Kultúra

Az ötvenes években még a szimpla fogkrémreklámok is jobbak voltak

Vincze Miklós
Vincze Miklós

újságíró. 2018. 04. 30. 10:00

A kor, melyben fehérítő hatás szajkózása helyett még komplett üldözési jelenetet forgattak egy másfél perces reklámhoz.
Korábban a témában:

A magyar reklámtörténet legérdekesebb fejezeteiből korábban már több alkalommal is szemezgettünk: a Corvin Moziba invitáló szellemes versek mellett bemutattuk a harmincas évek arckrémet hirdető képregényeit és a Corvin Áruház karácsonyi játékvásárlásra buzdító képeslapját, most azonban ideje, hogy nemzetközi vizekre evezzünk, és a manapság is szép számmal előforduló fogkrémreklámok ötvenes évekbeli, a televíziózás hajnalán készített elődjeivel ismerkedjünk meg.

Gyula, 2015. december 16.
Fogorvosi rendelõ a Békés Megyei Pándy Kálmán Kórház új épületében lévõ szájsebészeti osztályon, Gyulán 2015. december 16-án. Az épület és az osztályok 6 milliárd forintos fejlesztésbõl valósultak meg.
MTI Fotó: Rosta Tibor
A magyarok a legfogatlanabbak az EU-ban
Csak minden ötödik honfitársunknak van meg az összes foga.

Így például a Colgate 1951-es szpotjával, melyben egy fogorvos egy anyának ismerteti a krém előnyeit, kifejtve, hogy az étkezés utáni Colgate-használat állítja meg leghatékonyabban a fogak romlását. A nő ölében ülő kisgyermek azonban nem egészen érti, miről is van szó, így a doki egy komplett, Fog urat és a rá leselkedő, szakadt ruhás Fognyűvő találkozását megörökítő akciófilmet farag a történetből. A rövid sztori végén Fog úr természetesen megmenekül, a gonosz férfit pedig egy krémmel megkent fogkefe-sorompó zúzza szét:

Vagy az ezzel közel egyidőben született meg a fülbemászó verzéjű – “tisztább lehellet, tisztább száíz, tisztább fogak – háromféleképp is tiszta” – dallal felejthetetlenné tett, harminckét fogas mosolyt villantó nőt és férfit bemutató egyperces:

A listából nem maradhat ki a sikító papagájt is felvonultató 1952-es darab, melyben a férj szóvá teszi a feleségének, hogy mostanában nem is csókolóznak. A nő azonnal fogorvoshoz küldi a szomorú férfit, aki természetesen Colgate-et kap, a rend pedig egy pillanat alatt helyreáll:

Rémálom-alapanyagból sem volt hiány, hiszen a kisgyereknek elmesélt történetet új köntösben újra elsütötték, de fogorvos helyett ezúttal már a híres marionettbábu, Howdy Doody és barátja, Bob Smith meséli el a történetet, illetve a krém előnyeit:

Hat évtized telt el a fenti reklámok megjelenése óta, és ebben az időben nem csak a világ, de a reklámszakma is rengeteget változott: egyre látványosabb  (és sokszor szürreálisabb) darabok jelentek meg, a fogkrémpiacon azonban a minőségi javulással ellentétben jókora visszalépés történt. Ma kíváncsi gyerekek helyett a fogfehérítő erő, a mosdóba köpött véres fogkrém, a hiányzó fogak, vagy épp az időzített bombák állnak a középpontban:

És már a viccelődés sem a régi:

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

WASHINGTON, DC - SEPTEMBER 06:  Supreme Court nominee Judge Brett Kavanaugh organizes his desk before testifying to the Senate Judiciary Committee on the third day of his Supreme Court confirmation hearing in the Hart Senate Office Building on Capitol Hill September 6, 2018 in Washington, DC. Kavanaugh was nominated by President Donald Trump to fill the vacancy on the court left by retiring Associate Justice Anthony Kennedy.  (Photo by Chip Somodevilla/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.