A nagyfokú szociális érzékenységet is igénylő Világ sorsa (Fate of the World) elnevezésű stratégiai játék célja a bolygó és vele együtt az összes energiaforrás megmentése, miközben a játékosoknak folyamatosan számolniuk kell az egyre növekvő népesség energia, élelem és élőhely iránti igényével.
“A Világ sorsa egy forgatókönyvre alapuló játék, amelyben 200 évig irányíthatod a Földet és a te döntéseid befolyásolják, hogy a bolygó végül elpusztul, vagy megmenekül. Minden hatalom a te kezedben van” – mondta Gobion Rowlands, a játék brit fejlesztője. A játékos a fiktív Globális Környezetvédelmi Szervezet (GEO) vezetőjeként szabadon dönthet a világot érintő kérdésekben: betilthatja az Amazonas menti fakitermelést, kötelezővé teheti, hogy az összes európai tömegközlekedési eszköz elektromos árammal működjön, vagy az összes ázsiai országra kiterjesztheti a születésszabályozást.
Tudnia kell azonban, hogy ezeknek a döntéseknek mind súlyos következményei lehetnek: ha például úgy dönt, hogy a természetes erőforrások megóvása érdekében csökkenti a születések számát, akkor számolnia kell azzal, hogy nem lesz elegendő munkaerő-utánpótlás, és az embereknek nyolcvan éves korukig kell majd dolgozniuk.
A játékosok látni fogják döntéseik súlyát és következményeit: megmentették az orángutánokat a kihalástól, visszaszorították egy fokkal a globális hőmérsékletet, de egy meggondolatlan mozdulat és máris áradásokat zúdítanak Európára, vagy pusztító háborút robbantanak ki Afrikában.
“Még ha a világ elpusztítását választják is, legalább kicsit többet megtudnak az egész dologról” – mondta a 35 esztendős Rowlands, aki a dél-angliai Oxfordban működő és 15 embert foglalkoztató Red Redemption videojáték készítő cég vezetője. A játékot a NASA-tól, az ENSZ-től és az Oxford Egyetemtől származó tudományos, gazdasági és demográfiai adatok felhasználásával készítették. A Világ sorsa a cég 2007-ben piacra dobott és a BBC támogatásával elkészült Éghajlati kihívás (Climate Challenge) című játékának a folytatása, amely csak Európára koncentrált.
A globális szintre kiterjedő új játékot mind a környezetvédő szervezetek, mind a fejlesztő csoportok örömmel fogadták. “Ez a játék egy új lehetőséget ad a klímaváltozás történetének elmesélésére, és segít, hogy új célcsoportokat is elérjünk. A játékosok anélkül tanulhatnak többet a jelenségről, hogy unalmas szövegeket kellene olvasniuk” – mondta Ged Barker, a brit Oxfam segélyszervezet digitális kampányának vezetője. A próbaverzió már letölthető az interneten. A februárban megjelenő teljes játék 23,6 euróba (6500 forint) kerül majd. A francia, spanyol és német nyelvű változatok pedig márciustól lesznek elérhetőek.