Az adategyeztetés az elmúlt években minden évben újra és újra előjön a telekommunikációs cégek bizonyos ügyfeleinek. Általában nem havi előfizetéses ügyfeleknek kell magukat beazonosítás céljából egyeztetni, a személyes adatok megadásával van erre lehetőségük. Háromféle opció adott: személyesen a szaküzletben (személyigazolvány legyen nálunk), telefonon vagy online.
Mindhárom esetben az ügyfelek kapnak egy egyszer használatos kódot sms-ben amit meg kell adni a sikeres adategyeztetés miatt.
Ha nem történik egyeztetés akkor megszüntetik az adott kártya aktivitását, működését. Mind a három telefonszolgáltató értesíti előre az ügyfeleit, előfizetőit arról, hogy ez a kötelezettség vár rájuk és hogy meddig van lehetőség elvégezni az adategyeztetést.
A bankok esetében pedig ügyfél-átvilágításról beszélhetünk.
Miért van erre szükség?
2017.január 1. óta az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény – ahogy a Telefonszám tudakozó blog is utal rá –, illetve az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályairól szóló 2/2015. (III.30). NMHH rendelet változása miatt.
Illetve egy hasznos szolgáltatásról is ejtsünk szót, mégpedig a telefonszám tudakozóról.
Naponta tucatjával hívnak minket és valljuk be sokszor nem tudjuk ki volt az, ekkor csak megnézzük az adott telefonszám tudakozó oldalon, hogy kihez társul az a szám, amiről hívtak. Itt elég csak megadni a számot és arra keresni, de lehet csak névre rákeresni, hogy ahhoz a személyhez milyen szám tartozik. Valamint címre is lehet szűrni. Persze akik nem járultak hozzá, hogy a tudakozóban szerepeljenek őket nem fogjuk megtalálni, így a keresés eredménytelen lesz. Nagyjából minden hazai telekommunikációs cégnek van saját tudakozója (20-as, 30-as, 70-es telefonszám egyaránt kereshető bármelyik szolgáltató adatbázisában).
Adategyeztetés a bankszektorban, azaz ügyfél-átvilágítás
Itt a végső szankció a bankszámla zárolása, tehát érdemes oda figyelni és időben megtenni a szükséges lépéseket, vagyis adatot egyeztetni. Pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló jogszabály írja mindezt elő. Érdemes nem az utolsó napokban menni, mert akkor tömegesen lesznek jelen az emberek a bankfiókban. Gyakorlatilag a személyes okmányokat kérik el és fénymásolják le. Az ügymenet ennyiből áll. Lakossági és vállalati ügyfeleknek kötelező az adategyeztetés, akik bankszámlájukat 2017. június 26. előtt nyitották, az ezután nyitott bankszámlákra nem lesz kötelező az adategyeztetés. A bankok értesítik az ügyfeleiket, ha érintettek és nekik kell egyeztetni. Postai úton, sms-ben vagy e-mailben várhatjuk ezt az értesítést.
Amennyiben zárolásra kerül a bankszámla, akkor amíg nem lesz sikeres adategyeztetés nem lehet pénzt levenni, utalni, sem kártyával fizetni. Bankonként eltérő, de van, ahol postai úton vagy videós azonosítással is lehet egyeztetni, nem csak személyesen.
Adategyeztetés OTP
Az OTP Bank levélben és internetbank üzenetben küld értesítést azoknak az ügyfeleinek, akiknek egyeztetniük kell adataikat vagy közszereplői státusszal kapcsolatban nyilatkozatot kell tenniük annak céljából, hogy bankszámlájukat a jövőben korlátozások nélkül tudják használni. Adatot kell egyeztetniük azoknak az ügyfeleknek, akiknek a fizetési-, betét- vagy értékpapírszámlája inaktív, vagyis az előző két naptári évben nem teljesült a számlájukon fizetési megbízás (pl. átutalás, bankkártyás tranzakció stb.), és ebben az időszakban adataikat sem egyeztették az OTP Bankkal.
Nyilatkozatot kell tenni azoknak az ügyfeleknek, akik a pénzintézet nyilvántartása szerint kiemelt közszereplőnek számítanak, vagy rokoni, illetve közeli kapcsolatban állnak kiemelt közszereplővel.
Az adategyeztetést személyesen kell megtenni az OTP Bank bármely fiókjában.
UniCredit Bank adategyeztetés
Az adatközlés történhet postai úton, vagy elektronikus formában, illetve személyesen valamelyik közeli bankfiókban.
Budapest Bank ügyfél-átvilágítás
Az ügyfélazonosítás itt szintén történhet személyesen, vagy meghatalmazással elektronikus formában, hiszen a pandémia ideje alatt nem nagyon szeretünk – kivéve, ha szükséges – kimozdulni otthonról. Az ügyintézés során szükség lesz:
– személyes okmányokra (személyi igazolvány, útlevél vagy 2001. után kiállított kártyaformátumú vezetői engedély, illetve lakcímkártya) és
– az adóazonosító jelét tartalmazó ADÓ-igazolványra.
Akik pedig nem tudnak saját maguk eljárni az ügyben, abban az esetben meghatalmazást kell adni egy közeli hozzátartozójuknak. A meghatalmazással lehetséges csak más helyett mindezt elintézni.
Ahogy korábban felvázoltuk, érdemes odafigyelni a kötelező adategyeztetésekre és a kijelölt határidőkre, mert ennek elmulasztása után a mobilszolgáltatók megszüntetik feltöltőkártyánkat, a bankok pedig korlátozzák a szolgáltatásaikat.