A Nemzeti Színház honlapján tett közzé nyílt levelet Vidnyánszky Attila, amit a Berliner Ensemble színitársulat vezetőjének, Oliver Reese-nek címzett. Reese a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárait és diákjait támogatva mondta le társulata szereplését a Nemzeti Színház által szervezett MITEM fesztiválon, múlt héten pedig részt vett egy nemzetközi kerekasztal-beszélgetésen az SZFE-ügyről.
Vidnyánszky erre reagálva írta, sajnálja, hogy Reese „eredménynek tekinti, ha egy másik ország művészeti eseményének a sikertelenségéhez hozzájárulhat, és ezt büszkén kijelenti”.
Megdöbbent, hogy azt reméled, hogyha a BE nem vesz részt a fesztiválon, és erre buzdít másokat is, akkor a MITEM elveszíti nemzetközi jellegét. Megdöbbent a gőg, ami ennek a pozíciónak és politikai cselekvésnek a hangoztatásából árad
– írja a Nemzeti Színház igazgatója. Később azt is írja, szerinte a „MITEM jó alkalom arra, hogy a politikai megosztottság felett a művészet képezzen hidat”, illetve hogy Reese „elvágta a normális, az európainak mondott kommunikációnak a minimális lehetőségét is”.
Fontos világossá tenni, mi a felelőssége annak, aki a párbeszédet felrúgja, aki a kinyújtott kezet nem fogadja el, aki politikai aktivizmusával büntet és végső soron csak fokozza az amúgy is mindannyiunk életét megnehezítő megosztottságot –
írja a Nemzeti Színház igazgatója, a Magyar Teátrumi Társaság elnöke, a Kaposvári Egyetem művészeti rektorhelyettese, a Színház- és Filmművészeti Alapítvány 2020-ban felállított kuratóriumának elnöke, akinek a vezetésével öt olyan ember került az SZFE-t irányító kuratóriumba, akik közül az egyetem polgárai egyet sem javasoltak, a velük folytatott párbeszéd helyett azonban Vidnyánszky a kormánymédiában támadta a vele egyet nem értő SZFE-seket, később pedig Szarka Gábor volt gépesített lövésztisztet nevezte ki az SZFE kancellárjának, aki nemrég úgy fogalmazott, a kuratórium kinevezése és az egyetemi modellváltás ellen tiltakozó, az egyetemüket több mint 70 napig blokád alatt tartó SZFE-s hallgatók „évtizedes pusztulatot” védtek.