Túltelített a vízgőz a Mars légkörében

24.hu

2011. 10. 10. 12:38

Az európai Mars Express szonda legújabb adatai alapján a vörös bolygó légkörében gyakori a vízgőz, de képtelen lecsapódni.

A Földön ha a hőmérséklet harmatpont alá esik a vízkörforgás során, a vízgőz nem tudja tovább tartani a nedvességet, és lecsapódik.

Ha azonban a kondenzáció nagyon lassú, a vizet magukban őrző részecskék és a légkört alkotó por túl ritka, akkor a felesleges vízpára továbbra is gázhalmazállapotban marad, ezt nevezik túltelítettségnek.

A Mars Express SPICAM spektrométerének mérései előtt lényegében homályban maradt a tudósok számára, hogy a Marson a magassággal változik a víztartalom.

Ezért fordulhatott elő, hogy napjainkig úgy tartották, a túltelítettség nem fordulhat elő a Marson. 1970 óta számos szonda érkezett a vörös bolygóra, melyek elsősorban a Mars-felszín adatait mérték, és nem találtak a túltelítettségre semmilyen bizonyítékot.

A korábbi meggyőződéssel ellentétben a kutatók most már biztosak abban, hogy a túltelített, lecsapódásra képtelen vízgőz gyakori jelenség a Marson, tízszer gyakrabb, mint a Földön.

A túltelített vízgőz jelenléte több rejtélyt megmagyarázna. Elsősorban azt, hogy miért olyan száraz a bolygó felszíne, másodszor pedig hogy hova tűnt a marsi víz nagy része az évmilliók során.

Az Európai Űrügynökség – ESA – kutatóinak legújabb tanulmánya a Mars légköréről a Science folyóirat szeptember 30-i számában jelent meg.

LAS VEGAS, NEVADA - OCTOBER 10:  LeBron James #23 and Lance Stephenson #6 of the Los Angeles Lakers celebrate after James made a shot against the Golden State Warriors and was fouled during their preseason game at T-Mobile Arena on October 10, 2018 in Las Vegas, Nevada. The Lakers defeated the Warriors 123-113. NOTE TO USER: User expressly acknowledges and agrees that, by downloading and or using this photograph, User is consenting to the terms and conditions of the Getty Images License Agreement.  (Photo by Ethan Miller/Getty Images)