Manhattani otthonában hunyt el André Previn zongorista, zeneszerző és karmester – közölte menedzsere. A komponista csodagyerek volt, Berlinben született, és klasszikus zenét tanult. Szülei a náci Németországból menekültek Amerikába, ahol már kamaszként komponált.
Los Angelesben megismerkedett a dzsesszel, teljesen lenyűgözte. Apja egy rokona zenei igazgató volt a Universal filmstúdióban, Previn pedig az MGM-nél kapott munkát. Négy Oscar-díjat kapott az ötvenes és hatvanas években a My Fair Lady, a Gigi, a Porgy és Bess és az Irma, te édes című musicalért.
See you in the Morning beloved Friend. May you rest in glorious symphonies pic.twitter.com/r546GFcsyV
— Mia Farrow (@MiaFarrow) February 28, 2019
Viszlát reggel, szeretett barátom. Pihenj a dicsőséges szimfóniákban
– búcsúzott tőle a Twitteren volt felesége, Mia Farrow.
Hollywoodot a klasszikus zenei karmesteri pulpitusért hagyta ott: 1967-ben a Houstoni Szimfonikusok zeneigazgatója lett, majd a Los Angeles-i Filharmonikusokat és a Londoni Királyi Filharmonikusokat is vezette. 1998-ban a San Franciscó-i Operában debütált A vágy villamosa című színmű alapján komponált operája.
Pályafutása szorosan kötődött a dzsesszhez is.
Soha nem változtatok semmin tudatosan, azért mert dzsesszt vagy klasszikust játszom. Ez mind zene
– magyarázta egyszer. És vitathatatlanul, senki sem adott elő olyan magas színvonalon annyi különböző kortárs zenei műfajt, mint ő, de a sokoldalúságának ára volt.
Mint mondta, a kritikusok világossá tették számára, aki egyszer egy hollywoodi filmhez komponál zenét, annak életműve hiába áll később liturgikus orgonaszonátákból, akkor is megmarad „csak hollywoodi zeneszerzőnek”. Később úgy vélte, Hollywood jó iskola volt, nemcsak a zeneszerzésben mélyült el, hanem azt is megtanulta, miként kell kitűnő zenészekből álló zenekart vezényelni.
1965-ben hátat fordított az álomgyárnak és a dzsessztől is elfordult, részben azért, mert félt, hogy a klasszikus zenészek körében rontja az ázsióját. Erről is nyíltan beszélt, de hozzátette, hogy valójában az motiválta, hogy mindenáron klasszikus karmesterré akart válni, s ezért nagyon keményen dolgozott.
Jóval később, 1995-ben tért vissza a dzsesszhez, több lemezt is készített. Elismerte, hogy hiányoztak a dzsesszzenész barátai és az atmoszféra is.
Mindig szerettem improvizálni. Abban az időszakban, amikor nem játszottam, akkor is mindig hallgattam dzsesszt
– mondta.
Previn ötször nősült, Mia Farrow a harmadik felesége volt. Három gyermekük született és hármat örökbe fogadtak, köztük egy koreai árvát, aki később Woody Allen felesége lett.
A zeneszerző 72 évesen, 2002-ben házasodott össze a 39 éves Anne-Sophie Mutter hegedűművésszel, aki ötödik felesége lett. 2005-ben lemezük, a Violin Concerto Anne-Sophie, amit feleségének írt, Grammy-díjas lett. 2006-ban azonban elváltak.
Pályafutása alatt tíz Grammy-díjat kapott és 1998-ban elnyerte a Kennedy Központ életműdíját is.
Egész életemben foglalkoztatott, miért nem koncentrálok a vezénylésre vagy a zeneszerzésre vagy a saját játékomra vagy a dzsesszre? De az a helyzet, hogy én természetesen kíváncsi vagyok a zene sok különböző ágára, és amíg az emberek olyan kedvesek, hogy engedik ezt, addig tovább próbálkozom.
(mti)
Kiemelt kép: Alicia Hansen/Bloomberg via Getty Images