Közélet
Slovenia's main harbour of Koper is seen in this 28 March 2002 picture. The port city of Koper, located in southwestern Slovenia, on the Gulf of Trieste, at the northern end of the Adratic sea, has a motor vehicle plant, chemical factories and wineries, as well as canneries for fish, fruit and vegetables. Slovenia, a former Yugoslav republic that declared independence in 1991, will join the European Union 01 May 2004 together with another nine central European countries, most of them formerly Communist. AFP PHOTO STRINGER / AFP PHOTO / STRINGER

Új kijárat az Adriára: nehéz lesz megfúrni a magyar részvételt

Szegő Iván Miklós
Szegő Iván Miklós

2018. 01. 19. 11:24

A szlovén kormány kinyilvánította: továbbra is kitart amellett, hogy magyarok bevonásával épüljön meg egy fontos – a meglévőt kiegészítő – vasúti összeköttetés Koperbe. Az újonnan tervezett, 28 kilométeres vágány az adriai kikötő és Magyarország közti forgalmat is fellendítheti.

A szlovén kormány csütörtökön reagált a parlament szakbizottsága, a közpénzeket felügyelő testület január eleji javaslatára. A parlamenti bizottság azt szerette volna elérni bő egy héttel ezelőtt, hogy a kabinet dolgozzon ki sürgősen tervet arra: a Koper és Divača közötti 28 kilométeres szakaszon miként építhető meg a második vasúti vágány (Drugi tir) magyar tőke bevonása nélkül.

A kormány nem akar B-tervet

Ezt az úgynevezett „B-tervet” a szlovén radikális baloldali párt, a Levica erőltette a parlamenti bizottságban. A Levica ellenzi a magyar részvételt a 650 millió eurós összköltségű projektben. Az előzetes – hivatalosan meg nem erősített – hírek szerint Magyarország 200 millió euróval szállna be az építkezésbe, cserébe részesedést kérne a projekttársaságból, illetve a Drugi tir üzemeltetésének hasznából, és a koperi kikötő környékén is szeretne egyes területeket tartós lízingbe venni.

A magyar részvétel nagyjából azonos nagyságrendű lenne a szlovén állam befektetéseivel (szintén 200 millió euró), a legtöbb pénzt – 250 millió eurót – viszont a projekt az Európai Uniótól remél. Nem is csupán reményről van szó: a projekt számára az EU-források egy részét, 109 millió eurót már megítélték.

A koperi vasút többek között az Adriai-tenger és Budapest közötti forgalmat tenné könnyebbé. Ám a beruházás rendkívül nehéz terepen valósulhat csak meg – mind a természeti környezet adottságai, mind a szlovén jogrendszerből és politikai vitákból fakadó problémák miatt.

Magyarázzák a magyarok részvételét

A szlovén kormány most közölte azt is, hogy miért nem tartja lehetségesnek a Drugi tir magyarok nélküli megépítését.

A ljubljanai kabinet első érve az, hogy máskülönben túlzottan megterhelnék a szlovén költségvetést a következő években rá háruló többletkiadások. Nincs tehát tartalékforrása Szlovéniának arra, hogy a 2TDK nevű projekttársaságot plusztőkével lássa el. A 2TDK az a cég, amely a második vágányt megépítené, s amelyben a magyar állam is részesedést kérne, ha végre elkezdődne az építkezés – legalábbis erről szóltak korábbi, hivatalosan meg nem erősített hírek.

A szlovén kormány azonban nem csak a költségvetés túlterheltsége miatt tart ki a magyarok bevonása mellett. A csütörtöki kormányközleményből kiderül: az európai uniós források elnyerésekor is lényeges szempont volt, hogy nem csupán szlovén ügyről van szó, hanem olyan államot (Magyarországot) is bekapcsolnak a koperi kikötő közlekedési fejlesztéseibe, amelynek szintén fontos az Adriai-tengerrel való vasúti összeköttetés javítása.

Eleshetnek az EU-forrásoktól

A szlovén kormány érvei között szerepel az is, hogy fennáll a kockázata annak, hogy a 2017-ben a projekt számára megítélt európai uniós forrásokat (109 millió eurót) nem fogják tudni lehívni – a magyarok kihagyásával ugyanis utólag változtatna Szlovénia a tenderkiírás feltételein. Márpedig ha nem kapnák meg az európai pénzeket, az további szlovén költségvetési forrásokat igényelne a Drugi tir megépítésekor.

A szlovén kormány reagált arra a vádra is, amely a magyar tulajdonszerzésre vonatkozott. Hangsúlyozzák, hogy a 2TDK nevű társaság kezébe kerül majd a megépülő infrastruktúra, de azt a koncessziós időszak lejárta után a szlovén államnak kell majd átadni. A vasúti infrastruktúra koncessziós hasznosítása ugyanakkor nem jelenti azt, hogy annak a területnek a tulajdonjoga is gazdát cserélne, ahol a vágányok futnának.

