Nagy felháborodást váltott ki a reklámszakmában a kormány legújabb rendelete, amely előírta, hogy a bankok milyen hirdetésekkel próbálhatják eladni a CSOK-ot, vagyis az új lakástámogatási konstrukcióhoz kapcsolódó hiteleiket. Az összes ezzel kapcsolatos reklámban fel kell világosítani a fogyasztókat arról, hogy “A magyar reformok működnek!”, de szabályozták azt is, hogy a szöveget milyen méretben, milyen betűtípussal és milyen színnel kell megjeleníteni.
A Magyar Reklámszövetség most kiadott közleményében tiltakozik a Magyar Közlönyben szombaton közzétett miniszterelnök kabinetfőnökének 2/2016. (III.5.) MK rendelete alapján a banki kereskedelmi hirdetésekbe való kormányzati beavatkozás miatt. Ezért a Magyar Reklámszövetség az olyan hatósági kötelezvényt nem tart elfogadhatónak, amely nem a fogyasztó érdekeinek védelmét célozza (mint például a gyógyszerreklámok esetében a kötelező fogyasztói tájékoztatás), mert az akár negatívan is befolyásolhatja a hirdető üzenetét.
Drágább lehet a kormány miatt egy reklám
Az MRSZ úgy véli, hogy a „Magyar Reformok Működnek – Otthonteremtési Program arculat használatával kapcsolatos jogszabály” alapján a kormány üzenetekre eső kötelező reklámidő, – felület aránya egyértelműen a reklámhatás rovására mehet, mert a megnövekedett hirdetési felület vagy szpotidő egyértelműen növeli a hirdetői költségeket, amely semmiképpen nem elfogadható. Ezenkívül a médiatulajdonosoknak a jelenleg érvényes gyakorlat szerint jogában áll úgynevezett ’második hirdetői felárat’ kérni, ha egy hirdetőn kívüli másik termék vagy szolgáltatás is megjelenik a hirdetésében.
Így a kormány nem csak a saját kommunikációja költségviselését hárítja át, hanem akár a többlet költség finanszírozására is kényszeríti a banki szolgáltatókat. Mindezt úgy, hogy a bank ezért semmiféle ellenszolgáltatást nem kap a kormánytól, hiszen a folyósított hitelösszeget a fogyasztó veszi igénybe – figyelmeztet az MRSZ.