Média

Nem tudni, mennyien hallgatják a közmédia rádióit

Publikálta a TNS Hoffmann–Mediameter a legfrissebb rádiós hallgatottsági adatokat, azonban az előző mérésekben már nemcsak a Class, de a Sláger FM által is megelőzött közmédia rádiós adatait ezúttal nem hozták nyilvánosságra. Rákérdeztünk az okokra.

A 24.hu-n rendszeresen beszámolunk arról, hogyan alakul a rádiós piac országosan, illetve a fővárosban, tehát az országosan, illetve Budapesten fogható rádiókat mennyien hallgatják. Ezt azért tudjuk (tudtuk) megtenni, mert a médiaszakma által megbízott, a méréseket 2013-tól folyamatosan végző TNS Hoffmann és a Mediameter cégekből álló konzorcium időnként ellát bennünket erre vonatkozóan friss adatokkal. Egészen mostanáig így aztán mindig tudni lehetett, hogy ki a piacvezető: hosszú ideje a Class FM, amely – ahogyan arról a legutóbbi adatközléskor beszámoltunk – mostanra teljesen el is húzott az állami finanszírozású Kossuth és Petőfi Rádiótól, hallgatottsága alapján legyőzhetetlennek bizonyul, amit csak a rádió frekvenciaengedélye körüli bizonytalanság árnyékolt be a Classnál.  (A Class FM Simicska Lajos és Nyerges Zsolt üzletemberek érdekeltségei közé tartozott, néhány héttel ezelőtt azonban megvette a rádiót működtető Advenio Zrt.-t a Sláger Rádió Zrt.)  A korábbi mérésből lehetett tudni azt is, hogy közmédiát már nemcsak a Class FM, de a Tematic Media Group által felvásárolt Juventus Rádió (új nevén Sláger FM) is megelőzte.

Ezúttal azonban a közmédia összes rádiócsatornája kimaradt a mérőkonzorcium által közölt adatsorból, így nem derül ki, mekkora igény mutatkozott a Kossuth, a Petőfi, a Bartók vagy éppen a Dankó Rádió kínálatára. Ennek okáról először a mérőcégnél érdeklődtünk, ahol Perjés Tamástól, a TNS Hoffmann Media & TGI területért felelős szakemberétől azt a választ kaptuk, hogy

csak azon rádiók adatait közlik, amelyek jelenleg előfizetői/finanszírozói a kutatásnak.

Ezután az MTVA sajtóosztályához fordultunk, ahol Kobza Miklós sajtófőnök azt a tájékoztatást adta, hogy ezúttal azért nem találjuk az állami rádiók hallgatottsági adatait, mert lejárt a szerződésük a céggel. Kobza Miklós hozzátette:

Ráadásul ahogyan az a piacon köztudott, a RAME-nél sem eldöntött, kivel méretnek a jövőben, és mi lesz a piac egységes álláspontja, ezért ahogy az MTVA-nak lejárt a szerződése, erre a bizonytalan időszakra nem hosszabbítottuk meg azt.

(A sajtófőnök által említett RAME a Magyarországi Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületének rövidítése.)

A lakosság többsége továbbra is rádiózik

Úgyhogy azt, hogy mennyien hallgatták a közmédia csatornáit idén tavasszal, legfeljebb az előző mérési adatokból tudjuk csak megbecsülni jelenleg. Amit viszont tudni lehet, hogy továbbra is sokan hallgatnak valamilyen rádiót: 

a 2016. február-április közötti kutatási hullám eredményei alapján egy átlagos napon közel 6 millióan hallgattak rádiót, ez a magyar felnőtt lakosság túlnyomó többsége. A szám nem csökkent az előző kutatási hullám óta, a tavaly év eleji értékhez képest pedig százezres növekedés tapasztalható – közölte a TNS Hoffmann-Mediameter.

A Class FM-et a 15 éves és idősebb korosztály körében 2016. február-április között naponta átlagosan közel 2,8 millióan hallgatták. A Music FM közönsége csaknem egymilliós, a Sláger FM hallgatósága a félmilliót közelíti, a Klubrádió közönsége jelenleg 210 ezer főből áll. Százezer feletti táborral még az Inforádió (136 ezer) és a Lánchíd Rádió (101 ezer) rendelkezik. Egy átlagos napon a Jazzy-t 89, a Klasszik Rádiót 66 ezren hallgatták.

Országos rádióhallgatottsági adatok - immár közmédia nélkül
Országos rádióhallgatottsági adatok – immár közmédia nélkül

A fővárosban a Class FM-et 435 ezren, a Sláger FM-et 278 ezren, a Music FM-et 263 ezren hallgatták naponta. A Klubrádió napi hallgatótábora 145 ezres, az InfoRádióé 105, a Jazzy-é 69 ezres, a Klasszik Rádióé és a Lánchídé 60 ezer alatti.

Budapesten a rádióhallgatók száma több mint 1 millió fő volt.

A budapesti rádióhallgatottság - a közmédia nélkül
A budapesti rádióhallgatottság – a közmédia nélkül

(Kiemelt kép: Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth Rádió vendégeként. Fotó: MTI)

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik