Rés a piacon

Borsot törnek nagy riválisaik orra alá azok a frissen jött biztosítók, amelyek például csak gumikárra vagy a kocsi használt és új értéke különbözetére szolgáló konstrukciókkal rukkoltak elő.

A casco biztosításoknál díjcsökkenés várható a flotta- és egyéni szerződéseknél, de nem a teljes szolgáltatást nyújtó, hanem a csökkentett kártérítést adó új, „alternatív” konstrukciók miatt. Közben eddig nem látott, „kapcsolt” biztosítások is megjelennek a piacon” – kongatta meg a vészharangot Jákfalvi Zoltán, a Generali Biztosító gépjármű-biztosítási igazgatója tavaly ősszel a független biztosításközvetítők (alkuszok) éves találkozóján.

Ami miatt a csak „klasszikus” konstrukciókat kínáló nagy biztosítók aggódhatnak, mára valósággá vált. Több, az Európai Unióból nemrég érkezett riválisuk lépett piacra az elmúlt időszakban praktikus, olcsó kiegészítő járműbiztosítással – ügyfeleket halászva a piacról.

Eredeti áron

Április végétől forgalmazza például a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. az itthon fiókteleppel rendelkező londoni QBE-csoport vételár-biztosítását, amely kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb), de akár casco mellé is köthető, személyautókra és kishaszon-járművekre is érvényes. Ehhez az adta az ötletet, hogy a hagyományos autóbiztosítók többsége a járművek totálkára vagy ellopása esetén ma csak az autónak az esemény időpontjában érvényes (úgynevezett avult) forgalmi értékét fizeti meg a károsultnak.

A vételár-biztosítás viszont kiegészíti a kártérítés összegét, egészen a jármű eredeti beszerzési áráig (illetve új kocsira vonatkozó szerződésnél maximum 7,5 millió, használtnál 5 millió forint a térítési plafon). Így a pórul járt ügyfél biztosan tud magának új négykerekűt szerezni. (Hasonló, ám csak cascós törésre szóló avulásmentességi kiegészítő biztosítás is van itthon, épp a Generalinál.)

A CLB–QBE-konstrukció öt évnél fiatalabb járművekre köthető a vásárlástól számított 90 napon belül – mondja Serfőző Ernő, a CLB termékfelelőse. A biztosítási védelem három évre szól: vagy egyösszegű, előre fizetendő, vagy évente térítendő díjat kell fizetni érte. Költsége egy négymillió forintnál alacsonyabb vételárú jármű esetén ezer forint havonta.

Mivel az autószalonokból kigördülő jármű azonnal veszít értékéből, s néhány év alatt felére „árazódhat le”, e szolgáltatás akár több millió forintos kifizetést jelent karambol, bűncselekmény esetén. Egy kikötés azért még van: a kárkifizetés csak azután jár, ha az eredeti casco biztosítója vagy a kgfb-vel rendelkező ügyfélnek kárt okozott autós biztosítója már kifizette a maga részét.

Lízing, gumi

A vételár-konstrukcióval együtt a sokatmondó „GAP” (azaz piaci rés) biztosítások családjába tartozik még egy, a lízingfinanszírozáshoz kötődő új termék is. A szintén QBE-hátterű megoldást itthon – a forgalmazó Carlife Kft. közvetítésével – például a LeasePlan Kft. kínálatában lehet elérni – casco mellé köthető kiegészítő termékként.

A lízing GAP biztosítás szintén a finanszírozott jármű totálkára esetén fizet a lízing vagy a hitel futamideje alatt. Ha ugyanis az ügyfél csak cascóval rendelkezik, totálkár esetén a biztosító itt is csak használt jármű értékét téríti meg, a finanszírozó pedig ez esetben is követelheti az ügyfélen az új autóra vonatkozó különbözetet. A lízing GAP további pluszt is ad: igény esetén még a cascónál szokásos önrészt is megfizeti a biztosító a károsult ügyfélnek (persze külön pótdíj fejében).

Nem kell viszont semmiféle casco az itthon szintén biztosítói fióktelepként működő spanyol Mapfre-csoport személy- és teherautókra is érvényes gumiabroncs-biztosításához. Ez például – az AON Magyarország Kft. közvetítésével – a Citroën Hungária Kft. autókereskedőinél autó vásárlása esetén a kocsi árába beszámítva kapható – mondja Szalay Csaba, az AON gépjárműüzletágának igazgatója.

Gumiabroncs-biztosítás néhány feltétele (Mapfre)

– A biztosított járművet Magyarországon helyezték forgalomba, és magyar forgalmi rendszámú
– Márkajelzéssel ellátott jármű
– Személygépkocsiként vagy teherautóként tartják nyilván, súlya 4200 kg alatti
– Benzin- vagy gázolajüzemű jármű
– A biztosított gumiabroncsot a gépjármű értékesítésekor vásárolták, újnak minősül, nem újrafutózott
– A káresemény Magyarországon történt
– A kárt legkésőbb 30 nappal annak bekövetkezte után jelenteni kell a biztosítónak
Forrás: Mapfre

A fedezet, mint neve is mutatja, itt csak az autógumik váratlan (azonnali javítást, cserét igénylő) sérülésére szól, de sajnos nem érvényes például lopásra, közúti balesetre és tűzkárra sem. A megengedett sebességhatárok túllépése miatt bekövetkező gumikárt sem tolerálja a biztosító.

A 24 hónapra szóló biztosítás évi legfeljebb két, összesen bruttó 175 ezer forintnyi gumiabroncs cseréjét teszi lehetővé. További feltétel, hogy a gumikárt az ügyfél csak az autókereskedő partnerszervizeinek valamelyikében javíttathatja meg.

Garancia megnyújtva

Több hazai autókereskedő cégnél (illetve egy éve a MAI Casco Kft. biztosításközvetítőnél kereskedő nélkül, közvetlenül is) mód van használt járművekre szóló kiterjesztett garancia igénylésére. Ennek lényege, hogy a járműforgalmazó – az ügyfél előtt meg sem jelenő biztosító vagy garantőrcég segítségével – akkor is hosszabb-rövidebb idejű garanciát nyújt a jármű meghibásodásának kijavítására, ha arra az új autókra szóló „gyári” garancia már nem vonatkozik.

Hagyományos autóbiztosítások jellemző kiegészítői

– balesetbiztosítás
– poggyászkár-biztosítás
– asszisztencia (telefonos segítségnyújtás)
– kölcsöngépjármű nyújtása
– jogvédelmi biztosítás
Forrás: CLB

Ilyen szolgáltatás igényelhető például a Renault Hungária Kft.-nél, Ford járművek vételénél (utóbbinál a Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.-vel együttműködő QBE révén), az AAA Autó-csoportnál (a Carlife segítségével, igaz, itt csak 3 hónapra, s 150–350 ezer forint közötti értékre). A Mapfre-csoport e termékénél például vonatkozik a garancia nem javítható meghibásodás esetén a járművezető lakhelyére való hazaszállításra, csereautóra vagy akár a sofőr és utasainak 2 éjszakára történő szállodai elhelyezésére is – közölték e biztosítónál.

Korlátozások persze vannak. Az egyre idősebb járművek esetén egyre kevesebb alkatrészt, s azoknál is csak csökkentett értékű javítási költséget vállal magára a biztosító vagy a garantőrcég.