tekintetben átütő siker volt, amit jól mutat, hogy a 61 résztvevő szervezet 92 százaléka folytatta a négynapos hetet a kísérlet végeztével is. A dolgozók mintegy majdnem háromnegyede nyilatkozott úgy, hogy csökkent a kiégési szintje, 40 százalékuk pedig azt mondta, kevesebb alvászavart is tapasztal.