Elindult Magyarországon Mark Zuckerberg piactere: a Facebook Marketplace célja, hogy a felhasználok a közösségi oldalon belül, egyszerűen és egy helyen bonyolítsák az adásvételt.
Nem csoda, hogy a kereskedéshez külön szolgáltatást fejlesztettek: az elmúlt években gomba módjára szaporodtak el a kifejezetten ilyen célokra alakult Facebook-csoportok, a közösségi oldal adatai szerint
csak az Egyesült Államokban havonta 18 millió terméket kínálnak eladásra.A facebookos piacot csak 18 éven felettiek használhatják.
Ha frissítjük az appot, Androidon felül, iPhone-on pedig alul jelenik meg egy kisbolt ikonja. Erre nyomva a Marketplace felületére ugrunk.
Az alábbi ikonokat láthatjuk:
- A dolgaid – Az általunk feladott, új és régi hirdetések, ezzel kapcsolatos csevegés.
- Mentett – Kedvenc hirdetéseink, amiket eltettünk későbbre.
- Bútor, ingatlan, jármű, elektronikus cikkek, ruhák – A főbb kategóriák különválasztva.
- Keresés
Alatta olyan könnyedén adhatunk fel hirdetést, mintha posztolnánk. Egy ugyanolyan boxra kattintunk, mintha csak épp bejegyzést írnánk. Az app 4 lépésben végigvezet minket:
- először képeket rendelünk hozzá,
- egy maximum 100 karakteres név, egy bővebb leírás és ár – ezeket kell megadni,
- megerősítjük a helyszínt, és kiválasztjuk a kategóriát,
- és végül kiposztoljuk.
Dönthetünk arról, hogy a piactér mellett párhuzamosan valamelyik adok-veszek csoportban is megjelenjen-e a hirdetésünk.
A Marketplace fő előnye, hogy tartózkodási helyünk alapján csoportosítja a termékeket, beállíthatjuk hány kilométeres sugárban szeretnénk keresni, és csak azokat a találatokat listázza nekünk. Itt jegyeznénk meg, hogy ha az appnak nem adunk engedélyt a lokációhoz való hozzáféréshez, akkor manuálisan is megadhatjuk egy régió, település nevét, s akkor aszerint keres.
Sokan döntenek ugyanis úgy, hogy a rég kinőtt, nem használt gyerekholmit, ruhákat, feleslegessé vált bútorokat szimplán csak odaajándékoznák egy ismerősnek, a piactér most segít megtalálni a legmegfelelőbb felhasználót, akinek éppen erre van szüksége.
- Az adott hirdetést elmenthetjük későbbre,
- megoszthatjuk ismerősökkel,
- ahogy írhatunk az eladónak, vagy
- rögtön ajánlatot is tehetünk.
Ha sikerült megállapodni, már csak azt kell kitalálni, hol legyen az átadás helyszíne, esetleg milyen módon jutassuk el az árut, pénzt az illetőnek.
Ugyanis a Facebook – egyelőre – nem bonyolít pénz- vagy áruforgalmat a felhasználók között, azaz nem gondoskodik arról, hogy az eladó megkapja az adott összeget a termék után, vagy hogy a vevőhöz biztosan le legyen szállítva a csomag.
A közösségi oldal mindössze annyit tesz, amiben jó: összeköti az embereket. Az eladó és vevő megnézheti:
- a másik profilját, a nyilvánosan elérhető adatokat,
- hogy az illető mikor csatlakozott a Facebookhoz,
- hogy vannak-e közös ismerőseik.
Ezen felül azonban az érintett felekre van bízva, hogy pénzt utalnak, utánvéttel fizetnek, postán vagy futárral adják fel a terméket, esetleg személyesen találkoznak.
ELSŐ NAP FEKETE PIAC LETT
Amikor a Marketplace 2016. októberében elindult, már első nap elárasztották olyan hirdetésekkel, melyeket a Facebook felhasználói szabályzata tilt: így például
És ugyan mesterséges intelligenciás technológiával, a közösség erejével, azaz jelentéssel, és külön moderátorcsapattal dolgoznak azon, hogy proaktívan keressék és eltávolítsák a sértő hirdetéseket, már első nap 4 országban nehezen birkóztak meg vele. Kíváncsian várjuk majd, hogy a bővüléssel hogyan fogják bírni az iramot.
CSAK MOBILON
A Marketplace első körben az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Ausztrália és Új-Zéland területén indult tavaly ősszel, majd Mexikóban és Chilében is debütált.
Egyelőre csak a frissített Facebook mobilalkalmazásból lehet elérni – mind Androidon és iPhone-on, illetve a Facebookon belül a Marketplace oldalán.
Az ígéretek szerint folyamatosan bővítik az országok listáját, ahogy a következő hónapokban desktopon is beindul a kereskedés, illetve külön weboldalt is fejlesztenek hozzá.
NEM KELL TARTANI TŐLE
– mondta el a 24.hu-nak Palocsay Géza, a Jófogást és a Használtautót üzemeltető cégek ügyvezetője. Hozzátette: egyben jelzés arra, hogy milyen fontos a C2C (végfelhasználók közti) értékesítési szegmens nemzetközi szinten is.
Mivel a Schibsted olyan országokban is működtet apróhirdetési oldalakat, ahol már korábban megjelent a Facebook Marketplace, ezért vannak tapasztalataik a hatásáról.
Egyelőre – a külföldi testvéroldalak esetében – nem tapasztaltunk visszaesést a forgalomban. Ettől függetlenül egy ilyen jelentős piaci szereplőt komolyan kell venni a hatalmas elérésével és az oldalán eltöltött magas felhasználói idővel. Kérdés, hogy “házon belül” milyen prioritással van kezelve a projekt a Facebooknál, hiszen ez az óriás több fronton is igyekszik megvetni a lábát az online világban
– mondta Palocsay.
Hasonlóan vélekedik a Vatera is. Kérdésünkre a Marketplace-szel kapcsolatban közölték:
A tengerentúli adatok alapján eddig nem mondható igazán sikeresnek a kezdeményezés, emellett a felhasználói visszajelzések is vegyes képet mutatnak.
A Facebook egyik nagy előnye, hogy lokálisan, illetve érdeklődési körök alapján közelebb hozza a felhasználókat, ezzel is megkönnyítve az adásvételek bonyolítását, valamint növeli a bizalmi faktort.
Ami viszont a Jófogás és a Vatera előnye a Marketplace-szel szemben:
- a piactér eleve az adásvételek bonyolítására lett kialakítva, és a változó igényekre reagálva folyamatosan fejlesztik,
- a biztonsági szolgáltatások, például: ügyfélszolgálat, chat, telefonszám megerősítés, bankszámlás ellenőrzés, kölcsönös értékelési rendszer vagy az esetleges vagyoni kár megtérítése,
- a változatos fizetési és szállítási opciók, például házhoz szállítás, futárszolgálat, költöztetés, 3D webséta.
Ezek pedig országos értékesítési lehetőséget és akár személyes találkozó nélküli adásvételt is biztosítanak.
A Facebook Marketplace így inkább az apróhirdetési modellhez hasonlít.