Közélet

Évtizedes lánctalpas teherautókkal is járják még az oroszok az Antarktisz végtelen hómezőit

Vincze Miklós
Vincze Miklós

újságíró. 2018. 02. 06. 14:45

A Szovjetunió fennállásának derekán született gépek leharcoltak bár, de ma is ellenállnak a zord körülményeknek.
Korábban a témában:

A Szovjetunió, illetve Oroszország szürreális mindennapjaival és történelmének furcsa epizódjaival mindig képben lévő English Russia néhány nappal ezelőtt furcsa képeket tett közzé: a Déli-sarkkörön belül ma is kitűnően működő, egykor szovjet kutatók egész sorát látó lánctalpas teherautókat, melyek nem csak a különböző állomások közti eljutást tették lehetővé, de az expedíciókon és hosszabb utakon akár közel teljes értékű otthonként is szolgáltak.

A T-54 tank és a Magyar Néphadseregben is rendszeresített AT-T nehéztüzérségi vontató találkozásából a harkivi gépgyárban megszületett Karkovcsankák 1959 decemberében érkeztek meg az Antarktiszra, rövidesen pedig utasai elérték velük a Déli-sarkot.

Azóta közel hatvan év telt el, de a közel ezer lóerős, harmincöt tonnás monstrumok még ma is működnek. A kis konyhával, sütővel, vécével és legtöbbször hat-nyolc fekhellyel rendelkező jáművekből 1969-ben egy második, önálló generátorral, illetve fejlettebb illemhellyel ellátott generáció is készült, melyek 1975-ben jutottak el a legdélebbi földrészre. A még működő, fiatalabb járművek így már 42, az idősebb darabok pedig 58 éve próbálnak meg helytállni a viharoknak és a nem ritkán mínusz hetvenöt fokos hidegnek.

A jobb szélső autóról az Antarktiszra szállítása előtt készült fotón jól látszik, honnan jutott el az a mai állapotába:

Az ajtók és az ablakok gumiszigetelése természetesen már rég a múlté, de a szovjet monstrum még mindezek nélkül is meglepően kevés havat enged az utastérbe.

A kopottságuk miatt kívülről már-már egy Mad Max-film tetszőleges autójára emlékeztető csodák belső terükben sem barátságosabbak – a kopott fémfelületeket látva sokkal inkább asszociálunk egy rég elhagyatott szovjet kísérleti laborra, mint egy ma is használható járműtípus már jó eséllyel csak alkatrész-utánpótlásként használt darabjára:

A képek elkészítése sem volt könnyű – egy blogon a gépeket meglátogató csoport tagjai maguk meséltek a körülményekről:

“A fenti kép (a cikk legfelső fotója a három hólepte járművel) mínusz hetvenöt fokban készült. Az EOS 600D-m negyven percen át bírta volna ezt a hideget, a fotós azonban addig sem. Így születtek a képek: a fényképezőgépet a melegben kellett bekapcsolni – a kinti hidegben ugyanis ugyanez nem sikerült volna –, majd a fotós elsétált a helyszínre. A fotóállvány nem volt túl hosszú ideig használható, hiszen a lábakat tartó szorítói ilyen hidegben egyszerűen elengedtek. Az állványfej tíz perc alatt fagyott rá a kamerára, onnan kezdve pedig csak együtt lehetett őket mozgatni. Az esti képek helyszínét egy zseblámpával világították be, a fényképezés közben pedig a fotós nem fújhatta ki a levegőt, hiszen az azonnal ráfagyott volna a lencsére. Az exponálást a kesztyűk is nehezítették, hiszen azokkal a kézen képtelenség volt lenyomni a gombokat, így időről időre le kellett őket venni, megkockáztatva a fagyási sérüléseket. Közel fél óra után a fotós és a felszerelés újra a melegben volt: az akkumulátort és a memóriakártyát eltávolították a gépből, a vázat magát pedig egy vákuumtáskába helyezték, különben a hirtelen nedvesebb levegő kicsapódott volna rajta, megrongálva az érzékeny részeket.”

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

HAMBURG, GERMANY - JULY 7:   (RUSSIA OUT)  German Chancellor Angela Merkel (R) and Russian President Vladimir Putin (L) arrive to the plenary session at the G20 Summit on July 7, 2017 in Hamburg, Germany. (Photo by Mikhail Svetlov/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.