A NASA Dryden Repüléskutatói központjában január végén mutatnák be a lehalkított hangrobbanás technikáját, állítja Ed Hearing a NASA űrtechnológiai szakembere. Az amerikai űrügynökség évek óta dolgozik azon, miként lehetne elcsendesíteni a szuperszonikus sebességnél keletkező hangrobbanásokat.
A légi zajszabályozás miatt az eget eddig nem szelhették kereskedelmi forgalomban hangsebességnél gyorsabban szálló repülők. A Concorde is csak az óceán fölött repülhetett ilyen sebességgel.
A hangrobbanás csendesítését a repülő orrából kiálló speciális anyagból készült 7,3 méteres tüske végezné el, mely a hanghullámokat az égben repülő “injekcióstűként” három különálló, egymással párhuzamos lökéshullámra osztaná.
A hang sebessége földközelben 1222 km/óra. Nagy magasságban, ahol ritkább a levegő már jóval kevesebb. A hangrobbanás legyőzésével a hangsebesség 5-8-szorosát elérő hiperszonikus repülőgépek elterjedése előtt is megnyílhatna az út.
Hangrobbanás akkor keletkezik, ha egy tárgy átlépi egy közegre – ebben az esetben a levegőre – érvényes hangsebességet.
A hangrobbanáskor a hangja megelőzi a száguldó tárgyat. Ezek feltorlódott hullámok formájában jelentkeznek. Ezt a feltorlódott közeget áttörve a repülő hangrobbanást idéz elő.
AJÁNLOTT LINKEK:
Bővebben a kutatásról angolul (NASA)
A NASA legyőzi a hangrobbanást (Index)