Jogi vita is hátráltatja az ügyet

A Drugi tir építését azonban hátráltatja egy jogi vita, amelyről még a szlovén bíróságoknak kell dönteniük. Erről korábban már beszámolt a 24.hu: a Drugi tirről szóló népszavazást, illetve az annak során kifejtett kormányzati kampányt támadta meg egy nyugdíjas szlovén férfi, Vili Kovačič.

Harbor of Koper with boats, Slovenia, Europe
Újabb magyar kijárat az Adriára?
Budapest állítólag kétszázmillió euróval finanszírozná a Szlovénián belül is vitatott második vágány megépítését Koperig, amelynek megépítését azonban jelenleg jogi akadályok – és talán a Fidesz barátai – is nehezítik.

Ő és az általa vezetett civil szervezet kezdeményezte egyébként a referendumot is a második vágányról – ám végül a kormány álláspontja győzedelmeskedett.

Mindazonáltal vitatott, hogy Kovačičot milyen szálak fűzik a szlovén kormány legnagyobb riválisához, az ellenzéki SDS-hez. Ennek a pártnak a vezetője egyébként az Orbán Viktorral jó viszonyt ápoló Janez Jansa.

A pártfinanszírozási botrány újabb fejleményei

A szlovén kormány tehát teljes mellszélességgel kiállt a magyar részvétel mellett a koperi vasútépítésben, ugyanakkor zajlik egy pártfinanszírozási botrány is Szlovéniában, amelynek akár magyar vonatkozásai is lehetnek, s ahol a magyar szerepvállalás – ha tényleg volt ilyen – a szlovén kormány legfőbb ellenfelét segíthette.

A már említett SDS nevű párt botrányáról van szó, ahol Janez Jansa pártelnök korábbi nyilatkozata szerint egy olyan cég, a Nova Obzorja többségi tulajdonosa segített nekik kölcsönhöz jutni, amelyben az SDS-nek csak kisebbségi tulajdona van. (A legutolsó cégadatok szerint a szóban forgó közös vállalat többségi tulajdona egy magyar vállalkozásé, a magyar kormányt támogató Ripost című lapot megjelentető társaságról van szó.)

Valletta, 2017. március 30.
A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök, a Fidesz elnöke (j) és Janez Jansa korábbi szlovén miniszterelnök, a Szlovén Demokrata Párt elnöke az Európai Néppárt máltai kongresszusa szünetében Vallettában 2017. március 30-án.
MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs
Magyar szálak egy szlovén pártfinanszírozási botrányban
Orbán Viktor szövetségese írta alá azt a szerződést, amelynek révén egy rejtélyes boszniai nő 450 ezer eurós kölcsönt ad a legnagyobb ellenzéki pártnak. Csakhogy Janez Jansa nyilatkozata alapján magyar szál is lehet az ügyben.

A Siol.net szlovén internetes újság értesülései szerint most a szlovén igazságügyi minisztérium lépett a botrány miatt. Eljárást kezdeményeztek a közjegyző ellen, aki jóváhagyta az SDS kölcsönügyletét.  (A szlovén közjegyzői kamara közben fegyelmi eljárást indított Sikošek ellen.)

A minisztérium által kezdeményezett procedúra akár a közjegyző, Jože Sikošek tisztségének megszűnéséhez is vezethet. Az általa jóváhagyott kölcsönszerződés ugyanis a Számvevőszéki Bíróság egy korábbi értelmezése szerint akár jogellenes is lehet. Az SDS ezután bejelentette: visszafizette a 450 ezer eurós kölcsönt – illetve annak már igénybe vett első részletét – annak a boszniai szerb nőnek, akitől a pénzt kapta. A rejtélyes boszniai szerb hitelezőhöz a Siol.net szerint magyarországi bankszámla is köthető – erről a 24.hu is beszámolt korábban.

Slovenian Prime Minister Janez Jansa (R) shakes hands with his Hungarian counterpart Viktor Orban prior to their meeting on November 26, 2012 in Ljubljana. AFP PHOTO JURE MAKOVEC / AFP PHOTO / Jure Makovec
Speciális ügyészség vizsgálja a magyar vonatkozású szlovén pártbotrányt
Egy 450 ezer eurós, gyanús hitelügyletről van szó.

Kiemelt képünkönk Koper kikötője. Fotó: AFP

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Velence, 2018. szeptember 12.
Lázár János érkezik a Fidesz-KDNP frakciószövetség háromnapos kihelyezett ülésére egy velencei szállodába 2018. szeptember 12-én.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.