“Nagyon örülök neki” – mondta a rendező, hozzátéve, hogy kutatási céllal érkezett a felkérés. “Hogy aztán ennek van-e ahhoz köze, hogy dolgoztam pár hónapot a Disneynél, és ismerek ott néhány embert, ezt nem tudom” – jegyezte meg a rendező.
Felidézte, hogy Charles Solomon animációtörténész, esztéta ajánlotta be a Disneyhez a kilencvenes évek végén, mivel nagyon kedvelte Fehérlófia című filmjét. Az amerikai stúdióban a Kingdom of the Sun (A Nap királysága) címen futó animáción dolgozott, egy “János vitéz-történeten”, amely egy lámapásztor fiúról szólt, és az a Roger Allers rendezte, aki korábban Az oroszlánkirályt jegyezte.
Később azonban a rendezőt leváltották, és egy merőben más felfogásban forgatott animáció született, amelyet Magyarországon az Eszeveszett birodalom címen vetítettek. “Átalakították és egy szörnyű Las Vegas-paródiát csináltak a történetből, aminek semmi köze nem volt az eredeti elképzeléshez” – emlékezett.
“Rajta vagyok a főcímen, és nagyon szépen fizettek érte, ezt a pénzt is Az ember tragédiája megvalósítására fordítottam. Ez volt a dolog értelme és célja, ezért vállaltam ezt a munkát” – kanyarodott vissza több mint két évtizeden át készített nagyszabású animációs filmjéhez, amelyben úgy dolgozta fel Madách Imre művét, hogy minden színt más stílusban fogalmazott meg.
A háromórás filmet forgalmazó Mozinet tájékoztatása szerint a digitális kópiát kétszer vetítették le a burbanki Disney-komplexumban, hogy a stúdió animációs szakemberei tanulmányozhassák.
A produkció magyar premierje óta számos nemzetközi fesztiválon szerepelt, jelenleg egy limai filmfesztivál versenyprogramjában vetítik, júniusban pedig Chicagóban mutatják be több alkalommal.