Mindenkivel előfordul, hogy támad egy világmegváltó ötlete. Akár egy vállalkozás, ami milliárdokat termelhetne, vagy az egész emberiség sorsát jobbra fordító találmány, akár valami sokkal szerényebb, amitől csak néhány ember, esetleg kizárólag az ötletgazda érezné magát egy időre. Ezeket a gondolatokat hívjuk úgy, hogy: álom. Az álmok túlnyomó többsége aztán megy a süllyesztőbe, mert nincs forrás a megvalósításukra. Pedig nincs jobb, sem hasznosabb dolog a világon az álmok valóra válásánál. Nagyjából ebből indul ki a crowdfunding, vagyis közösségi finanszírozás alapgondolata.
Kép: Youtube / Ugly Furnitures
Az ötlet lényege, hogy egy közösségi portál összekapcsolja azokat, akik megvalósítanák az álmaikat, azokkal, akik ezt kisebb nagyobb mértékben hajlandók támogatni. Utóbbiak cserébe kisebb-nagyobb mértékben részesülnek a megvalósult álom hasznából. Projekttől függően ez lehet egy a majd létrejövő termékből, valamilyen kedvezmény rá, vagy a támogató nevének szereplése a köszönet rovatban. A platform működtetője pedig megtart néhány százalékot az összegyűlt támogatásból, hogy saját működését finanszírozza, így mindenki nyer. Egyszerűen hangzik, nem igaz?
Nos, a történet ennél azért egy picit bonyolultabb. Minden oldal különböző szabályrendszerek szerint működik, például hogy kiszűrje a csalókat (ne verhesse el például senki sem egy kaszinóban azt a pénzt, amit a sánta kutyák rehabilitációjára dobtak össze a támogatók). Egy oldalon belül különböző, változó rugalmasságú finanszírozási kampányokat lehet indítani. Vannak például projektek, melyekből csak akkor jut pénzhez az ötletgazda, ha határidőre összegyűjti a teljes célösszeget, különben a támogatás megy vissza a feladónak, de vannak olyan projektek is, amiknek már a részmegvalósulása is támogatható. Akit komolyabban érdekel a téma, az azért könnyen beletanul.
Amerikai óriások
Bár számtalan crowdfunding oldal létezik, kettő uralja a nemzetközi színteret: a 2008-ban létrehozott Indiegogo és a 2009-es alapítású Kickstarter. Az ötletgazdák számtalan különböző dologra próbálnak pénzt gyűjteni mindkét oldalon, a legnépszerűbbek a különböző kütyük, a filmek finanszírozása, de keresnek támogatókat rendezvények, koncertek szervezésére, lemezfelvételre, jótékonyságra, könyvkiadásra, tandíjra, szakmai- vagy tanulmányutakra, egyszerűen mindenre: több-kevesebb sikerrel. Mindkét oldalon gyűjtöttek már dollármilliókat jelentős projektek, ahogy itt is, ott is felbukkantak már bőkezűen honorált mókamesterek.
Dollármilliók apróból
A leghíresebb közösségileg finanszírozott projektek közé olyanok tartoznak, mint a Pebble okoskaróra, amire 2012-ben, a Kickstarteren két óra alatt jött össze a kitűzött, százezer dolláros célösszeg, a 30 napos kampány végére pedig több mint tízmillió dollár folyt be. A cégnek ráadásul nemrégiben, egy újabb termékkel sikerült megdupláznia a korábbi sikert.
Kép: getpebble.com
Ugyanitt, közel kilencmillió dollárt sikerült összekalapoznia az Explodig Kittens (Robbanó Macskák) nevű, vicces kártyajátékra az Elan Lee, és Shane Small játékfejlesztőkből, illetve Matthew Inman képregény rajzolóból felálló triónak. Ez a projekt tartja a rekordot a finanszírozók számát tekintve: közel 220 ezren támogatták anyagilag is az ötletüket.
Kép: explodingkittens.com
Az Indiegogón sokáig egy olyan nemzetközi projekt volt a csúcstartó, aminek célja, hogy főleg hátrányos helyzetű diákokat tanítson programozásra, de közel hárommillió dollárral támogattak az emberek egy olyan tervet is, amelyik gyakorlatilag strapabíró napelemekkel burkolná be közutakat.
Az átlagemberek nem szigorú befektetők, így teljesen őrült, de humoros ötletekre is hajlandók kisebb-nagyobb összegeket áldozni. Világszerte május 28-án debütál a mozikban a nyolcvanas évek akciófilmjei előtt tisztelgő, ám azokat a végletekig kifigurázó film a Kung Fury, melynek létrejöttéhez 630 ezer dollárral járultak hozzá a Kickstarter kismecénásai. Gyanítjuk, hogy a pénz egy jelentős része a nyolcvanas évek ikonja, David Hasselhoff gázsijára ment el, aki a film hivatalos videoklippjének főszereplője.
A közösségi finanszírozás eddigi legnagyobb szenzációja pedig az a Zack Brown nevű fiatalember volt, aki mindössze tíz dollárt akart összegyűjteni, hogy elkészíthessen egy tál majonézes burgonyasalátát. A vicckampány végére több mint 55 ezer dollár gyűlt össze a célra, melynek egy részéből Brown burgonyasaláta-partit tartott támogatóinak (mivel ezt ígérte a kampány beindításakor, az üzletszabályzat kötelezte rá), a többit pedig eljótékonykodta.
Oktatórobot, sörfőzőgép, és ocsmány bútorok: made in Hungary
De milyen célokra, és mekkora hatékonysággal gyűjtik a magyarok a közösségi tőkét? Leginkább formatervezők, és a műszaki startup-ok sikeresek, de akadnak bőven hecckampányok is, bár ezek támogatásgyűjtő potenciálja meglehetősen alacsony.
