Média

Pozitív fordulat a magyar reklámpiacon

reklám
reklám
A statisztika alapján kifejezetten pozitív trendek figyelhetők meg a gyógyszercégek hirdetési költésében, valamint a távközlési és a biztosító szektorban. A kereskedelmi cégeknek viszont nem tett jót több kormányzati intézkedés, például a vasárnapi boltzár, emiatt is csökkenhetett a reklámköltésük a Marketing&Media című újság szerint.

A Kantar Media legfrissebb, tavalyi éves adatait összegző Marketing&Media magazin cikke szerint a reklámpiaci költéseket listaáron mérő cég statisztikája alapján 2015-ben több szektorban is növekedés volt. Tavaly közel tízszázalékos lehetett a reklámpiaci bővülés 2014-hez viszonyítva, de az egyes szektorok teljesítményében jelentős különbségek láthatók.

Kérdezze meg kezelőorvosát, vagy gyógyszerészét

A legnagyobb hirdetők a gyógyszeripar szereplői voltak. Az OTC, azaz a vény nélkül kapható gyógyhatású készítmények piacán listaáron összesen 180 milliárd forintot költöttek el a gyártók, ami 2014-hez képest több mint 30 százalékos bővülést jelent. A statisztika alapján a gyógyszercégek marketingbüdzséje jelentősen növekedett, sőt például a Teva, a Novartis és a Pfizer közül az utóbbi szinte megduplázta a költését, de az előbbi kettőnél is 60-70 százalékkal ugrott felfelé a reklámbüdzsé.

A távközlési szektor a hatodik legnagyobb hirdető

 

A lap azt is írja, hogy a távközlési piac esetében a Kantar Media mérése alapján 11 százalékos volt a bővülés 2014-hez képest, ezzel a hatodik legnagyobb piaci szektor lett a reklámpiacon 60 milliárd forintos listaáras költéssel. A telekom szektor legjelentősebb szelete a mobiltávközlés, innen származott a szegmens teljes költésének fele. A második legnagyobb torta a kábelszolgáltatásoké, közel 25 százalékos költésrészesedéssel. A legszembetűnőbb költésnövekedés 2015-ben az internetszolgáltatás szegmensben volt. Ezen belül a lakossági széles sávú internetre költötték a szolgáltatók a legtöbb pénzt, listaáron közel négymilliárdot, kétszer annyit, mint 2014-ben, a vállalati internetszolgáltatás népszerűsítésére viszont nem ment el ekkora hirdetési büdzsé, de a korábbi bázisadathoz képest még így is közel hatszor több pénzt fordítottak erre – olvasható a lapban. A legtöbb pénzt a szektorban egyébként a Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone költötte el reklámra.

 

A pénzügyi szektorban elmaradt a fellendülés, és a kereskedelmi cégek is visszafogták magukat

A Kantar adatai alapján elmaradt a fellendülés a pénzügyi szektorban. A hirdetők összesen 61 milliárdot költöttek, ebből közel 49-et a bankok. Növekedett a biztosítói aktivitás, méghozzá 50 százalékkal. Különösen is sokat költött a nevet váltó NN és a Groupama, amelyek majdnem megnégyszerezték a listaáras költéseiket egy év alatt.

A kereskedelmi szektor, amely a listaáras költéseket tekintve az OTC után közel 110 milliárdos reklámköltéssel a második legnagyobb ágazatnak számít a reklámpiacon, kissé gyengébben szerepelt. Listaárakat tekintve is 12 százalékos a visszaesés – írja a Marketing&Media, amely többek között azzal magyarázza a kevesebb költést, hogy a kereskedelmi szektort több kormányzati intézkedés, többek között a boltok kötelező vasárnapi zárva tartása is kínosan érintette. A Spar viszont még így is erősen szerepelt a reklámpiacon, ők mintegy 30 százalékkal költöttek többet listaáron 2014-hez képest.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik