Több száz újabb ingatlant sajátíthat ki a kormány a Budapest-Belgrád vasútvonal miatt

Nagy összegekre az érintett ingatlantulajdonosok nemigen számíthatnak.

A Budapest-Belgrád vasútfejlesztésre vonatkozó kormányrendeletet módosítására készül a kormány. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által múlt pénteken társadalmi egyeztetésre bocsátott javaslat szerint a nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásnak számító vasútépítés megvalósításához újabb ingatlanok kisajátítására van szükség – írja a Népszava.

A módosítás egy új paragrafus beillesztését, és a beruházással érintett ingatlanokat felsoroló melléklet bővítését tartalmazza.  A felsorolás ezernél is több ingatlant tartalmaz, amelyek a beruházás megvalósításához szükségesek.

A kisajátítandó területek csaknem fele Budapesten található a IX., a XX. és zömében a XXIII. kerületben. A mellékletben ezenfelül dömsödi, kiskőrösi és kiskunhalasi kül- és belterületi, valamint taksonyi zártkerti ingatlanok szerepelnek

„A Vasúti Hatósági Főosztály 2021-ben jóváhagyta a projekt megvalósításáért felelős konzorcium érintett vonalszakaszra vonatkozó engedélyezési terveit. Ez alapján ismertté váltak azok az ingatlanok, amelyeknek megszerzése a magyar állam javára részben vagy egészben szükségessé vált. A vállalkozó által a MÁV Zrt. részére átadott záradékolt kisajátítási tervek alapján a Kelebia-Soroksár szakaszon a vasúttársaság mintegy 2100 ingatlan esetében indította meg a területszerzési eljárását, amelyek mára gyakorlatilag befejeződtek. A tervezés előrehaladásával és a műszaki tartalom kiviteli terv szintű kidolgozásával azonban sok esetben további területek igénybevétele iránti igény merül fel” – indokolta a módosítást a lap kérdéseire az Építési és Közlekedési Minisztérium.

A lap szerint a kisajátítási eljárásban érintett ingatlantulajdonosok sok jóra nem számíthatnak. Példaként említik erre, hogy Kelebia község 3000 négyzetméter erdőért összesen 1,316 millió forintot kapott, vagyis négyzetméterenként 440 forintot. Kiskőrösön volt olyan külterületi földrészlet, amelynek négyzetméteréért 555 forintot fizetett a MÁV, míg a belterületen 1685 és 22 ezer forint között mozgott a négyzetméterár.

A megajánlott árral elégedetlen ingatlantulajdonos új szakértő kirendelését kérheti, ennek költségét azonban neki kell megelőlegeznie (ez nagyjából 300 ezer forint) és a végén is csak akkor kapja vissza a pénzt, ha az új szakvéleményt elfogadja a kormányhivatal, és határozatot hoz a megtérítéséről.