A stabil képernyőnél szélesebb látószöget kínáló, szemüveg nélkül élvezhető háromdimenziós technikát fejlesztettek ki mobilkészülékekre egy amerikai vállalat kutatói.
A szemüveg nélküli háromdimenziós technika nem újdonság. A Nintendo Co. 3DS játékkonzolokon már szemüveg nélkül élvezhetők a térhatású játékok, a játékosnak azonban ehhez egyenesen előre kell néznie a képernyőre.
A Hewlett-Packard Co. kutatói most olyan újítással álltak elő, amely lehetővé teszi, hogy a kijelző 45 százalékos eldöntésével – bármely oldalra, föl, le és átlós irányban – a háromdimenziós kép szélesebb látószögből táruljon fel. Tehát ha a felhasználó ránéz a képernyőn megjelenő háromdimenziós fejre, amelynek nem látszik az egyik füle, akkor a képernyő megdöntésével a képnek az a részlete is láthatóvá válik.
A tudósok a nanotechnológia alkalmazásával véstek számtalan kört a kijelző üvegébe. Az apró hornyok olyan módon törik meg a fényt, hogy 64 nézőpontot tesznek lehetővé. A kijelző mozgatásával a felhasználó egyszerre két ilyen nézőpontot észlel, egyiket a bal, másikat a jobb szemével. Ennek eredményeként jelenik meg a háromdimenziós látvány.
David Fattal, a publikáció vezető szerzője szerint a dolog leginkább ahhoz hasonlít, amit a Star Warsban Leia hercegnő hologramjaként láthattak a nézők. Fattal megjegyezte ugyanakkor, hogy a mostani fejlesztés azért nem határozható meg hologramként, mivel a kép nem emelkedik ki annyira, mint Leia kivetítése a csillagháborús eposzban.
A technika mozis változata még jó ideig várat majd magára, mert egy ilyen élő felvételhez 64 kamerát kellene ráirányítani a megjelenítendő objektumra.