Elindult Magyarországon a YouTube partner programja, amely lehetővé teszi, hogy bárki – a filmkészítőktől kezdve a sportolókon át egészen a receptekben verhetetlen nagymamákig – elindítsa saját csatornáját a világ legnagyobb videomegosztóján – jelentették be sajtótájékoztatón szerdán.
A népszerű, saját készítésű videók külföldön már óriási népszerűségnek örvendenek – milliomossá téve ezzel hirtelen világszerte híressé vált feltöltőjüket. A két lábon ugráló kutyákról és a gangnam style-ra táncoló gyerekekről készült felvételek – az exhibicionista hajlam kiélése mellett – remek pénzkereseti lehetőségeket is kínálnak. A “Charlie megharapta az ujjam” című házivideót például – amelyen egy kisfiú édesapja kamerája előtt megharapja bátyja ujját a fotelban – mára több mint 480 milliószor nézték meg a YouTube-on. A reklámbevételekből és a szponzori szerződésekből származó 100 millió forintnyi bevételnek köszönhetően a két kisfiú ma már magániskolába jár és a szülőknek sem kell többet a hó végi számlák miatt aggódniuk.
Az Egyesült Államokban és már Európában is egyre több olyan YouTube-videós van, akik évente – átszámítva – több tízmillió forintot kaszálnak vicces, szórakoztató produkciójukkal. Az először csak a barátoknak küldött videó-receptekkel indult KotletTV lengyel házaspárja például mára házi stúdióvá alakította saját konyhájukat és felmondtak munkahelyükön, hogy a YouTube-on megosztott főzési tippjeikből éljenek.
Nemrég zsíros szerződést írhatott alá egy autógyártó céggel az a – szintén YouTube-on híressé lett – make-up tutorialkészítő lány is, aki korábban sminktanácsadásaival tinilányok millióit szegezte a számítógép elé. Nikkie ezúttal egy nemes és jó célt szolgáló reklámhoz adta arcát: a nők figyelmét hívja fel a biztonságos vezetésre.
A videók által generált reklámbevétel több mint 50 százaléka minden hónapban a feltöltők zsebében landol. (Ehhez természetesen elengedhetetlen, hogy az adott videó előtt futó reklámspotot minél többen megnézzék. Még jobb, ha rá is kattintanak.) A YouTube gondoskodik a technikai feltételekről és a partner csatornáján megjelenő reklámok értékesítéséről, a feltöltőre csupán egyetlen dolog marad: érdekes, izgalmas, különleges vagy éppen szórakoztató videókat gyártson – és lehetőleg, minél többet. Valamint fontos feltétel, hogy rendelkeznie kell a szükséges szerzői jogokkal is.
Hazai sztárok is csatlakoztak
Magyarországon az első csatlakozók között van – többek között – a hazai zenei világ népszerű alakja, Ákos, a zenész L.L. Junior, a Bumeráng című rádióműsor egyik „atyja”, Boros Lajos, a látványos kísérleteket házilag végző “Szertár” videoblog, és az NB1-es Újpest FC és Videoton FC. (Utóbbi csatornákon a szurkolók olyan exkluzív tartalmakat nézhetnek meg, amelyekkel más médiumokon nem találkozhatnak.)
„A YouTube-ot ma világszerte partnereink töltik meg igazán élettel. Azzal, hogy már Magyarországon is nyitva áll a lehetőség a legkisebbektől a legnagyobbakig mindenki előtt, hogy a YouTube-on videóival partnerként pénzt keressen, még több minőségi magyar tartalom lesz elérhető az oldalon. Egy új sztárvilág, egy újfajta szórakoztatóipar van születőben, ahol mindenki megtalálja majd az érdeklődésének megfelelő csatornát” – mondta Heal Edina, a Google Magyarország vezetője.
Hogy vagy?
„Globális problémamegoldó és humoros hangulatkarbantartó csevegőműsor a világban létező és dolgozó magyaroknak” – nagyjából így jellemezhető Boros Lajos pénteken induló, vadonatúj, „Világcsalád” elnevezésű műsora.
Fotó: Kummer János
„A heti négy órában hallható és nézhető fecsegő műsor célja az, hogy a külföldön élő magyarok globálisan segítsék egymást. A problémák megoldása, és a pozitív világkép ugyanis ott van az emberekben, én csak a kapocs és a katalizátor leszek közöttük” – mondta lapunknak Boros Lajos.
A népszerű rádiós műsorába egyszerre akár hét felhasználó is becsatlakozhat majd, és társaloghatnak például munkavállalásról, időjárásról vagy a helyi gasztronómiáról.
A Szigetnek egyszer már bejött
A YouTube fél éve indította el Magyarországra hangolt változatát. Akkor az Artisjus mellett megállapodást kötött többek között olyan nagy tartalom-előállítókkal, mint az MTVA, a TV2, a Sziget Kulturális Szervezőiroda és több zenei kiadó. Így jöhetett létre a 20. Sziget élő nemzetközi közvetítése, amely több mint 4 millió megtekintést hozott a fesztiválnak.