Nemcsak a Facebook, de a Google számára is megoldandó problémát jelentenek az álhírek. Mivel a netre percenként akár több ezer új tartalom is felkerül, ezek is felszínre kerülnek a keresőben.
A cég tavaly októberben ezért elindította a tényellenőrzést (Fact Check), hogy a kiadók a Google Híreken belül egyedi címkével jelölhessék azt, hogy a tartalmaikban szereplő tények valódiak. Ehhez először a ClaimReview folyamaton kell keresztül mennie az adott cikknek, ami során külsős hírügynökségek és tényvizsgáló szervezetek vizsgálják át a közzétett iformációkat.
A kiadók és felhasználók visszajelzései alapján mostantól világszerte elérhető a funkció,
A keresési találatok alatt információt kapunk arról, hogy az adott tartalom mennyire megbízható (lehet hamis, nagyrészt igaz, igaz, vagy akár nagyrészt hamis), feltüntetve, hogy melyik szervezet vizsgálta. Az is előfordulhat, hogy a különböző szervezetek eltérő eredményre jutnak: míg az egyik hamisnak, addig a másik hitelesnek minősítheti. Ez a megoldás így nem oldja meg egy csapásra a problémát, de a felhasználónak egyszerűbb mérlegelnie, és
A cég szóvivője közölte, hogy a hírek minősítése nem befolyásolja azt, miként rangsorolják a találatokat.
A Facebook is újít
Az álhírek terjedésének visszaszorítása az amerikai elnökválasztás után vált különösen fontossá, a Facebookot például rengeteg kritika érte amiatt, hogy a közösségi oldalon terjedő félrevezető tartalmak befolyásolták a szavazókat.
A cég azóta frissítette felhasználói feltételeit ennek megfelelően, valamint bevezette saját tényellenőrző megoldását, és egyszerűbbé vált az álhírek jelentése is.
Mától pedig 14 ország felhasználói olvashatják a közösségi óriás oktatási jellegű útmutatóját, amelyben azt magyarázzák el, mire érdemes figyelni, ha ki szeretnénk szűrni egy álhírt. Ebben többek közt olyan alapvető szempontok vannak, minthogy érdemes elolvasni a hír eredeti forrását, legyünk szkeptikusak a sokszor hatásvadász címekkel szemben, és több helyről tájékozódjunk.