„A vezetők egy része magányos ember, aki a döntések súlya és következményei miatt a dilemmák feszültségében él. Emellett olyan információk birtokában is lehet, amiket nem oszthat meg másokkal, nehogy kiszivárogjanak és ártsanak az üzletnek. Ezek is súlyként nehezednek rá. Emberek sorsáról is dönt: ki megy, ki marad. Komoly terhet jelenthet például a családos kollégák elbocsátása, hiszen nekik több emberről is gondoskodniuk kell, és ha nem találnak gyorsan másik állást, az komoly lavinákat indíthat el” – említett néhány gyakori feszültségforrást a független business coach. Papp Eszter szerint a vezetők számára az egyik legnagyobb kihívás a priorizálás lehet, vagyis bonyolultabb helyzetben is dönteniük kell, hogy akár egymásnak ellentmondó elvek közül hogyan hozzák meg a legjobb döntést.
A hazai vezetők közül sokan küzdenek túlterheltséggel és időhiánnyal. Ezeknek egyik gyökérproblémája lehet a megfelelő munkahelyi csapat hiánya. „Sokan szükséges rosszként élik meg a vezetői magányt, esetleg más területen kompenzálják magukat tudatosan vagy ösztönből. Ha viszont segítséget kérnének, akkor gyorsan tanulhatnának az erre szakosodott specialistáktól. Ezzel pedig jóval könnyebben elérhetnék, hogy a tűzoltás helyett az igazán fontos dolgokra fókuszáljanak” – tette hozzá a coach, aki szerint gyakran a másokkal kapcsolatos bizalomhiányra is visszavezethető a vezetői magány.
Kit ültetne a bizottságába?
A bizalomhiánnyal hozható összefüggésbe az érdekek harca is. Érdemes megvizsgálni egy cégen belül, hogy vajon mi mozgatja a kollégákat, kire hallgathat az adott főnök. Papp Eszter egyik kedvenc coaching eszköze, hogy megkéri a vezetőt, gondolja át, hogy kit ültetne a bizottságába. Vagyis kiknek és milyen százalékban adna szívesen beleszólást az adott kérdésbe.
„Ezzel a játékos eszközzel olyan alapot kap a vezető, ami segíthet eligazodni a mindennapokban, körvonalazódhat számára, hogy egyes véleményeknek milyen jelentőséget tulajdonítson. Ráadásul a tudatos munka során bekerülhetnek olyan személyek is a csapatába, akik felett eddig átsiklott. Az emberismeret és az érzelmi intelligencia érthetően hasznos képességek, készségek egy jó főnök számára. Van, aki jobb adottságokkal rendelkezik, mások tanulás és gyakorlás útján szerzik meg ezeket, mert esetleg szakemberből váltak vezetővé. A lényeg, hogy felismerjék a fejlesztendő területet, és dolgozzanak a továbblépésen. Gyakran már az is előrelépést jelent, ha egy szakértővel átbeszélhetik a dilemmákat és hangosan gondolkodhatnak” – magyarázta a coach.