Jogsértőnek találta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az Ékszer TV járvány elleni védőeszközöket (maszkokat, kézfertőtlenítőt, vitaminokat) árusító műsorait, ezért 85 millió forintos bírságot szabott ki a műsort üzemeltető Emporia Style Kft.-re – közölte a GVH kedden az MTI-vel.
A közlemény szerint a GVH lezárta a vizsgálatát, amelyet az Ékszer TV koronavírus-járvánnyal összefüggő termékeket értékesítő adásai miatt folytatott. A műsor a pandémia első hulláma idején, 2020 tavaszán országos tv-csatornákon keresztül értékesített a védekezéshez használt eszközöket: kéztisztító gélt, légzésvédelmi maszkot és immunerősítő multivitamint.
A versenyhatóság megállapította, hogy az adásban látható kedvezmények valótlanok voltak. A műsorban hirdetett kéztisztító-csomag csaknem 60 ezer forintos „eredeti” árról indult, az eljárás azonban feltárta, hogy a kiinduló árak fiktívek: a cég korábban soha nem alkalmazta őket.
A GVH szerint jogsértőnek bizonyult a műsor nézőinek sürgetése is: a fogyasztókat többek között visszaszámláló óra, illetve a termékek korlátosságának, készlethiányának sulykolása biztatta mihamarabbi vásárlásra. Példaként a „Hiánycikk Európában, mi is a lehetetlennel küzdünk”, illetve „Sajnos a készleteink kimerültek és a következő időszakban nagy valószínűséggel nem lesz kapható” mondatokat említették.
A vizsgálat azonban feltárta, hogy a termékek beszerzése a cég számára nem járt sem különösebb nehézséggel, sem többletköltséggel, így azokat a hiánnyal fenyegető folyamatos reklámüzenetek ellenére hónapokon keresztül azonos feltételekkel tudta kínálni a műsorban.
A GVH a jogsértésekért 85 millió forintos bírságot rótt ki a műsort üzemeltető Emporia Style Kft.-re. Az Opten cégadatbázis adatai szerint a társaság ügyvezetőjét 2018-ban öt évre eltiltották már a cégvezetéstől. Az üzemltető tulajdonosa pedig egy Ciprusra bejegyzett társaság.
A hivatal döntésében figyelembe vette többek között, hogy a járvány első hullámának idején a fogyasztók a védekezést segítő eszközökből nagyobb volumenben, akár a korábbinál sokkal drágábban is hajlamosak voltak vásárolni. A nézők így az ilyen termékek készleteivel, elérhetőségével kapcsolatos üzenetekkel szemben kiszolgáltatottá, a reklámokra különösen érzékennyé váltak.
A hatóság – többek között a jogsértő reklámokra való közvetlen ráhatás hiányában – egyúttal megszüntette az eljárást a műsorokat sugárzó ATV-vel, illetve egy érintett reklámügynöki céggel szemben – olvasható a GVH közleményében.