Az egyik legnagyobb közösségi finanszírozású világszenzáció jelenleg Codie, a cuki tank, aki szerint programozni jó móka. Codie, egy apró lánctalpas jármű, illetve egy okostelefonokra telepíthető vezérlőszoftver. A robotot egy színes, könnyen kezelhető, vizuális programnyelvvel lehet beprogramozni, bizonyos útvonalak bejárására. Akár arra, hogy menjen ki a szobából a konyhába, majd vissza, de táncolni is meg lehet tanulni a segítségével, ha a lépések útvonalának bejárására programozzuk. Minél bonyolultabb feladatot talál ki a felhasználó a robotnak, annál komplexebb programot kell írnia. Codie Lipecz Ádám, és Holló András találmánya: Indiegogo kampányuk március végén indult, s azóta megőrül érte a világ. Eredeti céljukat túlszárnyalva már 85 ezer dollárt feletti összeget kaptak a fejlesztők, akik az első sorozat darabjainak leszállítását 2015 novemberére ígérik.
Több mint 35 ezer dollár jött össze Sulina KrisztiániRBeacon nevű apró kütyüjére, amit ha egy elektromos készülékre erősítünk, okostelefonnal tudjuk vezérelni azt. Vagyis onnantól egyetlen távirányítóval, a telefonnal lehet működtetni a tévét, a házimozit, a legkondit, a garázsajtót, a fényképezőt, és mindent, amit távirányítani csak lehetséges. A sikeres kampány után a fejlesztő nem ült a babérjain: nem sokkal később indította a következőt, amiben egy kompanion nevűapró szenzor gyártásának beindítására gyűjt, ami karórára, sporteszközre vagy ruhára csatolva, méri és naplózza aktivitásunkat.
Arra, hogy a világon mindenütt szeretik a sört, a legjobb bizonyíték a Brewie robbanása. Egy fiatal budapesti csapat házi sörfőző automatájának gyártási költségeire két hónap alatt közel 223 ezer dollárt dobtak össze a szomjas támogatók, s ezzel az eddigi legsikeresebb magyar crowdfunding projektté emelték a Brewiet. Az automata konyhai sörfőzőről, és megalkotóiról bővebben korábbi cikkünkben olvashat.
Határidő előtt gyűjtötte össze a beinduláshoz szükséges 8000 angol fontra rúgó összeget Török Flóra MagikMe projektje, melynek célja olyan játszóterek fejlesztése, ahol súlyosan mozgássérült gyerekek is együtt játszhatnak ép társaikkal. A MagikMe leírásában az ötletgazda leírja, hogy bár ma is léteznek akadálymentes játszóterek, súlyosan sérült gyermekek ezeken alig fordulnak meg, pedig az egészséges gyermekek lelki fejlődésének is jót tesz, ha korán megismerkednek sérült társaikkal.
Hatalmas nemzetközi sikert aratott tavaly év végén a LogicFaces nevű, térbeli kirakójáték. Egy szettben tizenhat darab, betonból készült, prizma formájú elem van. A tetején futó élek által bezárt szögeket tekintve mindegyik különböző. Minél több szettel próbálkozik a játékos, annál lenyűgözőbb formákat alkothat belőlük. A játék kitalálói: Benedek Zsanett és Lakos Dániel egy hónap alatt eredeti céljuk csaknem dupláját, 27 ezer dollárt gyűjtöttek a sorozatgyártás beindításához.
LOGIFACES from VIZIT on Vimeo.
Az Indiegogón jelenleg futó legmeghökkentőbb kampányt Gulyás Márton indította. A címe: „Akadályozzuk meg, hogy OV elhagyhassa az országot”. Az aktivista terve az, hogy 50 ezer dollárból vesz annyi szárazjeget, amennyivel elég időre el lehet ködösíteni Ferihegy környékét ahhoz, hogy meg lehessen akadályozni az éppen külföldre induló Orbán Viktor repülőjének felszállását. „Ne hagyjuk, hogy eljárjon a világba, és a magyarok nevében mondjon képtelen, vállalhatatlan, szégyenletes dolgokat” – írja Gulyás. A projekt egyelőre nem túl sok embert mozgatott meg: nyolc nap alatt két ember húsz dollárt adott a célra. A maradék 49.980 dollár összeszedésére 52 nap maradt.
Még nemesebb, és még ambiciózusabb célt tűzött ki maga elé tavaly a Nullker. Megunva a folyamatos meghibásodásokat, és azt, hogy állandóan forráshiányra hivatkozik a főváros és a BKV elhatározták, hogy majd ők összegyűjtik a hármas metró felújításához szükséges, csekély 211 millió eurót. A támogatók azonban nem nagyon tolongtak körülöttük, két hónap alatt, mindössze 436 eurónyi felajánlás érkezett, a hármas metró, így maradt a régiben.
Sajnos eddig még az Indiegogo segítségével sem sikerült betörnie a világpiacra annak a fiatal, debreceni designercsapatnak, akik ocsmány bútorokat terveznek, és gyártanak, kizárólag gazdag embereknek. Az Ugly Furnitures laptétele ugyanis az, hogy a gazdagok mindent megvesznek, amiről elhiszik, hogy trendi, és iszonyatosan drága. Igaz, az Indiegogon két hónap alatt csak egyetlen dollárt sikerült összeszedniük, de a videóik alapján ennyi pénzből létrehozhatnak egy akkora kollekciót, amivel be lehet rendezni egy vidéki kúriát.