A sofőr magatartása lehet gyűlölet-bűncselekmény, a közösség tagja elleni erőszak kísérletét is felvethetik, ha azért akar valakit elütni, mert ő menekült vagy migráns, akit az elkövető gyűlöl
– reagál Iván Júlia, a Magyar Helsinki Bizottság munkatársa a videó egyik jelenetére a Vezess.hu cikkében.
A jogvédő szerint a Btk. 216. § (2) bekezdése is fennállhat akkor, amikor 5 perc 10 másodpercnél ráhúzza a kormányt az út szélén gyaloglókra:
Aki mást valamely nemzeti, etnikai, faji, vallási csoporthoz vagy a lakosság egyes csoportjaihoz tartozása vagy vélt tartozása, így különösen fogyatékossága, nemi identitása, szexuális irányultsága miatt bántalmaz, illetve erőszakkal vagy fenyegetéssel arra kényszerít, hogy valamit tegyen, ne tegyen, vagy eltűrjön, egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője szerint régóta kapják az információkat, hogy kritikus körülmények jellemzik a franciaországi kompterminálok, elsősorban Calais környékét.
Az MKFE-nek a magyar sofőrök rendre panaszolják, hogy az Angliába igyekvő menekültek felmásznak a szerelvényekre, feltörik a járművek ajtaját, letépik a záró plombát, behajtják a tükröket, vagy éppen palackokkal, kövekkel dobálják a kamionokat, hogy lassításra, megállásra kényszerítsék őket.
Árvay állítja:
A kisebb fuvarozócégek egy része nem is vállal utat Angliába, a nagyobbak – a videón látható a legnagyobb magyar cég több járműve – ezt viszont nem tehetik meg, mondja Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT) főtitkára.
Mindkét fuvarozói érdekvédő szervezet mélységesen elítéli ezt a mozdulatot. Mindketten magyar és nemzetközi fórumon is szóvá tették, hogy a helyi hatóságok feladata a közlekedésbiztonság fenntartása, mert a kialakult helyzetben benne van a tragédia lehetősége.