Média

A magyar háztartások 7 százalékának van 3D-s tévéje

3D tévé tv
3D tévé tv
Három és fél millió magyar háztartásban fizettek elő valamilyen tévészolgáltatásra, az összes tévés háztartás 77 százalékában volt digitális vétel, az IPTV elterjedtsége 14 százalék volt - derül ki a Nielsen Közönségmérés úgynevezett Alapozó Felméréséből, amely arra is rávilágított, hogy elöregedőben vannak a magyarok tévéi. A 3D-s tévézés pedig egyelőre halott.

2015 őszén több mint 3,5 millió háztartás rendelkezett tévé-előfizetéssel, ez az összes magyar tévés háztartás 91 százaléka. Analóg kábeles vétel 970 ezer háztartásban volt elérhető, közel 3 millió háztartás pedig valamilyen digitális platformon keresztül
fogta a televíziós adásokat, ezen belül az IPTV-vel rendelkező háztartások száma meghaladta a félmilliót (a háztartások egyidejűleg több vételi móddal is rendelkezhetnek). Az időeltolásos tévénézést lehetővé tevő DVR/VOD eszközzel rendelkező háztartások aránya 53 százalék volt – derül ki a Nielsen Közönségmérés most nyilvánosságra hozott adataiból.

Egyre több a digitális háztartás

A digitális vételi mód folyamatos növekedést mutatott az elmúlt években: 2011-ben 45 százalék, 2012-ben 51 százalék, 2013-ban 66 százalék, 2014-ben 71 százalék, 2015-ben pedig 77 százalékot ért el azon háztartások aránya, amelyek valamilyen digitális vételi móddal rendelkeznek. Bár a digitális földi vételi mód elterjedtsége 2011 és 2014 között 4 százalékról 14 százalékra nőtt, 2015-ben ez az arány 13 száazlékra mérséklődött. Ugyanakkor a digitális kábeles vagy IPTV-s vételi mód térnyerése tovább folytatódott: 36 százalékról 42 százalékra növelte részesedését, a digitális műholddal rendelkező háztartások aránya pedig 23 százalék körül alakult a vizsgált időszakban, ami 2 százalékponttal volt magasabb a 2014-es állapothoz képest.

A Nielsen Közönségmérés friss eszközellátottsági adatai
A Nielsen Közönségmérés friss eszközellátottsági adatai

9, 37, 38, 57 vagy 67 csatornás háztartások

A digitális kábellel vagy IPTV-vel rendelkező háztartások átlagosan 67 magyar nyelvű csatornát értek el, a szolgáltatói digitális műholddal rendelkezők pedig 57-et. Azon háztartások, amelyeknél a legjobb vételi mód az analóg kábeles, átlagosan 38 magyar csatornát tudtak fogni, a csak digitális földi vétellel rendelkezők közül az előfizetők átlagosan 37, míg az előfizetés nélküli háztartásoknak 9 magyar csatorna vételére volt lehetőségük.

A legtöbb családnak csak egy tévéje van

A vizsgált időszakban a tévés háztartások 54 százaléka rendelkezett egy tévékészülékkel,  míg 35 százalékában két készülék volt használatban. A háztartások 11 százalékának három vagy még több készüléke van. A készülékek technológiai jellemzői 2014-hez képest tovább javultak. Az LCD, plazma vagy LED tévével rendelkező háztartások aránya 49 százalékról 56 százalékra emelkedett, de hasonló mértékben nőtt a HD-re alkalmas készülékek aránya is. 2015 őszén az MPEG4-es tunert tartalmazó TV-készülékek elterjedtsége 45 százalék volt, ez szintén jelentős növekedés az előző évhez képest.

Nagyméretű, 94 cm vagy nagyobb képátmérőjű készülékkel egyébként a magyar háztartások 24 százaléka rendelkezett, okostévével 12 százalék, míg 3D tévékészülékkel mindössze 7 százalék.

Méretek és életkor

A legfiatalabb tévékészülék a háztartások egyharmadában legfeljebb 3 éves, 44 százalékuknál 4-10 éves, és a háztartások közel egynegyedében ennél is régebbi volt. A legnagyobb képátmérő tekintetében a háztartások megoszlása nagyjából egyenletesen alakult: 27 százalékuknál legfeljebb 55 cm, további 25 százaléknál 63 vagy 72 centiméteres, 23 százalék esetében 82 cm volt a tévékészülék
képátmérője, és minden negyedik háztartás 94 cm-es vagy ennél is nagyobb tévékészülékkel rendelkezett.

A Nielsen Közönségmérés friss eszközellátottsági adatai
A Nielsen Közönségmérés friss eszközellátottsági adatai

Egyre jellemzőbb a számítógép, az okostelefon és a táblagép

A magyar tévés háztartások 65 százaléka rendelkezett valamilyen számítógéppel, és ezen belül többségben vannak azok, akik már nem, vagy nem kizárólag hagyományos PC-t használnak. A háztartások 91 százaléka használt valamilyen mobiltelefont, több mint felében okostelefon volt, ami 2014-hez képest 6 százalékpontos növekedést jelent. Ez a növekmény pedig egyértelműen a kettő vagy annál több okostelefonnal rendelkező háztartásoknak köszönhető, amelyek aránya 26 százalékról 34 százalékra emelkedett 2014 óta, vagyis a háztartások körében egyre jellemzőbb, hogy tagjaik közül többen is rendelkeznek ilyen készülékkel, miközben az „egy okostelefonos” háztartások aránya 22 százalékról 20 százalékra csökkent. A táblagépek elterjedtsége a vizsgált időpontban 14 százalék volt, és továbbra is csupán a családok 2 százalékánál használtak kettőt vagy akár még többet.

Interneteléréssel egyébként a magyar tévés háztartások 65 százaléka rendelkezett. A háztartások 17 százalékára volt jellemző, hogy valamely tagja magyar tévécsatornák élő vagy archív adását nézte az interneten, és 27 százalékában néztek letöltve filmet, külföldi sorozatot.

A Nielsen Közönségmérés friss eszközellátottsági adatai
A Nielsen Közönségmérés friss eszközellátottsági adatai

Ajánlott videó

Olvasói sztorik