Ugyan a rendszerváltás előtti Szovjetunióban születtem, szerencsésen megúsztam, hogy diktatúrában éljek, s bár a jelenlegi közélet sok tekintetben tesz arról, hogy ezt az élményt megadja, nem lehet egy lapon említeni a Rákosi-rendszerrel, ahol fekete autóknál csak reménytelenségből és éhezésből volt több. Viszont most, hogy már nem tabu ezekről az évekről beszélni, továbbra is keveset tudunk az időszakról, az ’56-os események pedig talán még rosszabb helyzetben vannak, hiszen számos legenda és tévhit lengi körül őket.
Elemeltségével a művészet tudja legjobban megközelíteni a témát, és most ezzel próbálkozik a Kazinczy utcában a Tesla Teátrum is, amely Háy Gyula Appassionata című drámájával kezdte meg a folyamatos működést.
A darab történetének középpontjában egy szerelmi kapcsolat áll: a disszidált világhírű magyar zongoraművésznő hazatér, hogy a forradalom után börtönbe vetett költő férjét kiszabadítsa, viszont a hatalom kegyetlen döntés elé állítja őket, ha feladják morális és művészi elveiket, továbbá hajlandók együttműködni a nemzetközileg elutasított új magyar kormánnyal, a férj szabadon távozhat a börtönből.
Háy Gyula tulajdonképpen saját magáról írta (svájci emigrációban) ezt a darabot, hiszen a „nagy íróperben” Déry Tiborral, Zelk Zoltánnal és Tardos Tiborral egyetemben elítélték, és 1960-ban ugyan amnesztiával szabadult, Déry Tiborral ellentétben nem próbált a hatalom kegyeibe férkőzni, és visszatérni az irodalmi életbe, hanem inkább 1964-ben külföldre menekült feleségével. Halála után nejétől jutott a kézirat a rendező Vas-Zoltán Ivánhoz, aki többször is (szinte küldetéstudattól vezérelve) elkészítette a darabot, most pedig a Teslában is ezt teszi.
Soros-terv nemzeti konzultációjával és az „Orbán egy geci”-feliratokkal vészterhelt időkben.
Ezt viszont nem sablonok mentén teszi, mert az első felvonásban nagyon erősen megrajzolt karakterek (a munka miatt magánéletét feláldozó színésznő, aki boldogtalanságát cinizmussal palástolja; a bebörtönzését nem értő, de elvei mellett kiálló költő; az ideges vallató tiszt; a teszetosza segíteni akaró jogászbarát stb.) a második felvonásra mind megváltoznak, jól mutatva, hogy ebben az időszakban nincs egyetemes igazság és nem igazság, hanem csak állandóan változó hatalmi intézkedések. A magánéleti dráma ezzel pedig aktuális közéleti problémákra is reagál a
Szereplők: Fantoly Nikolett, Boronyák Gergely, Tímár Éva, Sághy Tamás, Márton András, Farkas Petra, Tóth Aliz, Király Attila, Dombrádi Alina, Nyári Beáta, Bakó Krisztián, Eisler Gábor András, Varsányi Szabolcs
Rendezte: Vas-Zoltán Iván