Tech

Elstartolt hazánkban Zuckerberg Vaterája

Rengeteg Facebook-csoportban zajlik már most is az adásvétel, ezt a kereskedelmet viszi külön piactérre Zuckerberg - immár Magyarországon is. Kérdés, hogy a Marketplace indulásával milyen sors vár a Vaterára és a Jófogásra? Ha a kék közösségi óriás ráteszi ugyanis mancsát a piacra, könnyen kiszorulhatnak onnan a hazai konkurensek.

Elindult Magyarországon Mark Zuckerberg piactere: a Facebook Marketplace célja, hogy a felhasználok a közösségi oldalon belül, egyszerűen és egy helyen bonyolítsák az adásvételt.

Nem csoda, hogy a kereskedéshez külön szolgáltatást fejlesztettek: az elmúlt években gomba módjára szaporodtak el a kifejezetten ilyen célokra alakult Facebook-csoportok, a közösségi oldal adatai szerint globálisan több mint 550 millió felhasználó üzletel minden hónapban különböző csoportokban, csak az Egyesült Államokban havonta 18 millió terméket kínálnak eladásra.

Forrás: 24.hu

A facebookos piacot csak 18 éven felettiek használhatják.

Ha frissítjük az appot, Androidon felül,  iPhone-on pedig alul jelenik meg egy kisbolt ikonja. Erre nyomva a Marketplace felületére ugrunk.

Forrás: 24.hu

Az alábbi ikonokat láthatjuk:

  • A dolgaid – Az általunk feladott, új és régi hirdetések, ezzel kapcsolatos csevegés.
  • Mentett – Kedvenc hirdetéseink, amiket eltettünk későbbre.
  • Bútor, ingatlan, jármű, elektronikus cikkek, ruhák – A főbb kategóriák különválasztva.
  • Keresés
Forrás: 24.hu

Alatta olyan könnyedén adhatunk fel hirdetést, mintha posztolnánk. Egy ugyanolyan boxra kattintunk, mintha csak épp bejegyzést írnánk. Az app 4 lépésben végigvezet minket:

  1. először képeket rendelünk hozzá,
  2. egy maximum 100 karakteres név, egy bővebb leírás és ár – ezeket kell megadni,
  3. megerősítjük a helyszínt, és kiválasztjuk a kategóriát,
  4. és végül kiposztoljuk.

Dönthetünk arról, hogy a piactér mellett párhuzamosan valamelyik adok-veszek csoportban is megjelenjen-e a hirdetésünk.

Forrás: 24.hu

A Marketplace fő előnye, hogy tartózkodási helyünk alapján csoportosítja a termékeket, beállíthatjuk hány kilométeres sugárban szeretnénk keresni, és csak azokat a találatokat listázza nekünk. Itt jegyeznénk meg, hogy ha az appnak nem adunk engedélyt a lokációhoz való hozzáféréshez, akkor manuálisan is megadhatjuk egy régió, település nevét, s akkor aszerint keres.

A helyszín mellett szűrhetünk kategória és ár alapján, de külön csak az ingyenes termékekre is.

Sokan döntenek ugyanis úgy, hogy a rég kinőtt, nem használt gyerekholmit, ruhákat, feleslegessé vált bútorokat szimplán csak odaajándékoznák egy ismerősnek, a piactér most segít megtalálni a legmegfelelőbb felhasználót, akinek éppen erre van szüksége.

Forrás: 24.hu
  • Az adott hirdetést elmenthetjük későbbre,
  • megoszthatjuk ismerősökkel,
  • ahogy írhatunk az eladónak, vagy
  • rögtön ajánlatot is tehetünk.

Ha sikerült megállapodni, már csak azt kell kitalálni, hol legyen az átadás helyszíne, esetleg milyen módon jutassuk el az árut, pénzt az illetőnek.

És akkor jöjjön a feketeleves: az eladók és vevők védelme. Ugyanis a Facebook – egyelőre – nem bonyolít pénz- vagy áruforgalmat a felhasználók között, azaz nem gondoskodik arról, hogy az eladó megkapja az adott összeget a termék után, vagy hogy a vevőhöz biztosan le legyen szállítva a csomag.

