Széles körű ellenállásba ütközött a másfél hete közzétett új Nemzeti Alaptanterv, különösen az irodalomoktatással foglalkozó rész tartalmát és szemléletét érte sok kritika.
A Szépírók Társasága már múlt héten közleményben tiltakozott a törvény ellen, teljesen egyetértve a petíciót is indító Magyartanárok Egyesületének lesújtó szakmai véleményével, amely szerint a NAT gyerek- és tanárellenes (a problémákról bővebben itt és itt olvashat). Most a Fiatal Írók Szövetsége is kifejezte rosszallását:
A Fiatal Írók Szövetsége már egészen középiskolás kortól foglalkozik olyan, kezdetben csak irodalomkedvelő, majd az egyetemi évekre egyre kiforrottabb világlátással, önképpel, szerzői, szépírói elképzelésekkel bíró fiatalokkal, akiknek a segítése, mentorálása a szervezet missziója. Éppen emiatt nap mint nap tapasztaljuk a ma élő magyar- és világirodalom iránti érdeklődést. Az értő olvasás segítése és támogatása, a kritikai és önkritikus gondolkodás fejlesztése a FISZ alapfeladatai közé tartozik. A Nemzeti Alaptanterv kapcsán a Magyartanárok Egyesülete szakmai meglátásait – mint a kronologikus irodalomtörténeti tanítás atavisztikus jellege, a pedagógia mint tudományág iránti érzéketlenség, a nemzeti emlékhelyek esetleges, ideológiai alapon történő kiválasztása, a normatív nyelvszemlélet kizárólagos képviselete – osztjuk, a NAT-tal szemben kifogásoljuk.
– írják keddi közleményükben, amelyben azt is kifejtik, hogy kifejezetten problémásnak tartják a kortárs magyar és világirodalom mellőzöttségét, hiszen ez szerintük azt az érzetet kelti, hogy az irodalom lezárható és intézményes keretek közé szorítható.
A FISZ több mint két évtizedes elkötelezett határon túli együttműködései és kapcsolatai alapján kijelenti, hogy a magyar nyelv és a határon túli magyarság is csak ott tud megmaradni, ahol élő és virágzó irodalom működik – érvelnek, emellett kifejezetten fontosnak tartják az örömszerző olvasás serkentését, amit szerintük az új NAT inkább hátráltat, mint segít.
A Fiatal Írók Szövetsége csak akkor lehet képes ellátni feladatát, és folytonosságot biztosítani a magyarországi és határon túli magyar kultúra különböző életkorú és társadalmi összetételű csoportjai között, ha olyan akkulturációra alapozhatja tevékenységét, amely valóban az örömszerző és értő olvasást teszi lehetővé a fiatalok számára és nem egy, az élő hagyománytól teljesen elszakított és ezáltal átgondolatlanul előírt tananyagot erőltet rájuk. Mindez pedig nem csupán az olvasók, a tanárok és a gyerekek érdeke, hanem közös nemzeti kultúránk, nemzeti identitásunk egyik alapja. A Fiatal Írók Szövetsége éppen ezért a törvény felfüggesztését és valóban széles körű szakmai egyeztetés megkezdését javasolja.
Kiemelt kép: MTI / Czeglédi Zsolt