A némafilm hőskorának végén játszódó melodrámát összesen tíz kategóriában jelölték, s megkapta a legjobb rendezésnek (Michel Hazanavicius), színésznőnek (Bérénice Bejo), díszletnek (Laurence Bennett), filmzenének (Ludovic Bource) és fényképezésnek (Guillaume Schiffman) járó elismerést is.
Az alkotógárdának nem sok ideje maradt az ünneplésre a párizsi Théatre de Chatelet színházban, ugyanis szombat reggel indul a teljes stáb Hollywoodba az Oscar-díj vasárnapi gálájára, ahol szintén tíz kategóriában jelölték a világsikerű, eddig nyolcvan különböző díjat elnyert francia alkotást. A dialóg nélküli, fekete-fehér kétórás filmet a héten mutatták be a magyar mozikban.
“Nagyon, nagyon lentről indult ez a film, eleinte senki nem kért belőle, és mára nagyon magasra jutottunk, ez egy nagyon szép történet és egyben megható is” – mondta munkatársai és főszereplői gyűrűjében a 44 éves Michel Hazanavicius a legjobb filmnek járó szobor átvételekor.
Némi meglepetést jelent ugyanakkor, hogy A némafilmes Oscar-várományos sztárját, Jean Dujardint – aki a cannes-i filmfesztivál után a Golden Globe-gálán és számos európai országban is elnyerte a legjobb férfi alakítás díját – hazai pályán megverte Omar Sy, az év másik francia sikerfilmjének, az Életrevalóknak a főszereplője. Ő vihette ugyanis haza a legjobb férfi színésznek járó Césart. Oliver Nakache és Eric Toledano Magyarországon is bemutatott vígjátékát eddig 19 millióan nézték meg Franciaországban.
Az elmúlt évben egyébként Franciaországban a mozi dacolt a válsággal. A mozipénztáraknál 2011-ben 215 millió jegy kelt el, ehhez mérhető látogatószámot legutóbb 1966-ban, a francia mozi fénykorábban regisztráltak. A hazai gyártású filmek közül pedig húsz lépte át a bűvös egymilliós látogatottsági küszöböt.
A 37. alkalommal megrendezett César-gálán – amelyen a francia filmes szakma közel négyezer képviselője húsz kategóriában választotta ki az előző évben moziba került alkotások közül a legjobbakat – három szoborral jutalmazták Pierre Schoeller L,Exercice de l,état (Az államhatalom gyakorlása) című kortárs drámáját, amely a francia kormány egy képzeletbeli miniszterének mindennapjait thrillerszerűen dolgozza fel. A rendező a legjobb forgatókönyvért, Michel Blanc a legjobb férfi mellékszereplőként, Olivier Hespel, Julie Brenta és Jean-Pierre Laforce pedig a legjobb hangtechnikáért vehette át a Césart.
A 13 kategóriában jelölt Polisse-nak azonban két díjjal be kellett érnie, a legjobb vágásért (Valérie Bonneton) és a legjobb női epizódszereplőért (Naidra Ayadi).
A legjobb külföldi filmnek járó Césart Aszgar Farhadi iráni rendező Nader és Simin: Egy elválás története című alkotásának ítélte a francia filmszakma. A tavalyi Berlinálén az Arany Medvével jutalmazott, januárban pedig a Golden Globe-díjátadón legjobb külföldi filmnek választott, Magyarországon is bemutatott dráma a vasárnap esti Oscar-díjkiosztón is nagy esélyesnek számít a legjobb külföldi film kategóriájában.
Filmes életművéért a tiszteletbeli César-díjat idén Kate Winslet kapta. A 36 éves Oscar-díjas brit színésznőnek – akit állva tapsolt meg a francia filmes szakma – Michel Gondry filmrendező adta át az elismerést. Kate Winslet vette át a legjobb adaptációért járó Césart is, amelyet Roman Polanski Az öldöklés istene című alkotása érdemelt ki, s amelynek a színésznő az egyik főszerepét alakítja. A film Yasmina Reza színdarabjából készült, de sem az írónő, sem a rendező nem volt jelen a díjkiosztón.