A közösségi oldal mindössze annyit tesz, amiben jó: összeköti az embereket. Az eladó és vevő megnézheti:

  1. a másik profilját, a nyilvánosan elérhető adatokat,
  2. hogy az illető mikor csatlakozott a Facebookhoz,
  3. hogy vannak-e közös ismerőseik.

Ezen felül azonban az érintett felekre van bízva, hogy pénzt utalnak, utánvéttel fizetnek, postán vagy futárral adják fel a terméket, esetleg személyesen találkoznak.

ELSŐ NAP FEKETE PIAC LETT

Amikor a Marketplace 2016. októberében elindult, már első nap elárasztották olyan hirdetésekkel, melyeket a Facebook felhasználói szabályzata tilt: így például állatokat, kábítószereket, fegyvert és felnőtteknek szóló szolgáltatásokat kezdtek el árulni.

És ugyan mesterséges intelligenciás technológiával, a közösség erejével, azaz jelentéssel, és külön moderátorcsapattal dolgoznak azon, hogy proaktívan keressék és eltávolítsák a sértő hirdetéseket, már első nap 4 országban nehezen birkóztak meg vele. Kíváncsian várjuk majd, hogy a bővüléssel hogyan fogják bírni az iramot.

CSAK MOBILON

A Marketplace első körben az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Ausztrália és Új-Zéland területén indult tavaly ősszel, majd Mexikóban és Chilében is debütált. A mai nappal Magyarországon és 16 európai országban indítják el, így összesen már 23 országban érhető el.

Egyelőre csak a frissített Facebook mobilalkalmazásból lehet elérni – mind Androidon és iPhone-on, illetve a Facebookon belül a Marketplace oldalán.

Az ígéretek szerint folyamatosan bővítik az országok listáját, ahogy a következő hónapokban desktopon is beindul a kereskedés, illetve külön weboldalt is fejlesztenek hozzá.

NEM KELL TARTANI TŐLE

A Facebook Marketplace indulása mindenképpen fontos mérföldkő a hazai e-kereskedelem életében is

– mondta el a 24.hu-nak Palocsay Géza, a Jófogást és a Használtautót üzemeltető cégek ügyvezetője. Hozzátette: egyben jelzés arra, hogy milyen fontos a C2C (végfelhasználók közti) értékesítési szegmens nemzetközi szinten is.

Mivel a Schibsted olyan országokban is működtet apróhirdetési oldalakat, ahol már korábban megjelent a Facebook Marketplace, ezért vannak tapasztalataik a hatásáról.

Egyelőre – a külföldi testvéroldalak esetében – nem tapasztaltunk visszaesést a forgalomban. Ettől függetlenül egy ilyen jelentős piaci szereplőt komolyan kell venni a hatalmas elérésével és az oldalán eltöltött magas felhasználói idővel.  Kérdés, hogy “házon belül” milyen prioritással van kezelve a projekt a Facebooknál, hiszen ez az óriás több fronton is igyekszik megvetni a lábát az online világban

– mondta Palocsay.

Hasonlóan vélekedik a Vatera is. Kérdésünkre a Marketplace-szel kapcsolatban közölték:

A tengerentúli adatok alapján eddig nem mondható igazán sikeresnek a kezdeményezés, emellett a felhasználói visszajelzések is vegyes képet mutatnak.

A Facebook egyik nagy előnye, hogy lokálisan, illetve érdeklődési körök alapján közelebb hozza a felhasználókat, ezzel is megkönnyítve az adásvételek bonyolítását, valamint növeli a bizalmi faktort.

Ami viszont a Jófogás és a Vatera előnye a Marketplace-szel szemben:

  • a piactér eleve az adásvételek bonyolítására lett kialakítva, és a változó igényekre reagálva folyamatosan fejlesztik,
  • biztonsági szolgáltatások, például: ügyfélszolgálat, chat, telefonszám megerősítés, bankszámlás ellenőrzés, kölcsönös értékelési rendszer vagy az esetleges vagyoni kár megtérítése,
  • a változatos fizetési és szállítási opciók, például házhoz szállítás, futárszolgálat, költöztetés, 3D webséta.

Ezek pedig országos értékesítési lehetőséget és akár személyes találkozó nélküli adásvételt is biztosítanak.

A Facebook Marketplace így inkább az apróhirdetési modellhez hasonlít.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik