Bár a legfrissebb felmérések szerint egyre kevesebben idegenkednek az internetes vásárlásoktól, azért még akadnak jó páran, akik szerint veszélyes lehet olyan termékekre pénzt kiadni, amit nem fogdoshatnak meg fizikai valójukban. Mások szerint épp az interneten keresztüli fizetésben nem lehet teljesen megbízni, megint mások pedig úgy gondolják, a szállítással kapcsolatban lehetnek gondok egy online vásárlás után. Tapasztalataink szerint már egyáltalán nem kell félni az internetes pénzköltéstől, csak annyi a titok, hogy oda kell figyelni, mielőtt a virtuális kasszához járulnánk.
Egyrészt nyugodtabban megbízhatunk a hazai webáruházakban, egész egyszerűen a földrajzi közelség és az ebből adódó ellenőrzési lehetőségek miatt. Ha kétségeink merülnének fel a bolt valódiságával, az üzemeltetők kilétével kapcsolatban, csak keressünk rá az oldalon a vevői információkat tartalmazó linkekre. Ha van ilyen, és megtaláljuk rajta az üzemeltető valós elérhetőségeit, esetleg céges adatait, már szinte biztos a siker, ahol pedig külön megnézhető, vagy letölthető az általános szerződési feltételeket, garanciális információkat és a szállítás részleteit tartalmazó dokumentum, ott nem érhet csalódás. Az igazán megbízható webshopok telefonos ügyfélszolgálatot is üzemeltetnek, ahol rákérdezhetünk a minket érdeklő részletekre.
Szintén sokat segít, ha valós felhasználók által írt értékeléseket találunk az oldalon – a legjobb, ha Facebookkal összekapcsolt kommentek győznek meg arról, hogy a sok csillagos értékeléseket nem a webáruház dolgozói írták.
A személyes adataink megadásakor, bankkártyás fizetés esetén egyrészt figyeljünk arra, hogy valós, általunk is ismert, vagy visszakereshető, “leinformálható” pénzintézet intézi-e az összeg levonását. A webshopok a fizetéskor gyakran a lebonyolító bank aloldalára irányítják át a böngészőt, majd a megvalósult átutalás után térhetünk vissza a webáruházba. Ilyenkor jön jól, ha számlavezető bankunknál már korábban beállítunk valamilyen értesítési szolgáltatást, például azt, hogy a számla változásairól SMS-t küldjön. Ebből azonnal láthatjuk, hogy valóban az általunk kívánt áruház, a megjelölt bank fért-e hozzá a számlánkhoz, és tényleg a megjelölt összeget vonták-e le róla.
A másik fontos információt a böngészőből kaphatjuk meg. Fehér Krisztián, az internetes biztonsági technológiákkal foglalkozó NetLock Kft. termékmenedzsere többek között azt hangsúlyozza: figyeljünk arra, hogy a címsorban szereplő domain valóban összhangban van-e a megjelenő tartalommal. Ezzel elkerülhetjük azokat a hamis, klónozott a weboldalakat, amelyek az eredetihez kísértetiesen hasonló webcímmel vagy tartalommal mutatkozva szereznek személyes adatokat a gyanútlan ügyfelektől. Emellett érdemes keresnünk a “biztonság zálogát”: az SSL tanúsítvánnyal rendelkező oldalak felismerésében segítenek a biztonságos böngészést mutató hivatalos jelzések, vagyis a böngésző címsorában megjelenő, SSL kapcsolat felépülését jelző https:// tag, illetve a biztonságot jelképező lakat szimbólum. Egy ilyen weboldal esetében biztosak lehetünk abban, hogy valódi, tehát nem egy ügyesen elkészített, de nem az eredeti szolgáltatóhoz kapcsolódó másolat próbál megtéveszteni. Érdemes ellenőrizni azt is, hogy honnan származik egy weboldal SSL tanúsítványa, amit a böngésző címsorában levő lakat szimbólumra kattintva tehetünk meg. Fontos, hogy csak megbízható hitelesítés-szolgáltató által kiállított tanúsítványokban bízzunk meg! Ha egy SSL-lel védett oldalra lépve a böngésző nem kéri idegen tanúsítvány elfogadását és nem figyelmeztet biztonsági veszélyekre, akkor hitelesített helyen járunk.
A hazai webáruházas tapasztalatokról megkérdeztünk egy igazán érintettet is: Bognár Ákos a JátékNet.hu vezetője, amely 2013-ban az Év internetes kereskedője, az elmúlt két évben pedig az Ország boltja díjat is bezsebelte, tehát náluk már valószínűleg nem esnek gyakran gondolkodóba a vevők, amikor a vásárlás biztonsága a kérdés. A szakember szerint egy webáruház üzemeltetőjének nagyon könnyű meggyőzni a vásárlókat arról, hogy jó helyen járnak: ha egy online boltban jól látható helyen megtalálják az üzemeltető adatait, egy ügyfélszolgálati telefonos elérhetőséget, az máris azt jelenti, hogy a bolt “felvállalja önmagát”, tehát ellenőrizhető. Ahogy Bognár Ákos fogalmazott: “egy megbízható webshop nem rejtőzködik”.
A szakember szerint a fizetéssel kapcsolatban is vannak megnyugtató jelek. Ilyen például, ha PayPal segítségével is lehet vásárolni az adott oldalon, a pénzügyi szolgáltató ugyanis megválogatja, kivel köt szerződést. Ráadásul akkor sincs gondban a vevő, ha esetleg nem kapja meg az árut fizetés után, esetleg valamilyen panasz miatt szeretné visszakapni a pénzét: a tranzakciót lebonyolító banknál ugyanis panasszal lehet élni ilyen esetekben, és a pénzintézet hiánytalanul visszautalja a pénzünket, ha egyértelmű a webáruház felelőssége.